• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA hyperlink

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexander86

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2007
Berichten
83
Geachte,

Na lang proberen zit ik met een fout die ik niet kan oplossen. De bedoeling is dat wanneer cel B4 <> (verschillend) is van 1 dat er een hyperlink komt te staan in B5. deze hyperlink moet verwijzen naar een celbereik met de naam CIJFERS die op blad 2 staat.

ik heb moeilijkheden om dit juist te definiëren in VBA op blad 1. ik heb dit geprobeerd aan de hand van eerst zelf een macro op te nemen en dan deze wat aan te passen maar het lukt me niet

Zou iemand mij kunnen helpen aub?

Mvg Alexander
 

Bijlagen

  • hyperlink.zip
    7,5 KB · Weergaven: 24
als je address met dubbel s schrijft, lukt het bij mij wel.

steven
 
Als je deze gebruikt, wordt de hyperlink zeker in B5 geplaatst en ook weer verwijderd zodra B4=1.

Succes, Zorra
 

Bijlagen

  • hyperlink.zip
    7,4 KB · Weergaven: 30
het tweede deel van de macro van zorra kan korter:

Code:
If Range("B4").Value = "1" Then
    
            With Range("B5").ClearContents
            End With
        End If

steven
 
het tweede deel van de macro van zorra kan korter:

Code:
If Range("B4").Value = "1" Then
    
            With Range("B5").ClearContents
            End With
        End If

steven

En nog veel korter:

Code:
If Range("B4").Value = 1 Then Range("B5").ClearContents

Wigi
 
Geachte,

Alvast aan iedereen bedankt om te reageren, het is me gelukt, nu zit ik nog enkel met een bijkomend probleem. ik wil deze cel nu nog wat opmaken, het is te zeggen, centreren, onderlijnen, in het vet, in lettertype tahoma en grootte 12. ik heb dit er nu voorlopig bijgezet in commentaar in vba, dit lukt voorlopig wel niet. ik weet ook echt niet hoe het komt want ik heb dit zo gedaan voor alle andere zaken in mijn programma en dit lukt wel op deze manier. weet iemand hoe dit komt?

mvg alexander
 

Bijlagen

  • hyperlink2.zip
    7,1 KB · Weergaven: 29
Hier is de volledige code, opgekuist en al:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$B$4" Then
        If Target.Value <> 1 Then
            With Target.Offset(1)
                ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=.Range("A1"), Address:="", SubAddress:="CIJFERS", TextToDisplay:="€"
                .HorizontalAlignment = xlCenter
                With .Font
                    .Name = "Tahoma"
                    .Size = 12
                    .Bold = True
                End With
            End With
        Else
            Target.Offset(1).ClearContents
        End If
    End If
End Sub

Wigi
 
Hallo Wigi

Bedankt om te reageren, maar nu is er nog een probleempje :s de hyperlink komt er eigenlijk niet onder maar 1 kolom meer naar Rechts en dan nog eens 2 rijen omhoog.

ik heb wel gevonden dat je die A1 in vba kan veranderen naar bv B5, maar dat is dan 1 kolom naar rechts en nog een 5 rijen lager. hoe doe je dit dan voor terug omhoog te gaan (2 rijen). ook vond ik dan niet wat je nogal juist moet veranderen om dit dan terug weg te doen. ik vermoet dat dit te maken geeft met die offset ofzo maar daar ben ik echt niet in thuis :s

mvg
 
???

Mijn hyperlink komt toch in B5? Of wat is juist de bedoeling?
 
Hallo

ja sry, mss wat slecht uitgelegd. het bestandje dat ik had bijgevoegd was enkel een voorbeeldje dat ik gemaakt had omdat mijn eignelijke bestand te zwaar is.

het is dus eigenlijk zo in mijn werkelijk bestand dat wanneer D10 veranderd dat de link in cel F8 komt. ik wist / weet niet hoe je dit juist in je vba code moet aanpassen dat het veranderd naar F8.

als het mogelijk is, zou je dit kort kunnen uitleggen waar dit moet gebeuren om die aan te passen , want er zal later ook nog een 2de link bijkomen in een cel dat ik nu nog niet weet ... zo zal ik dit dan zelf kunnen doen mist kleine aanpassingen in die code dat jij juist geschreven had.

alvast bednakt hé

alexander
 
Hallo

Anders zou het makkelijker zijn voor mij om via deze code te werken:



Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Target.Row = 4 And Target.Column = 2 Then

If Range("B4").Value <> "1" Then

With Range("C6").Select
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection, Address:="", SubAddress:="CIJFERS", TextToDisplay:="€"

' .HorizontalAlignment = xlCenter
' .Font.Name = "Tahoma"
' .Font.Size = 12
' .Font.Bold = True


End With
End If

If Range("B4").Value = "1" Then

With Range("C6").Clear
End With
End If
End If


Nu zie je dat vanaf horizontaal uitlijnen tot en met het in vet zetten in commentaar staat, want dit lukt me niet. het zijn enkel deze 4 zaken die nog zouden moeten toegepast worden. voor alle andere zaken doe ik dit ook op die manier en dit lukt me wel...:s

Als het mogelijk is zou je eens willen kijken om het op die manier te doen ? jou voorstel was ook zeer goed maar als het mogelijk is op die manier zou het beter zijn dat het dan zo is ...

MVG alexadner
 
Waarom grijp je nu terug naar je oude code? Ik heb toch al verbeterde code geschreven waarin die 4 regels perfect werkten. Enkel de cel moest nog aangepast worden met de Offset:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$B$4" Then
        If Target.Value <> 1 Then
            With Target.Offset(-2, -2) 'hier dus !
                ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=.Range("A1"), Address:="", SubAddress:="CIJFERS", TextToDisplay:="€"
                .HorizontalAlignment = xlCenter
                With .Font
                    .Name = "Tahoma"
                    .Size = 12
                    .Bold = True
                End With
            End With
        Else
            Target.Offset(-2, -2).ClearContents 'en hier dus ook!
        End If
    End If
End Sub

rest is gelijk

Wigi
 
En gebruik in het vervolg ook code tags aub. Dan wordt de code in een apart venster gezet, zoals in mijn post hierboven.
 
Wigi

ik wil niet ambetant doen, de macro hapert bij :

QUOTE]With Target.Offset(-2, -2) 'hier dus ![[/QUOTE]

hoe zou dit kunnen komen ?

Alexander
 
Wigi

ik wil niet ambetant doen, de macro hapert bij :

QUOTE]With Target.Offset(-2, -2) 'hier dus ![

hoe zou dit kunnen komen ?

Alexander[/QUOTE]

Dat komt omdat jij al een aantal keer van cellen aan het veranderen bent.

Dit is voor D10 - F8:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$D$10" Then
        If Target.Value <> 1 Then
            With Target.Offset(-2, 2)
                ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=.Range("A1"), Address:="", SubAddress:="CIJFERS", TextToDisplay:="€"
                .HorizontalAlignment = xlCenter
                With .Font
                    .Name = "Tahoma"
                    .Size = 12
                    .Bold = True
                End With
            End With
        Else
            Target.Offset(-2, 2).ClearContents
        End If
    End If
End Sub

Wigi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan