Opgelost VBA Userform Frame tonen dmv. Optionbutton

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

harrybrinkman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2019
Besturingssysteem
Windows 11 home
Office versie
Ms Office 365
LS,

Ik ben een groentje in VBA. Ik heb een Userform gemaakt waarop o.a. een frame is geplaatst. Ik wil nu graag dit frame tonen, of niet tonen, op basis van de waarde van optionbutton. (buiten het frame geplaatst) Dat heb ik gedaan met:

Code:
Private Sub Userform_Initialize()
If Optionbutton1.Value = True then
Frame1.Visible = True
Else
Frame1.Visible = False
End If
End Sub

Probleem hiermee is dat het frame keurig verborgen is bij het aanroepen van Userform (standaard False), maar dat ie niet verschijnt zodra ik Optionbutton1 Waar/True maak.
MAW. Ik vermoed dat mijn code klopt maar dat ie op de verkeerde plaats staat. Initialize is alleen bij het aanroepen en niet tijdens het gebruik van het Userform vermoed ik.

Iemand een idee om dit op te lossen?

Alvast bedankt,

Harry

Code klopt wel, maar is te uitgebreid.
Voorbeeldje met een CheckBox:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Edmoor,

Allereerst bedankt voor je moeite. Met een CheckBox werkt dat mooi! Ik gebruik echter een OptionButton (2) omdat ik wil dat de gebruiker slechts 1 keuze maakt. Ik heb dat toegevoegd aan jouw voorbeeldbestandje maar het werkt maar 1 keer, daarna blijft het Frame in beeld.
Volgens mij kan ik geen 2 CheckBoxes laten reageren als OptionButtons om dat klikken na te bootsen. (Ik vermoed dat daar het probleem zit.

Voorbeeldje met OptionButton(s):

Bijlagen

Ik zie het voordeel niet van 2 OptionsButtons t.o.v. 1 CheckBox, maar dat is aan jou natuurlijk.
Dan kan het bijvoorbeeld zo:

Bijlagen

Edmoor,

Dank je wel, precies zoals ik bedoel !!!!

mvgr,
Harry

Beste mvdvlist,

In dat geval is dit voldoende:
Code:
Private Sub CheckBox1_Click()
    Frame1.Visible = CheckBox1
End Sub

Dat klopt. Het kan altijd korter. Mijn ontgaat ook het nut van 2 OpinionBoxes

Terug
Bovenaan Onderaan