• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA gegevens worksheet kopieren, worksheet bewerken, gegevens terugplaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matjes

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2016
Onderstaande VBA code maakt mappen en submappen met namen zoals deze zijn ingegeven op worksheet folders. Om de submappen aan te maken wijzigt de code de namen van de submappen door de naamgeving van de parent mappen ervoor te zetten (maken van het pad).

Nu wil ik graag voor dat dit gebeurd de worksheet tijdelijk opslaan om wanneer de mappen en submappen zijn aangemaakt deze gegevens weer terug te plaatsen. Ik heb dit al geprobeerd met een range en copy alleen zonder het gewenste resultaat.

Gewenste resultaat, volgorde:

1) maak kopie gegevens worksheet
2) voer onderstaande code uit
3) zet gegevens worksheet terug uit punt 1

Weet iemand een goede oplossing?

Code:
Option Explicit

Sub createFolders()
Dim fpath As String
Dim i, xc As Integer
Dim rng As Range

On Error Resume Next

'Set rng = Worksheets("Folders").Range("A1:Z100")

Worksheets("Folders").Range("A1:Z100").Copy

For i = 1 To ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
        xc = Range("XFD" & i).End(xlToLeft).Column

If xc = 1 Then
            fpath = Cells(i, xc).Value
        Else
            fpath = Cells(Cells(i, xc - 1).End(xlUp).Row, xc - 1).Value & "/" & Cells(i, xc).Value
            Cells(i, xc).Value = fpath
        End If

MkDir ("C:\users\Admin\Desktop\" & fpath)
        If Err.Number <> 0 Then
            Err.Clear
        End If
    Next

'Worksheets("Folders").Range("A1").Resize(rng.Rows.Count, rng.Columns.Count).Cells.Value = rng.Cells.Value

Worksheets("Folders").Range("A1").PasteSpecial Paste:=xlPasteValues

End Sub

Laatst bewerkt:
Jawel, in deze regel wordt de naam van de map vervangen door het voorvoegen van de parent map:

Cells(i, xc).Value = fpath

Waar sla je die waarde niet op in een variabele? Plaats anders even het bestandje.

1 regel VBA volstaat:

Code:
Sub M_snb()
    CreateObject("shell.application").Namespace("C:").NewFolder "users\Admin\Desktop\sub1\gebruiker2"
End Sub

Ik heb even een voorbeeld bestandje gepost om het wat duidelijker te maken. Na het runnen van de code door op de knop 'Maak mappen' te klikken worden de cellen van de submappen gewijzigd omdat de parent mappen er voor worden gevoegd om het path volledig te maken. Dat is prima voor het maken van de submappen echter wil ik de naamgeving van de submappen daarna weer origineel hebben voor een volgend gebruik. Deze wil ik daarom eerst opslaan en later terugplaatsen.

Hopelijk is het zo wat duidelijker ;)

Bekijk bijlage MaakMappen.xlsm

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
    sn = Cells(1).CurrentRegion

With CreateObject("shell.application").Namespace("C:")
        For j = 1 To UBound(sn)
           .NewFolder Join(Application.Index(sn, j), "\")
        Next
    End With
End Sub

Bijlagen

Snb bedankt voor de alternatieve code :thumb: stukje korter ;) Nu iets meer typewerk op de worksheet maar zo kun je ook alle mappen en submappen ook mooi in een lijst weergeven, filteren en sorteren.

Laatst bewerkt:
Vergeet ook dat On Error Resume Next statement.
Dat dient alleen in zeer specifieke gevallen te worden gebruikt en niet zomaar als eerste opdrachtregel in een stuk code.

Het aanmaken van een groot aantal directories met subdirectories duidt veelal op een gebrek aan inzicht in wat een echte database inhoudt.
In plaats van te splitsen (zij het in werkbladen, bestanden en/of directories) dienen gelijksoortige gegevens bij voorkeur in 1 werkblad in 1 bestand te worden opgenomen.

vind de onderstaande code voor het aanmaken van de path nog wel wat lastig.

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
    sn = Cells(1).CurrentRegion
    With CreateObject("shell.application").Namespace("C:")
        For j = 1 To UBound(sn)
           .NewFolder Join(Application.Index(sn, j), "\")
        Next
    End With
End Sub

sn = variabele type range?

Graag zou ik alvorens het path wordt aangemaakt deze nog door de onderstaande functie 'removeSpecial' willen laten controleren / aanpassen op speciale karakters. Hoe kan ik deze functie in bovenstaande functie inpassen?

Code:
Function removeSpecial(sInput As String) As String
    Dim sSpecialChars As String
    Dim i As Long
    sSpecialChars = "\/:*??""?<>|.&@# (_+`?~);-+=^$!,'"
    For i = 1 To Len(sSpecialChars)
        sInput = Replace$(sInput, Mid$(sSpecialChars, i, 1), "")

Next
    sInput = UCase(sInput)
    removeSpecial = sInput
End Function

Alvast dank voor het meedenken :)

met F8 kun je gang van zaken per regel volgen.

Die controle lijkt me onzin als je zelf de gegevens voor de namen met de hand invoert en niet-gewenste tekens vermijdt

Bedankt voor de F8 tip. Maar hoe zou je de Function integreren? Even los van als het zinvol of onzin is maar ik wil er ook graag wat van kunnen leren :)

Laatst bewerkt:
dan doet snb die moeite om daar netjes een \ op de correcte plaats tussen te krijgen en dan zal die toch worden verwijderd met die UDF :evil:
Code:
 .NewFolder removeSpecial(Join(Application.Index(sn, j), "\"))
Deze code was eerder om emailadressen op speciale karakters te controleren dacht ik.
Daarnaast heeft snb gelijk, terwijl je toch handmatig aan het ingeven bent, dan controleer je toch gelijkertijd.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de adviezen en het aangepaste voorbeeld. Weer wat opgestoken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan