VBA Excel Regels verwijderen/wijzigen (en meer :-) )

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noudthy

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2016
Ik ben begonnen met (het trachten) een gebruiksvriendelijk Excel programma te maken. En wil daarvoor middels VBA invoerformulieren maken. Mede omdat gebruikers dan naast verplicht in te voeren, geen of weinig fouten kunnen maken of formules in excel kunnen beschadigen.
HEt moet worden als het boeken van een reis op internet. Je vult je velden en krijgt een eenduidig resultaat (lijst)

Nu heb ik al een hoop info op dit forum gevonden, echter ontbreekt het mij (nog) wel een beetje aan de vaktaal.
Ik ben zeer bekend met Excel en maakte daar middels macro's in excel zelf de nodige programma's Best gebruiksvriendelijk maar niet perfect, zeker niet nu ik in VBA aan het rommelen ben en de mogelijkheden zie.

Ik loop nu vast op rijen verwijderen.

Hier wat ik wil en heb. Zie bijlage in post #3

- Userform Teamindeling moet cellen vullen op tabblad Invulblad -> Werkt

- Comboboxen moeten aan elkaar gekoppeld zijn. Dwz als in Leeftijdsgroep “pupillen” wordt gekozen moet alleen Categorieën uit de pupillen range zichtbaar zijn en geen junioren etc.
Hier kan ik wel in Excel zelf een trucje voor maken, maar de comboboxen zitten nu in VBA :-)
Idem geldt voor teamkeuze middels de combobox.
Als Categorie F-Pupillen is moeten alleen de F teams zichtbaar zijn, geen C1 A2 etc

- CommandButton Verwijderen gaat naar Userform Verwijderen, met daar in listbox met alle regels. Voor iedere regel een selectievakje.
In dit Userform moeten twee mogelijkheden komen, 1 om de geselecteerde regels te verwijderen een tweede om de regels aan te kunnen passen (In ander userform?)
Het moet wel zo zijn dat alleen geselecteerde regels het verwijderen of wijzigen voor geldt.
Als er niks is geselecteerd moet het ook niks doen.

Heb een hoop geprobeerd maar er gaat altijd wel wat weg ook als er geen selectie heeft plaats gevonden.
Ook met toepassen van vele voorbeelden. Het was het net niet of ik kreeg het niet voor elkaar het om te catten naar mijn programma. (laatste kwam het meeste voor)

Voordat er werkelijk verwijderd wordt moet er een melding komen “weet u het zeker”

In userform Verwijderen moet er een knop komen waarmee je retour kan naar zowel Userform Teamindeling als naar Tabblad Teamindeling.
Als het mogelijk is zou ik Excel opzich niet zichtbaar hebben voor de gebruiker. Het resultaat in tabblad Teamindeling zou ook zichtbaar mogen worden direct in een PDF.
Mits ik zelf maar in excel kan komen om eea aan te passen.

Op dit moment echter ga ik in tabblad teamindeling sorteren via Macro en waar ik dan nog wel hulp bij nodig heb is om met een knop een PDF te kunnen maken van het werkblad.

Of met een knop vanuit Userform PDF aanmaken op selectie, dwz bij bedienen knop wordt er eerst op mijn wens gesorteerd bijvoorbeeld op Team, naam of datum, en daarna PDF gemaakt en als bijlage aan Mail (Outlook) gehangen.

Ik wil in Excel met beveiligde bladen werken, met name teamindeling, maar omdat daar gesorteerd e.d. wordt moet beveiliging in de macro of VBA uit en aan gezet worden.

Ik hoop dat ik enige hulp hier kan krijgen.
In eerste instantie ben ik al erg geholpen met het verwijderen van regels die eerder zijn ingevoerd.
Op dit moment is het niet zichtbaar dat een regel is ingevoerd na bedienen van de knop. Wil dan ook graag een melding aan de gebruiker dat regel invoer is verwerkt of zo iets. Anders klikt men twee of drie keer .
(Ja ik weet hoe de velden leeg te maken, maar hou ze graag gevuld omdat dat scheelt bij het invoeren van nagenoeg de zelfde records waar alleen naam of zo bij verschilt.)

Zie post 3:

**
Krijg het niet voor elkaar het bestand te uploaden, ook niet in ZIP. Er wordt aangegeven dat het te groot is :-(

@Mod: Is het mogelijk het aan een moderator te mailen?
Zij hebben vast ;-) meer toestemming aan grote van een bestand (ingepakt is het 276KB)

Laatst bewerkt:
Sla hem op als .xlsb bestand en probeer het dan nog eens.

Hoi,
Comboboxen moeten aan elkaar gekoppeld
Heb deze in uw formulier aangepast voor pupillen en junioren
In eerste instantie ben ik al erg geholpen met het verwijderen van regels die eerder zijn ingevoerd.
Heb ik in uw formulier gestoken, je hebt helemaal geen extra formulier nodig alles kan in 1 formulier.
Heb nu geen tijd meer, maar zal straks eens kijken of ik een en ander op poten kan zetten.
In bijlage twee vragen opgelost

Bijlagen

Hoi,

Heb deze in uw formulier aangepast voor pupillen en junioren

Heb ik in uw formulier gestoken, je hebt helemaal geen extra formulier nodig alles kan in 1 formulier.
Heb nu geen tijd meer, maar zal straks eens kijken of ik een en ander op poten kan zetten.
In bijlage twee vragen opgelost

Ik heb even snel gekeken, zal in weekend nader bestuderen
Wat je tot nu gedaan hebt is al super. Zeker dat verwijderen in 1 formulier kan, werkt precies zoals ik bedoel

De Combobox is perfect precies wat ik bedoel
Heb de codes even snel bekeken, blijf nieuwsgierig :-) Heel begrijpelijk en uitbreiden ga ik redden

Top, En ik leer er een hoop van.
--

Ik heb nog zijdelingse vraagjes, wil daar geen nieuw topic voor openen.
-Ik heb andere bestanden van inmiddels Mega omvang, als ik deze op sla als xlsb, heeft dat dan gevolgen vor berekeningen en werking macro's?
- En omdat ik enthousiast ben: Tips om VBA goed aan te leren? Boek (welk)? of methode via Software?

Hoi,
xlsb heeft geen enkele invloed op berekeningen en of macro's
Wat betreft, een goed boek , Ik denk dat voor een start het boek 'VBA voor dummies' van Walkenbach niet verkeerd is. Hier op dit forum onder handleidingen is ook een en ander te vinden.
De Engelse versie heb ik hier in pdf formaat. (als je me een mailtje stuurt door hier op mijn naam te klikken kan ik deze doormailen)
Ben een halfuurtje geleden begonnen met uw bestandje te herwerken, zitten veel haakjes en oogjes aan;)
Met wat tijd boks ik wel iets in elkaar

Hoi,
xlsb heeft geen enkele invloed op berekeningen en of macro's
Wat betreft, een goed boek , Ik denk dat voor een start het boek 'VBA voor dummies' van Walkenbach niet verkeerd is. Hier op dit forum onder handleidingen is ook een en ander te vinden.
De Engelse versie heb ik hier in pdf formaat. (als je me een mailtje stuurt door hier op mijn naam te klikken kan ik deze doormailen)
Ben een halfuurtje geleden begonnen met uw bestandje te herwerken, zitten veel haakjes en oogjes aan;)
Met wat tijd boks ik wel iets in elkaar
Kan je geen mail of pb sturen. Waarschijnlijk nog niet genoeg postings gemaakt hier.
Ongetwijfeld dat er wat haken en ogen aan mijn bestandje zitten. Heb een hoop geprobeerd en te veel geplakt en te weinig gegumt denk ik

Laatst bewerkt:
Hoi,
Je kanwel een mail sturen,
Klik op gast0660 -> verstuur E-mail

Opvolgend probleem bij verwijderen regels

@ gast0660 (of een ander :D )

Maar weer even terug naar dit topic.

Ik loop tegen een probleem aan bij het verwijderen van regels.

Als ik via
Code:
 Range(lb_reedsingegeven.RowSource).Cells(lb_reedsingegeven.ListIndex + 1, 1).EntireRow.Delete
    Sheets("Invulblad").Select
Regels verwijder loopt mijn excel bestand spaak.
Op blad "invulblad" worden de gegevens geplaatst die via VBA ingevoerd worden, en ook daar verwijderd. In een tweede blad (resultaat) vul ik de cellen aan de hand van de gegevens die op invulblad staan.
In excel cel met : =+Invulblad!A8
Na het verwijderen middels de code, ligt op zich niet aan de code maar aan het verwijderen van de regel ;)
staat er : =+Invulblad!#VERW! in betreffende cel

Hoe ondervang ik dat, opdat in formule A8 blijft staan? En dus dat sheet resultaten geen last heeft van rijen of cellen die verwijderd worden op invulblad?

Een oplossing zou zijn dat regels niet meer verwijderd worden maar een markering op pagina invulblad (Deze regels moeten dan ook niet meer zichtbaar zijn in de listbox met reeds ingegeven regels)
(Zou ook mooi zijn want dan kan ik met
Code:
 Application.UserName
 Environ("username")
kunnen zien wie op de delete knop heeft gedrukt :d

Voor de resultatenlijst kan ik in excel zelf wel aangeven dat deze regels niet mee geselecteerd worden met een =als() opdracht

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan