• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VB's combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanOdb

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2017
In excel moet je met VB een macro koppelen aan een cel. Dat zou me nog lukken.
Maar tegelijk wil ik die macro uitvoeren als ik in een bepaalde cel iets invoer.
Uiteindelijk dient het allemaal om te verwezenlijken dat de gegevens in een bepaalde cel telkens opgeteld worden.
Dus: in bv C1 komt een waarde (die daarna weer verwijderd wordt) en het totaal van alle waarden die in C1 worden ingevuld moet bewaard blijven, bv. in D1
Ik doe het met Range("D1")=Range("D1")+Range("C1") .
Maar waar ik niet uitkom is hoe ik dit alles combineer in één enkele opdracht, dus als je in C1 een waarde invult, wordt die opgeteld bij D1, waarna C1 weer op nul wordt gezet.

En hoe ziet je macro er nu uit?
Een event macro (Worksheet_Change) is voldoende.

Ter inspiratie.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address(0, 0) = "C1" And IsNumeric(Target) Then
    Application.EnableEvents = 0
      Target.Offset(, 1) = Target.Offset(, 1) + Target.Value
      Target = ""
    Application.EnableEvents = -1
  End If
End Sub

Een voorbeeldbestand met ook de gewenste uitkomst lijkt mij verstandiger. Zie ook https://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5

Het gaat om een eenvoudig bestand dat moet dienen voor de restaurantdagen van een club

voorbeeld.JPG

In C wordt het aantal ingevuld, en in E komt het totaal van de C's. Voor de volgende klant wordt alles leeggemaakt, maar de totalen in E blijven staan.

Bij nader inzien is mijn kennis van VB heel wat beperkter dan ik dacht/hoopte, dus ik begon aan dit excelletje met meer hoogmoed dan wijsheid, want ik slaag er zelfs niet in om een macro toe te wijzen aan een cel. Ik heb voorbeelden gevonden, maar ik doe iets fout, want ze werken niet.
Aan een prentje kan ik dan weer wel een macro koppelen, maar dat lijkt me ook helemaal niet moeilijk.
Kan iemand mij ook vertellen of ik van een handboek (welk?) wijzer wordt? :o

Dus #3 heb je al getest?

Plaats anders even je Excel bestand in plaats van een plaatje.

Beste allemaal,

Even geduld. Ik deel mijn ervaringen mee, maar ben even druk bezig met iets anders. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik beloofde een reactie, en na alle moeite die jullie deden mag dat ook. Ik zei al eerder dat ik nog maar prille stapjes zette in VB, en dus leek het me niet verstandig om bibbelebomse codes te gaan gebruiken die ik maar met moeite (of niet) begrijp. Stel dat er iets misgaat en ik moet ingrijpen, dan sta ik met mijn mond vol tanden en veroorzaak ik grote problemen. Dus ik heb alles hermaakt met wat ik wél begrijp en wat ik wél al kan. Dat heeft hier en daar tot verborgen kolommen geleid, maar daar is goed mee te leven. Mijn bedoeling was om een werkend excelblad te maken, en niet om te pronken (met andermans veren dan nog!). Toch heb ik weer een boel bijgeleerd, en als ik dat onder de knie heb kan ik weer een stapje verder. Beste mensen, ik ben ongelofelijk blij met jullie hulp. Dank u, dank u, dank u. Tot de volgende.

Veren zijn hier best verkrijgbaar, dus als je ze nodig hebt, geneer je niet :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan