veel op veel relaties??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Inekebeu

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2006
Hallo allemaal,

Ik moet een handboek vragenlijst maken met antwoorden. Nou had ik het idee dat in access te doen. Ik had het volgende in gedachten:
Op basis van een ‘zoekwoord’ worden er diverse vragen in beeld gebracht. Op één vraag kan – afhankelijk van een criterium – een ander antwoord gelden.

Hoewel ik weinig verstand van access heb, ben ik vol goede moed begonnen; heb ik er ook www.sip.be\cursus\access\inhoud.htm op nageslagen.

In ieder geval heb ik nu wel een access bestand vervaardigd, maar daar gebeuren wel vreemde dingen in.
1.
Als ik het opstartformulier (formindex) afsluit, verandert de inhoud van mijn tabel indexnummer (het veld: zoekfunctie) in m.i. de inhoud van de laatste functie welke in het formulier formindex heb gebruikt.
2.
de joints in Relaties verdwijnen; ik leg ze eerst aan maar,als ik ze nogmaals open dan zijn er enkele weg.

En - ook heel belangrijk - ik weet geen oplossing voor de antwoorden afhankelijk van een criterium.

Bijgaand zend ik het accesbestand en een excelbestand; met dat laatste hoop ik duidelijk te maken wat ik wil.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt.

groeten
Ineke

Bedankt voor je reactie Bartuls; het toevoegen van het accessbestand lijkt nu te lukken.
Het probleem doet zich voor in de tabel Indexnummer. Ik heb deze tabel aangemaakt en er hoort te staan:
1. datum
2. duur
3. formulier.

Maar de inhoud verandert als ik het opstartformulier (formindex) sluit, dan staat er bijv. plotseling:
1. duur
2. duur
3. formulier.

Volgens mij afhankelijk van het zoekwoord wat ik het laatst gebruikt heb, wijzigt dan het 1e zoekwoord.

Hopelijk kun je er wat mee; ik hoor het graag. Alvast bedankt.

groeten
Ineke

Bijlagen

Ineke,

Je gebruikt een tabelmaak query om de gegevens uit je tabellen nogmaals op te slaan.
Dat is niet handig, je mdb zal tijdens het gebruik dan gigantisch gaan groeien. Het is ook niet nodig
Kun je eens uitleggen wat voor toepassing je precies wilt maken?
Vertel wat je toepassing moet doen zonder dat je termen als tabellen, formulieren etc. gebruikt.
Dan kunnen wij je wel de goede richting uit helpen.

Hallo Bartuls,

Op de zaak zijn we bezig een soort call center in te richten. De mensen aldaar moeten de ‘gemakkelijke’ vragen kunnen beantwoorden. Ik moet daarvoor een handboek maken met de meest voorkomende vragen en de daarbij behorende antwoorden. Een belangrijk detail daarbij is dat een vraag wel hetzelfde kan zijn, maar dat afhankelijk van een criterium het antwoord anders kan zijn (hoeft niet, maar kan wel).
Zo kan bijv. de vraag:
Hoe lang is de looptijd (of duur)?
Bij het criterium ‘TEL’ een antwoord geven van 12 maanden
En bij het criterium “COM” een antwoord geven van 36 maanden.

Nou wilde ik in het kader van professionaliteit e.e.a. in access zetten, met de idee dat de medewerker van het call center een ‘trefwoord’ kan intikken of opzoeken (in bovengenoemd voorbeeld bijv. looptijd of duur) , waarna er een lijst met vragen komt betreffende dat trefwoord. Die medewerker kan dan bij de betreffende vraag een van toepassing zijnd criterium intikken of kiezen (dus bijv. TEL of COM), waarna het juiste antwoord verschijnt.

Ik hoop dat ik mijn bedoeling duidelijk verwoord heb, en dat je mij ideeën aan de hand kunt doen, waarvoor al bij voorbaat dank.

groeten
Ineke

Als iemand ideeen heeft hoe ik zo'n accessbestand moet vervaardigen, dan graag. Wellicht dat access hier helemaal niet geschikt voor is, dan zou ik dat ook graag horen; dan kan ik het hele idee laten varen.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

groet
Ineke

Ik wel eens iets gemaakt wat daarop lijkt. Het is niet exact wat jij nodig hebt, maar wel een mooie eerste aanzet.
Aan de ene kant heb ik categorieen die onderverdeeld zijn in subcategorieen.
Aan de andere kant vragen, die je kunt koppelen aan de subcategorieen.
In de toepassing zitten technieken verborgen om om te gaan met n:m relaties, 1:n relaties, multiselect listboxen etc.

Kijk maar eens in de bijlage.

Bijlagen

Bedankt voor de reactie Bartuls. Ik ga me daar eens uitgebreid in verdiepen; zal wel enige tijd kosten Bovendien heb ik geconstateerd dat ik wel wat meer kennis van access kan gebruiken.
Meld dit item voorlopig als opgelost; mocht ik nog vragen hebben, dan meld ik me wel weer.

groet
Ineke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan