Veel laptops op 1 draadloze router.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Breaky623

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2010
Hallo iedereen.

Ik zit nou eigenlijk met een probleem waar ik zo half de oplossing al van weet. Maar als ik dat proces ga uitvoeren kost het mij veel werk enz. (een hoop gedoe).

Het probleem zit zo... Bij mijn vader's bedrijf zitten werknemers die in de pauze, of na de pauze met hun eigen laptop op internet willen. Dit zijn er een stuk of 10. Ze gaan dan niet allemaal tegelijk maar toch werkt het bij de sommige weer niet. Het conflict zit hem bij de I.P. adressen. De router ondersteunt wel DHCP of hoe je dat precies spelt, (ik weet alleen dat het een speedtouch is meer niet, ik zit momenteel thuis dus kan het niet kijken). Maar hij ondersteunt dus DHCP.. maar soms dan wijst hij de I.P. adressen verkeert toe en werkt weer bij sommige laptops het niet. Als ik gewoon even de ip adressen vernieuw. (via 'cmd' 'ipconfig' -> ipconfig /release -> ipconfig /renew) Dan werkt het weer. En dan bijv pc opnieuw opstarten..

Maar het probleem blijft zich voortdoen. Dus ik denk dat ik alle I.P. adressen beter statisch kan maken. Maar ik weet niet of dit gaat helpen, ik denk het wel? Maar ik moet het wel zeker weten want anders moet ik iedereens laptop gaan innemen en alles gaan instellen tegelijk.. dus?

Klopt dit , kan ik alle IP adressen statisch zetten en daarmee het probleem verhelpen? Of heb je een andere oplossing.

Alvast bedankt voor je help!.

Het kan zijn dat je meer laptops hebt dan IP mogelijkheden in de DHCP range. Maar het statisch maken van de IP adressen binnen de range zou het probleem wel moeten oplossen ja.

redmar

Wat ik persoonlijk altijd doe is de vaste computers (bedraad) die een static ip geven. Je kan in je router instellen vanaf welk ip nummer dhcp mag uitgeven. dus stel je geeft 100 ip nummers vrij voor zowel bedraad als bedraad (maakt ook totaal niks uit verder). Bijvoorbeeld x.x.x. 1 t/m 20 zijn bijveerbeeld voor de static ip computers, of hoeveel je maar nodig hebt. dus an geef je alle computer die bedraad een static ip in die in die 1 t/m 20 zitten. als je dhcp gaat geven vanaf 21 t/m 100 (voorbeeld) dan komen de bedraade computers en de laptops niet meer in conflict met elkaar en moet het ook goed gaan. misschien dat je hier wat aan hebt.

Delta Hawk

ps: wat hierboven me ook al staat het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoeveel ip nummers in totaal die router kan geven natuurlijk!!

Hoi,

Los van het feit dat ik niet veel energie zou steken in het 'privé' gebruiken van de inernetverbinding met eigen laptops op het werk:
Je kunt gewoon zeggen dat die werknemers hun laptop netjes opnieuw moeten opstarten, want de oorzaak zit 'm waarschijnlijk in een niet afgesloten laptop (spaarstand etc.) waarbij het ip-adres niet opnieuw wordt toegewezen.

Nogmaals: niet veel energie in steken en terughoudend zijn met het gebruik van eigen laptops voor privé-gebruik binnen de zakelijke netwerkomgeving.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan