• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Veel handwerk automatiseren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nschreuder

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 jul 2008
Dag allemaal,

Graag jullie hulp bij het volgende:

De situatie:
Wekelijks krijg ik vanuit een bepaald telecommunicatie-systeem rapportages in de vorm van csv-bestanden in groepjes van 4 (in totaal gaat het hier om 108 bestanden, 27 groepjes van 4). Elk groepje van 4 omvat, per csv-bestand, aantallen oproepen, wachtrij, afhakers en deelnemers betreffende één afdeling. Elk csv-bestand dus één soort data. Qua lay-out zien deze rapportages er elke week hetzelfde uit, alleen de gegevens zijn elke week verschillend. Deze csv-bestanden moeten per 4 worden gekopieerd en geplakt naar 4 sheets in één excel-bestand, zeg maar: worden samengevoegd in één excel-bestand. In dat excel-bestand bevinden zich ook nog 3 sheets met koppelingen naar de 4 sheets die vol-"geplakt" moeten worden. Dezen dienen om de gegevens uit die 4 geïmporteerde sheets te analyseren. Zodoende kunnen we o.a. op basis van gegevens uit het verleden b.v. benodigde bemensing voor de toekomst "voorspellen". :cool:

Mijn probleem is nu:
Ik moet wekelijks handmatig àààl die gegevens uit die csv-bestanden kopieren en plakken in die standaard excel-bestanden. :shocked:

Mijn vraag:
Kan dat niet anders? Kan ik dat op één of andere manier automatiseren? M.h.v. een macro of op een andere wijze? :confused:

Kunnen jullie mij hiermee helpen? Elk idee is welkom. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Nico

Als ik het goed lees, heb je al die files en wil je die samenvoegen in 1 file?

misschien is dit een oplossing?

Hallo Bertsjuhn,

Goeie tip. Bedankt! :thumb: Ik kende dit niet en zal het zeker gebruiken als het van pas komt.

Maar met betrekking tot mijn vraag werkt jouw oplossing anders dan ik graag zou willen. Het zet n.l. alle gegevens in één csv-bestand. Als ik dit dan importeer in Excel staat alles in één sheet, terwijl ik de data uit de 4 verschillende csv-bestanden in 4 verschillende sheets in één Excel-bestand moet hebben.

Voor alle duidelijkheid:
Ik heb 108 bestanden in groepjes van 4. Dit zijn dus 27 groepjes van 4 csv-bestanden. Elk groepje van 4 moet één Excel-bestand worden. Ik krijg dus 27 Excel-bestanden met in elk bestand 4 (+ 3, zie verder) sheets.
Deze Excel-bestanden bestaan al, als lege standaardbestanden. Behalve de 4 sheets waar de data uit de csv-bestanden in moet komen bevatten deze standaardbestanden ook nog 3 andere sheets met koppelingen en verwijzingen naar de 4 lege sheets waar de data in moet komen.
De gegevens uit de csv-bestanden moeten dus in deze lege Excel-bestanden gekopieerd worden. Zo gauw dit is gebeurd zorgen de koppelingen en verwijzingen met de andere 3 sheets ervoor dat de in-gekopieerde gegevens worden geanalyseerd.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb omschreven.

Alvast dank voor alle moeite.

Nico,

Importeer je deze csv bestanden van een server?
Of krijg je deze opgestuurd via e-mail?

Als je ze vanuit een server/database krijgt dan kan je via import in Excel misschien uit de voeten.

Nschreuder, Dit is ZEKER te automatiseren. Je zou al kunnen beginnen met de tip van RaymondC via de macrorecorder op te nemen. Wellicht heb je dan al wat je wilt en plaats je dan die code hier met het verzoek 'de boel een beetje op te schonen'.
Maarrrr.... we kunnen je ook gewoon helpen (al is ZELF het eea uitvinden een stuk leuker!), maar dan hebben we wel voorbeeldbestanden nodig.

Wat nog wel een belangrijke vraag is, is hoe de benaming van die .csv bestanden wekelijks is. Heb je dus bestanden in de geest van AfdelingA_bestand1.csv, ... , AfdelingA_bestand4.csv, AfdelingB_bestand1.csv, ... , enzovoorts? Of wordt er niet zo consequent benoemd?

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Waar ik net ook aan denk:

met een pivot tabel je gegevens importeren.

En dan met een knop op dat blad:

Automatisch refresh van de pivot tabel
En de Pivot tabel als platte tabel kopiëren naar een andere sheet.
En dan save as:

Welk voordeel zie ik hierin:

Je hebt alle gegevens in 1 worksheet.
Pivot tabel kan je verschikkelijk veel info uit krijgen (en je kan er leuk mee spelen, ja ben nogal een groot liefhebber hiervan).
Je kan de data die je wilt kopiëren naar de sheet zelf bepalen

@ RaymondC (10:02):
Bedankt voor je reactie.
De bestanden komen idd van een server. Jouw import-suggestie heb ik lang geleden ook al geprobeerd, maar dat bleek meer een variant op de omslachtigheid waar ik nu ook mee zit.

@ Ginger:
Jij ook dank voor je reactie (en voor je correctie op het andere forum. :o Ik zal er aan denken.)
Je suggestie om RaymondC's tip met de Macrorecorder op te nemen ga ik zeker proberen.
V.w.b. de benaming van de bestanden: Yep! De bestanden worden allemaal zeer specifiek benoemd, zelfs incl. weeknr.

Nogmaals @ RaymondC (10:42):
Ik heb geen kennis van of ervaring met een pivot tabel. Ik ga eerst eens uitzoeken hoe dat zit. Als je aanvullende info of tips hebt wat dit aangaat dan hou ik me uiteraard aanbevolen. :)

@ Warm bakkertje:
Bedankt voor de link. Ga ik ook uitproberen. Ik heb 2003.

@ Allen:
Hartelijk dank voor jullie reacties. Overweldigend. :shocked:
Ik ga er mee aan de slag en hoop te laten weten hoe ik vaar.
Wordt vervolgd ...

Groet,
Nico.

Nschreuder,
Ik ga er mee aan de slag en hoop te laten weten hoe ik vaar
Ik zou zeggen... 'Hou de neus in de wind en het roer recht!' ;)

We horen vanzelf als er 'klippen' opdoemen! :D Want er zijn hier 'schippers' genoeg die je graag een eind op weg helpen. (ehhhh... hoe zat 't ook al weer??? Iets met 'stuurlui' en 'wal' geloof ik??? :D:D:D)

Groet, Leo

Pivot tabel zit onder:

Data - Pivot table and Pivot Chart report

Dan: get external data source

Als je dit 4 keer doet (voor elk van je 27 * 4 pakketjes)

En je zet dit qua indeling vast, dan kan je door middel van een knop (macro) zorgen dat de data gerefreshed + gekopieerd wordt naar een nieuw excel workbook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan