• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA Excel en OneDrive

Status
Niet open voor verdere reacties.

willema

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Zijn er mensen op dit forum die dezelfde ervaring hebben:

Ik heb een basis Excel-bestand dat al enige tijd meegaat. Er zit heel wat VBA in.
Ik maak een kopietje en voer gegevens waar VBA van alles mee gaat doen (ook een selectie maken van een aantal werkbladen en die opslaan onder een andere naam in een nieuwe werkmap). Dat heeft jaren goed gelopen, zowel bij bij al een collega.
We werken helemaal onafhankelijk van elkaar. Het bestand wordt niet uitgewisseld. En toch hebben we hetzelfde voor:

Sinds we het bestand gebruiken via elk onze eigen OneDrive krijgen we de ene foutmelding na de andere die meteen ook het Excel-bestand beschadigd, soms onherstelbaar.

Onze workaround is nu: verder lokaal blijven werken en dan pas op OneDrive zetten. Zo kan je met een andere computer er elders weer verder aan werken, maar niet zonder het eerst te verplaatsen naar een lokale schijf.

We wisselen de laatste tijd allebei vaak tussen onze desktop thuis en onze laptop op lokatie en daarom vonden we het een goed plan om het bestand op onze OneDrive te zetten. Niet dus...

Iemand dezelfde ervaring met OneDrive (of een ander cloudopslag?). Of nog beter iemand een idee waar het fout loopt?

Prima werkbaar via onedrive of sharepoint. Wat zijn de foutmeldingen?

Dag JEC.,

deze meldingen:
Eerst 1)
en dan bij klikken op Doorgaan komt 2)
en daar dan bij klikken op OK komt 3)

Het bestand dat werd opgeslagen in stap 2) lijkt er nog wel een beetje op, maar functioneert niet meer.
Als niemand dit voor heeft, behalve mijn collega en ik op verschillende computers/account. Dan lijkt het me dat er iets in het basisbestand fout zit.
Misschien iets in de VBA waar het bestand onder een andere naam wordt opgeslagen (wat wellicht de kopie actief maakt) en er dan wordt teruggekeerd naar het originele bestand. Enkel de procedures die dit doen maken het bestand corrupt.

Foutmeldingen.jpg

Hi Senso,

I think so. Since I only have one Microsoft account.
But no idea how I would check that.

@Senso
Go wi momenteel on the English tour? It is toch a dutch forum? Of heb I it not good?

Wij worden nieuwsgierig naar castoverzicht blok 11-27.xlsm
Gebruik je een ingevoerde validatielijst in plaats van een verwijzing naar een range in een werkblad ?

Wij worden nieuwsgierig naar castoverzicht blok 11-27.xlsm
Gebruik je een ingevoerde validatielijst in plaats van een verwijzing naar een range in een werkblad ?
Er zitten een drietal validatielijsten in die telkens verwijzen naar een werkblad waar een bepaalde range mag ingevuld worden met namen die dan dienen voor de desbetreffende validatielijst.
Interessant. Snap het verband momenteel niet met het crashen van de werkmap, maar ik neem aan dat je in een bepaalde richting denkt.

Ik mag je nieuwsgierigheid niet inlossen want mag geen bestanden delen vanwege die info op die werkbladen :cool:

Gebeurt dit elke keer? Ook als je een niet-corrupt basis bestand gebruikt?

Dus heb je een keer een oudere versie opgehaald, opgeslagen en opnieuw geprobeerd?

Niet elke keer, maar toch vaak genoeg om er geen ongelukkig toeval in te zien.
En na verloop van tijd ook wel eens met elk bestand.

Oudere versies al geprobeerd die perfect draaien tot wanneer ze even de OneDrive passeren.
Ik heb wel genoeg lokale kopies zodat er nog geen gegevens verloren zijn geraakt.

En het is werkbaar. Alleen een beetje lastige workaround dat ik OneDrive enkel mag gebruiken als transportmiddel naar een andere computer om dan via Windows Verkenner het bestand eerst terug op de lokale schijf te zetten vooraleer er verder in gewerkt kan worden. Rechtsreeks openen in OneDrive, ook al staat die zo ingesteld dat alles ook lokaal wordt bewaard werkt blijkbaar niet feilloos.

Go wi momenteel on the English tour? It is toch a dutch forum? Of heb I it not good?

Het is een keihard gegeven/feit dat heel veel artikelen en daardoor ook heel veel oplossingen in de Engelse taal op internet staan. Dus zoeken met Google in het Engels geeft sneller resultaten en vaker meer rendement dan in Nederlands zoeken. Dat zoeken kost tijd. Je wilt toch iets concreets aanbieden waar iets van een oplossing in staat en dan moet je ook de inhoud vaak doorlezen. Dat kost ook veel tijd.

Om dan ook nog eens alles te gaan vertalen is mij een brug te ver. Dat kunnen mensen met Google Vertaling heel goed zelf.

Dankjewel Senso, elke hulp van medeforumleden, in welke taal ook, wordt van harte geapprecieerd.
Ik ging er daardoor wel verkeerdelijk van uit dat je zelf Engelstalig was, vandaar mijn antwoord terug in die taal.

Als tijd je probleem is en je niet weet hoe DeepL werkt kun je je misschien beter beperken tot je eigen PC.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan