• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA kleur aanpassen met kleurindex

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikdV

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2011
Berichten
81
Ik wil een VBA-script maken met de volgende functie:

1. Een gebruiker kopieert het eerste bestaande tabblad en achteraan . (code heb ik al)
2. Het tablad krijgt automatisch de gewenste naam (code heb ik al)

Sub TabToevoegen()
se = AantalBladen() 'functie: telt aantal tabbladen
Sheets("1").Select
Sheets("1").Copy Before:=Sheets(se) 'voor het laatste tabblad
Sheets("1 (2)").Select
Sheets("1 (2)").Name = se - 1 'naam is nummer
End Sub

3. De gebruiker selecteert de kleur van het tabblad in een kleurenschema
4. De kleur wordt ook gebruikt voor de kopregel (rij 1) van het betreffende tabblad.

Nergens kan ik een script vinden wat een kleurenschema zoals in de excel menu's toont en de colorindex teruggeeft.

Hoe doe ik dit?
 
Ik heb deze pagina al bekeken en ook andere links.
Daar staat inderdaad heel veel info over kleuren en de colorindex, maar ik zie nergens waar ik naar zoek.

Wat ik wil is dat ik de standaardvensters van excel te zien krijg (tabkleur of celeigenschappen/opvulling).
Vervolgens selecteer ik een kleur en deze kleur wordt automatisch zowel in de tabkleur als de kopregel doorgevoerd.
 
Het is mij niet duidelijk wat je met standaardvensters van Excel bedoelt.
Dat je de tabkleur van een blad eenvoudig kunt instellen zul je waarschijnlijk wel weten: rechtsklik op de tab en kies "Tabkleur". Met welke versie van Excel werk je?
 
had niet goed gelezen dat het om tab kleuren ging
probeer deze eens
Code:
Sub kleur()
  With Application.Dialogs(xlDialogPatterns)
     .Show
     
     If xlColorIndexNone = True Then Exit Sub
     ActiveWorkbook.Sheets(ActiveSheet.Name).Tab.ColorIndex = Selection.Interior.ColorIndex
  End With
 Selection.Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan