VBA oplossing hoeveel keer er tegen elkaar is gespeeld

Heel top dat je er tijd in wilt steken.
Ga er in de loop van de dag en/of morgen naar kijken zodra ik tijd heb tussen mijn werk door.
Je hoort zeker nog van mij.
Maar ik dacht ik zal even laten weten dat ik het heb gezien.


Gr CR
 
Hoi Cow,

Eindelijk even tijd om naar je programma te kijken.
Ziet er echt super uit.
Maar zoals je al verwachtte haha.
Natuurlijk zijn er wat vraagjes/opmerkingen zie hieronder.

Het is zo dat er gisterenavond even een vraag doorkwam of er ook een kolom "kader" bijgezet kan worden.
En qua indeling is het altijd zo dat iedereen 2 wedstrijden per avond speelt.
Dat zouden er dus ook 2 kunnen zijn van hetzelfde spelsoort.
Vandaar de dropdown met o.a ook Libre(2) bandstoten(2) driebanden(2) en nu ook kader (2)

Kortom is het ook mogelijk om te zorgen dat er in het geval men bijvoorbeeld 2 keer libre speelt.
Men dus ook die speler 2 keer kan kiezen in die discipline.
Ten alle tijden moet het zo zijn dat in iedere spelsoort er altijd tegenspelers zijn.
Immers, je kan niet in je eentje spelen.

En... is het überhaupt niet mogelijk om dit werkend te krijgen op bijvoorbeeld een oudere versie van Excel ?
Want, wij werken op de club met een oudere versie. Vandaar mijn vraag.\
Mocht je in de gelegenheid zijn om ook commentaar te zetten bij de VBA code dan stel ik dat zeker op prijs zodat ik beter kan leren begrijpen wat er eigenlijk gebeurt.

Ik hoor graag van je, en stel alle hulp heel erg op prijs.
Als andere er ook hun steentje kunnen bijdragen of wellicht nog andere ideeën hebben.
Ik sta er zeker voor open zodat we hopelijk met zijn allen dit programma straks 100% werkend door kunnen geven aan andere biljartverenigingen.

Gr CR

p.s
Nu heb ik helaas de aankomende periode minder tijd dan ik zou willen om er naar te kijken.
Dus het kan soms voorkomen dat het wat langer duurt voordat ik reageer.
Bij voorbaat mijn excuus hiervoor, maar het is even niet anders.
 
een voorlopige versie, kijk even na of dit werkt op oudere versies, want dat kan ik niet zelf uitmaken.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld003.xlsb
    67,9 KB · Weergaven: 2
nieuwere versie
 

Bijlagen

  • Voorbeeld003.xlsb
    78,9 KB · Weergaven: 5
Hoi Cow,

Ga ik van het weekend en/of dinsdagavond checken.
Ik kom er graag daarna op terug.

Gr CR
 
Hoi Cow,

Ik ga morgen naar de club, dus dan weet ik wat meer.
Inmiddels vandaag even tijd gehad om te kijken naar het programma dat jij gemaakt hebt.
En, helemaal super het "commentaar" in de VBA.
Op die manier hoop ik te begrijpen en/of ik er wijs uit ga worden hoe e.e.a in elkaar steekt.

Nogmaals morgenavond ga ik naar de club en ga daar kijken of het werkt.
Ik zet voor nu gewoon alles maar neer wat ik tot nu toe tegenkwam, en hoor wel of je daar naar kan/wil kijken.

  • Is het mogelijk 1 kolom erbij te maken met KADER.
  • Mogelijkheid om 2 partijen in dezelfde discipline te spelen.
  • Als je bijvoorbeeld twee partijen wilt spelen in LIBRE, dan wel tegen een andere speler.
    (ideaal zou zijn dat in de lijst de eerst gekozen speler niet meer voorkomt.)
  • En dat bij het wegschrijven ook alle kruisjes worden verwijderd.
    (want dan begin je immers weer met een nieuwe dag/avond)
Geef maar aan wat je wilt doen en waar je tijd voor hebt hoor.
Wij zijn met alle hulp echt superblij.
Thanks wederom en ook als andere iets willen/kunnen toevoegen wij zien alles graag tegemoet.

Gr CR




.
 
ik wacht even het verdict van "vanavond" af om de nodige aanpassingen te doen.
Die extra kolom is geen probleem, je kan nu al 2 partijen binnen dezelfde discipline spelen, maar dat kan inderdaad nog tegen dezelfde tegenstander. Mag die speler wel nog tegen die andere speler spelen in een andere discipline of is dat ook uitgesloten ? Het verwijderen van die kruisjes is ook niet zo moeilijk, maar ik dacht dat de meesten "gewoontespelers" zijn, dus die wekelijks hetzelfde doen. Ik zou het bijvoorbeeld zou kunnen maken dat je een "A" (van "altijd" of een andere letter) of een "X" kunt zetten Als je dan wegschrijft, dan zouden alle "A's" blijven staan en de rest wordt verwijderd. Goed idee, of heb je geen gewoontespelers ?
 
Hoi Cow,

Programma werkt zover we het nu kunnen zien. Dus super gedaan.
T.o.v de spelers, dat zijn geen gewoonte spelers dus die A hoeft niet.
Wel is het zo dat ze in verschillende disciplines kunnen spelen.
Handig zou zijn als we van te voren aan kunnen geven hoeveel partijen er per speler maximaal gespeeld mogen/kunnen worden.
Oftewel totaal per speelronde.
Bijvoorbeeld dat dit bij het begin van de competitie aangegeven wordt evenals de duur van de competitie. (bv 30 speelronde's)
Maken we het gelijk weer wat toekomst proef.
Ook moet je eigenlijk per discipline kunnen zien hoeveel wedstrijden er per speler zijn gespeeld.
Voor de rest eigenlijk wat ik al aangaf over de kolom KADER e.d.
Ik hoor het graag weer van je,

Gr CR
 
AN5:AP5 = voor het aantal wedstrijden tegen elkaar en voor de competitielengte
Nu krijg je ook een kolom "vandaag" in die afbeelding van "RND" en die mee getotaliseerd wordt in het totaal.
Als je al een tegenspeler geplaatst bent voor "vandaag" dan krijg je daar een voorwaardelijke rode opmaak in die afbeelding.
Het maakt het iets complexer als ik wil verhinderen dat je toch een 2e keer binnen dezelfde of een andere discipline dezelfde tegenspeler kiest.
Alle spelers worden gewist als je op de knop drukt.
Je kader staat er bij.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld003.xlsb
    73,3 KB · Weergaven: 5
Hoi Cow18,

Ik denk dat je het juiste bestand er nog niet bijgedaan hebt.
Want ik mis bijvoorbeeld de kolom kader.
O ja, gelijk maar even een kort vraagje.
Geeft het nog problemen als ik de kolom (D) spelerslijst verplaatst naar kolom (A)
En/of als ik in de toekomst andere kolommen verplaatst.


Gr CR
 
ik wist niet precies wat je met kader bedoelde, dus had ik een kolom "Kader" in de kolom C van "RND" toegevoegd. Nu heb ik er ook ééntje toegevoegd in kolom H van "Lijsten".
Verder werk ik enkel met de 1e 7 kolommen van die eerste tabel in "Lijsten" en die moeten aanwezig blijven + "speelt libre" is de 1e van de 3, die blijven bij elkaar en de andere 2 staan er rechts van.
Wat je vanaf de 8e kolom doet, is mij om het even, en in principe, ik zou het moeten proberen, maar mag je zelfs nieuwe kolommen voorin toevoegen, stel bijvoorbeeld kolommen B:D
 

Bijlagen

  • Voorbeeld003 (2).xlsb
    73 KB · Weergaven: 6
Hoi Cow18,

Ik realiseer mij dat het best wel ingewikkeld is als je niet uit de biljartwereld komt.
Top dat je ondanks dat al zover bent gekomen.
Nu krijg ik door van mijn mede biljarters dat het wellicht makkelijker is om aan te geven hoe wij denken. En dit te visualiseren.
Ik doe er dan ook een "verbouwd" bestandje erbij en heb er eigenlijk alles uitgehaald wat onnodig is.
En ook wat kolommen e.d er weer bijgezet.
Ik heb dus in dit geval niet meer gekeken of alles werkt zoals voorheen.

Maar echt gedacht dat dit wellicht veel makkelijker en concreter voor je is.
En krijg je een beter idee hoe wij biljarters denken.
In het blad menu heb ik proberen aan te geven wat de behorende knoppen zouden moeten gaan doen.
Ook bewust niets gedaan aan het laten werken van de knoppen.
Ik dacht dat het handiger is om eerst maar eens te kijken wat jij ervan kan bakken als je nog tijd en zin hebt.
Enfin, ik hoor het graag, En volgens mij zijn we er bijna

Gr CR
 

Bijlagen

  • TestVoorbeeld.xlsb
    77,5 KB · Weergaven: 3
@Rietv

Je illustreert nu op een aardige manier hoe je moet programmeren:
- eerst je concept opstellen en uitwerken: wat, uitgangspositie, gewenste resultaten, volgorde van stappen
- dan de struktuur van je gegevens vastleggen
- vervolgens gaan programmeren

En zoals je eerder illustreerde: vaak wordt de omgekeerde volgorde gehanteerd, totdat blijkt dat het onnodig ingewikkeld wordt.

En krijg je een beter idee hoe wij biljarters denken.
Weer wat geleerd: nooit geweten dat biljarten een denksport is ;)
 
@snb, dat is nu eens een mooi projectje voor een AI, voorspellen waar 1 of meerdere ballen uit zullen komen bij een stoot. Dat zit toch al in de hogere fysica. Vooral als je nog een keer "effect" gebruikt en als de kwaliteit van de banden verschilt. Je bent een expert als je al 10.000 uur iets gedaan hebt en dan werk je op gevoel/ervaring, dus ben je eigenlijk een mini-AI 🤣

grappig, die denkfout ivm. "kader"
Gebruik je straks E:G ipv. A:B van "RND", dus die mag weg ?

2 kruisjes zetten, dat wil zeggen dat die dan 2 keer in die discipline speelt zeker ? Dus 1 kruisje is dan maar 1 keer ?
 
Laatst bewerkt:
@cow18

Inderdaad. Maar daar zit niets intelligents in: patroonherkenning uit onnoemelijk veel data op een zeer beperkt terrein. Niet dat alle mensen dat kunnen, maar wel veel mensen zijn tot heel veel intelligente dingen in staat, zonder dat ze zelf in de gaten hebben hoe complex die aktiviteiten zijn.
Ik denk dat we bij AI nog heel ver afzitten van intelligentie.

Deze biljartcasus zou overigens een heel interessante kunnen zijn voor een klein klupje geïnteresseerden hoe je zoiets van concept, naar struktuur en gebruikersin- en uitvoer kunt brengen.
 
@snb, vooral omdat AI ons nog niet in mensentaal kan uitleggen waarom ze tot zo'n patroon gekomen zijn. Ik las ergens iets over je vingerafdruk en dat die toch niet zo uniek is als gedacht en de huidige denkwijze met bepaalde referentiepunten ook zijn beperkingen had. Ik dacht zelfs dat AI met partiele vingerafdrukken al een flink stuk ver was. Maar bon, dat is off-topic.
 
Ik werk allleen met handschoenen aan in dit forum.
 
@cow18

Klopt, ik heb A&B gewoon laten staan en daarnaast de invulvakken voor de 4 disciplines gemaakt.
Dus die kunnen gewoon weg en ja de 2 kruisjes zijn bedoeld indien men bijvoorbeeld alleen maar 1 discipline wil spelen. Dat komt namelijk ook voor.

En ja hoor, biljarten is meer dan alleen maar een balletje stoten er komt zeker wat denkwerk bij te pas wil je het goed uitvoeren haha.

Maar... mij heb je als jullie dit programma verder willen uitzoeken en perfectioneren.
Want je zou er namelijk ook de te halen caramboles, beurten, moyenne's e.d kunnen invoegen.
En zo zijn er nog wel wat andere opties denkbaar.

Maar, ik zou er nu al blij mee zijn als dit helemaal lekker werkt.
 
Kunnen jullie hier ook wat mee?

Naast hetgeen wat we al aangaven kwam iemand ermee of het ook handig is als het programma daar waar gewenst afgeschermd is voor het maken van veranderingen in o.a kolommen/formules door de gebruiker(s) met een wachtwoord. En men alleen voor het samenstellen van de speelronde's gegevens kan invullen.

En, dat het lint ook wordt verborgen en het afsluiten met het kruisje ook niet meer mogelijk is maar men alleen kan afsluiten/opslaan door een knop (met een msgbox). Uiteraard bij afsluiten en opslaan van het programma dan weer het lint weer tonen.

Enfin, dit kreeg ik van mijn achterban te horen.
Hopelijk kunnen jullie er ook wat mee.
Ik hoor graag van jullie,

Gr CR
 
Beste Cow18 en alle anderen.

Mij is de vraag gesteld om jullie te benaderen of jullie nog tijd en gelegenheid hebben om ons verder te helpen met dit programma. Oftewel met de laatste berichten/suggesties.
Wij zouden het zeker waarderen als jullie de tijd vrij zouden willen en uiteraard kunnen maken om dit nog beter werkend te kunnen krijgen voor alle biljartliefhebbers.

Wij horen graag van jullie,

Gr CR
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan