Veel geheugen gebruik !

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouterv

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2006
Wat verder vaak wordt gezien op XP is dat de Automatische Updates-service (die óók via svchost.exe wordt gestart) de pc erg vertraagt. Daarvoor is het belangrijk om uit te zoeken wélk svchost proces de schuldige is, en dan te kijken of via dat svchost proces ook de Automatische updates draaien.

Ik denk dat ik dit probleem (quote uit http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/554668-svchost-exe) voorheb. Wat kan hier als oplossing voor dienen? Automatische updates afleggen,... (wat ook niet zo goed is)?

Omschrijving van het probleem: Wanneer de (oude, >5j) windows XP 's morgens wordt opgestart, duurt dit soms heel lang (tot half uur) waarbij de pc bezig is. Het geheugengebruik gaat tot 800à900MB terwijl het RAM geheugen maar 512MB is. Het processorgebruik gaat ook serieus de hoogte in (wel niet constant 100%). Al deze factoren maken de pc die eerste tijd verschrikkelijk traag en onwerkbaar. Processen die hierbij veel geheugen verbruiken zijn svchost.exe en wuauclt.exe. Na enige periode is de pc werkbaar en bij herstarten (dezelfde dag) komt het probleem niet meer voor.

Alvast bedankt voor antwoord!

Laatst bewerkt:
Vraag eigen plaats gegeven. Gaarne niet in een bestaande vraag je eigen probleem voorleggen. Dank je wel en succes :thumb:

geheugen bijplaatsen! Tijdens het opstarten is er veel geheugen nodig en dat is er niet. Op dat moment wordt de harde schijf als geheugen gebruikt maar die is veel langzamer.

En kijk een met msconfig wat er allemaal opgestart wordt en haal dat wat niet nodig is weg

Ron

geheugen bijplaatsen! Tijdens het opstarten is er veel geheugen nodig en dat is er niet. Op dat moment wordt de harde schijf als geheugen gebruikt maar die is veel langzamer.

Ik zou het probleem graag verminderen zonder bijkomende hardware. De prijs hiervan weegt wellicht niet op tegen de eerde beperkte snelheidswinst. Het is en blijft een oude pc, moederbord, processor,...

En kijk een met msconfig wat er allemaal opgestart wordt en haal dat wat niet nodig is weg

Bij msconfig staat reeds redelijk wat af (basis).

Het probleem doet zich meestal ook maar de eerste opstart voor. Wanneer de pc wordt herstart - bvb over de middag - treedt dit probleem niet (zo erg) meer op.

Laatst bewerkt:
Er zijn 2 dingen wellicht zinvol/relevant:
1. Kijk na of het probleem direct ophoudt als je de Automatische Updates service stopt in Start -> Uitvoeren -> services.msc
2. Zodra je via 1. hebt bepaald dat inderdaad de Automatische Updates service verantwoordelijk is voor de vertraging: Zet in datzelfde services.msc in de eigenschappen van de Intelligente achtergrondsoverdrachtservice het opstarttype op Automatisch ipv. op Handmatig. Test uit (met een herstart van de computer) of dit wat helpt.

Tijs.

Het probleem komt inderdaad voort van de automatische update service.
De eerste keer toen ik ze probeerde te stoppen, kwam er een foutmelding dat het niet gelukt was om de service te stoppen. (foutmelding per ongeluk niet gekopieerd:rolleyes:) Toen heb ik de eigenschappen van de Intelligente achtergrondsoverdrachtservice het opstarttype op Automatisch gezet en opnieuw opgestart. Het probleem is echter niet opgelost en de pc verbruikte nog veel processorkracht en geheugen. Deze keer lukt het wel om de Automatische update service correct te stoppen. Hierdoor was processor en geheugen weer OK en de pc werkbaar.

Heeft u voorstellen tot oplossing:
- Zou liefst automatische updates laten aanliggen (anders wordt dat vergeten,...) Kan dit anders worden ingesteld om slechts 1 maal per week/2 weken op te starten? ...
- ...

Geen probleem. Ik heb wel enkele suggesties voor je:

1. Download en start pcstress, geef akkoord op de vraag die je meteen krijgt, maar klik nog NIET op de Start-knop van het programma.
Kies voor "Een aangepaste scan laat u zelf kiezen wat u wilt uitvoeren" (links onder het vraagteken te kiezen).
Vink uit: Cookies verwijderen
Vink uit: Geschiedenis verwijderen
Vink uit: Host file wissen
Klik dan pas op Start
NB: Als je ZoneAlarm gebruikt, schakel die dan eerst even uit door het rechtsklikken op het ZoneAlarm icoontje in het systeemvak, en kies voor Shutdown ZoneAlarm en Yes geven op de vraag of je het echt wilt afsluiten.
Herstart de pc zodra daar een melding over verschijnt.
2. Zet permissies op bestanden, mappen en registrysleutels terug op standaard:
Download, pak in zijn geheel uit, en start: Dial-a-fix
[Als je Internet Explorer 8 op je pc hebt kun je bij starten enkele meldingen krijgen, die kan voor de volgende instructie genegeerd worden]
Klik op het 'Hamertje'-knopje
Klikken op Repair permissions en dan op Go klikken
3. Start weer dial-a-fix, en druk op Flush SoftwareDistribution. Op de vraag die je krijgt, klik op Ja (of Yes, wat maar van toepassing is).
4. Start weer dial-a-fix, en vink aan
Empty temp folders
Adjust date/time (dit kan uitblijven als datum + tijd al helemaal goed staan)
Fix Windows Update
en druk op Go. Kijk in het logboek (knopje naast het 'hamertje') als je foutmeldingen kreeg.
Herstart de computer.
NB: Als je ZoneAlarm gebruikt, schakel die dan eerst even uit door het rechtsklikken op het ZoneAlarm icoontje in het systeemvak, en kies voor Shutdown ZoneAlarm en Yes geven op de vraag of je het echt wilt afsluiten.

Succes,

Tijs.

Gisteren de werkwijze uitgevoerd.
Vandaag: De eerste 5 à 10 min ging het beter met de computer (max 500MB werkgeheugen), daarna is het echter opnieuw erger veel geworden (blokkerende, trage pc) en zelfs nog langer of voordien (meer dan een half uur).
Alvast bedankt voor de mogelijk oplossing. Er zal wellicht niet veel meer uit te voeren zijn? Of heb je nog andere oplossingsmogelijkheden?

Als nu nog steeds de Intelligente achtergrondsoverdrachtservice op opstarttype Automatisch staat, dan weet ik het niet (direct).
Wat ik wél eens gezien heb in het verleden is dat het probleem uiteindelijk lag aan een virus(!)

Laat dus je virusscanner eens de harde schijf onder handen nemen (nadat die virusscanner helemaal is geupdate/bijgewerkt) en daarna de stappen nemen die in deze discussiedraad staan.

Succes,

Tijs.

De Intelligente achtergrondsoverdrachtservice stond opnieuw op opstarttype Handmatig ipv Automatisch. Dit heb ik dan opnieuw aangepast. Heb dit ondertussen een 3 tal dagen getest en de pc is zo goed als werkbaar vanaf het begin!!

Bedankt voor de hulp!
Mvg Wouter

Goed idee van je om het (opnieuw) na te kijken: Ik vermoed dat door Windows Updates het proces weer op opstarttype Handmatig is gezet.

Fijn dat je ermee geholpen bent, en bedankt voor de terugmelding.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan