• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA formule range last_row vasthouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

hulpnodigvba

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2020
Hoi allemaal, ik probeer al een tijdje iets voor elkaar te krijg, wat tot heden niet is gelukt (heb vanalles geprobeerd en opgezocht).

Ik heb een countifs formule, waarin ik ieerder het bereik A:A en D:D had geplaatst, dit maakte de formule/tabblad echter enorm traag. Vandaar dat ik de formule wou plakken in de VBA, met als dynamische range, de laatste regel (wanneer iemand anders er data in plakt en op de macro klikt, wordt de formule doorgetrokken tot aan de laatste regel & range).

De range in de countifs wil ik dus niet groter hebben dan de laatste regel van de data (want dit is niet nodig en wordt die trager).

Dit heb ik tot heden geprobeerd, en dit werkt prima alleen het bereik van de countifs formule veranderd, en schuift telkens een regel omlaag. Eigenlijk zou ik dus de range als laatste regel willen hebben ,en niet dat de range telkens, wanneer de formule row omlaag gaat, het bereik ook meezakt 1 row omlaag)/

Ik hoop dat jullie mij begrijpen :). Hierbij de formule die ik gebruik in de VBA.

my_sheet.Range("C2:C" & last_row).Formula = "=IF(COUNTIFS($A$2:A" & last_row & ",""Yes"",$D$2:D" & last_row & ",D2)>0,""Yes"","""")"

Zie bijlagen wat ik bedoel (de range veranderd, die zou ik eigenlijk gewoon als een soort $ $ willen vastzetten op de last_row*)

Alvast bedankt.

Groet,

Bijlagen

• Regel 3.JPG
    Regel 3.JPG
    32,5 KB · Weergaven: 50
  • Regel 4.JPG
    Regel 4.JPG
    35 KB · Weergaven: 55
Dit is volgens mij eenvoudig op te lossen door je gegevens als tabel op te maken. Daarmee wordt te allen tijde alles geselecteerd tm de laatste regel.

Ps: ook geen vba nodig

Bedankt voor je reactie, maar die richting van de oplossing zoek ik eigenlijk niet (omdat de gebruikers eigenlijk niets meer hoeven te doen en dit is slechts een klein deel van de grotere macro die nog meer dingen doet).. Nog meer ideeën?

Laatst bewerkt:
De gebruikers moeten toch iets doen? Wat is anders het doel van een bestand? Alleen naar kijken? Plaats het bestand maar even daar hebben we meer aan dan aan plaatjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan