• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA knop met helptekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Vrienden,

Ik ben op dit moment bezig met een rekensheet die uiteindelijk door 90 man gebruikt gaat worden. Nu moet deze sheet foolproof zijn (m.a.w. ik wil zo weinig mogelijk vragen in de trant van: waar is deze knop voor, wat doet dit etc.). Mijn broer (die beroeps IT´er is), noemt dat altijd Fisher Price software. Nu wil ik dat niet bereiken, want daarvoor zit ik in de verkeerde business. Genoeg geouwehoerd, nu naar de vraag.

Wat ik zou willen is dat als iemand met de muis over een knop (VBA) gaat, er zo´n helptekstballon verschijnt met de mededeling waar de knop voor is. Weet iemand of deze mogelijkheid bestaat ?

Ik hoop het van harte iig.

Groet,
Allard :thumb:

Ja, dat kan.

Je kan dan een Userform gebruiken en daar een knop inzetten.
Bij de eigenschappen van de knop (rechtermuisknop , Eigenschappen), kies je voor: ControlTipText en plaats je de tekst.

Als je bij Eigenschappen van de Userform de ShowModal instelt op False, blijft de Userform zichtbaar ook als je in het werkblad werkt.

Mijn broer (die beroeps IT´er is), noemt dat altijd Fisher Price software
Dit zegt veel over je broer als ICT'er.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ja, dat kan.

Je kan dan een Userform gebruiken en daar een knop inzetten.
Bij de eigenschappen van de knop (rechtermuisknop , Eigenschappen), kies je voor: ControlTipText en plaats je de tekst.

Als je bij Eigenschappen van de Userform de ShowModal instelt op False, blijft de Userform zichtbaar ook als je in het werkblad werkt.

Dit zegt veel over je broer als ICT'er.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi Roncancio,

Even voor mijn begrip. Ik heb op mijn werkblad allemaal VBknoppen. Als ik daar overheen ga dan zou ik middels het userform een helptekst uit kunnen krijgen ? :confused:

Groet,
Allard

Hallo,

Voor de duidelijkheid heb ik een bestandje toegevoegd.
Bij het opstarten van het bestand verschijnt er een menu met een knop.

Als je op de knop klikt, gebeurt er niets omdat er geen code achterzit.

Je kan op het werkblad werken terwijl het menu zichtbaar blijft.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Hallo,

Voor de duidelijkheid heb ik een bestandje toegevoegd.
Bij het opstarten van het bestand verschijnt er een menu met een knop.

Als je op de knop klikt, gebeurt er niets omdat er geen code achterzit.

Je kan op het werkblad werken terwijl het menu zichtbaar blijft.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

:thumb: Bedankt:thumb: voor je inspanning, maar dit is niet helemaal wat ik bedoel. Als je bijvoorbeeld in Windows op een knop staat, dan komt er automatisch boven te staan wat het is. Zo iets bedoel ik.....Of ga ik nu zover dat het dromen beginnen te worden? Dat kan dat is een van mijn grootste zwakheden. :rolleyes:

:thumb: Bedankt:thumb: voor je inspanning, maar dit is niet helemaal wat ik bedoel. Als je bijvoorbeeld in Windows op een knop staat, dan komt er automatisch boven te staan wat het is. Zo iets bedoel ik.....Of ga ik nu zover dat het dromen beginnen te worden? Dat kan dat is een van mijn grootste zwakheden. :rolleyes:

Ben je al met je muis over de knop gegaan ?

Het kan nooit kwaad om te dromen !

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Zoals Ron al liet zien en (impliciet) al zei: dit kan niet op het blad zelf. Enkel op een Userform.

Wigi

Ben je al met je muis over de knop gegaan ?

Het kan nooit kwaad om te dromen !

Met vriendelijke groet,

Roncancio

:shocked: Ik lijk wel snelle henkie. Maar je hebt gelijk ik was iets te snel met mijn conclusie. Nu heb je helemaal wat ik bedoel, alleen staat deze knop in een userform. Ik wil hem gewoon op het werkblad hebben :cool:

Zoals Ron al liet zien en (impliciet) al zei: dit kan niet op het blad zelf. Enkel op een Userform.

Wigi

Okee dan blijft het dus wel bij een droom :) Ik had gehoopt dat het wel op de sheet zelf kon........Dan stel ik voor dit hele verhaal te sluiten. Toch wat geleerd (t.a.v. de Userform ook niet geheel onbelangrijk). Dank voor jullie inspanningen in ieder geval, dat is waar dit forum over gaat!!!! :thumb:

Groet,
Allard

Hallo,

Als je per sé een ballon wilt ... (op de knop klikken)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
voor de zekerheid heb ik het bestand aangepast zodat het menu weer zichtbaar is bij het opstarten van het bestand.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
voor de zekerheid heb ik het bestand aangepast zodat het menu weer zichtbaar is bij het opstarten van het bestand.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

:D Wat kun je toch leuke dingen met dit geinige programma :D Bedankt voor deze ingeving

Ter informatie Ron

als ik op CommandButton1 klik gebeurt er niets... ik zie en begrijp nochtans de code van de balloons.

Ik werk met Excel 2003, XP.

Wigi

Ter informatie Ron

als ik op CommandButton1 klik gebeurt er niets... ik zie en begrijp nochtans de code van de balloons.

Ik werk met Excel 2003, XP.

Wigi

Dat is opmerkelijk.
Ik werk met Excel 2002 SP3.
En met XP overigens.

Het zou foolproof moeten zijn !

Oja, je bent best wel precies met taal.

Een opgave: Zoek de fout !

http://www.wimgielis.be. Doe eens: Sub spreken()
Dim s As Object
Set s = CreateObject("SAPI.SpVoice")
s.Speak "How are you? I am Stephen Hawking."
End Sub Graptje hé

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dat is van Chris Van den Durpel als ik mij niet vergis.

Graptje hé Pol...

Dat is van Chris Van den Durpel als ik mij niet vergis.

Graptje hé Pol...

Wie is Chris van den Durpel ?:shocked:

Volgens mij hoort er geen T te staan bij graptje

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Wie is Chris van den Durpel ?:shocked:

Volgens mij hoort er geen T te staan bij graptje

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dat is het nu net.

Ben je uit Nederland? Dan ga je die meer dan waarschijnlijk niet kennen. Iemand die verschillende typetjes speelt en ook bekende mensen naspeelt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan