veel te heet ! ! !

Status
Niet open voor verdere reacties.

headshot

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
hoi ik heb een probleempje:confused:

ik heb een 1.4 ghz prosessor (oude pc) maar die is als ik hem opstart meteen al 62 graden!!!
dit loopt soms op naar wel 68 graden

dat klopt niet.... ik heb er een cpu koeler op en die draait ong. 5800 rmp
dat zou genoeg moeten zijn.
ik hem al het stof al weg gehaald.
ik had er ook even 2 koelers tegelijk op maar de temp. bleef ong. het zelfde

weet iemand wat ik hier aan kan doen??
of is 62 graden normaal als je de hem net opstart

alvast bedankt, martin

Laatst bewerkt:
Normaal is het niet, maar hij is ook niet overdreven heet. Heb je hem al eens schoon gemaakt?

Heb je nog gecontroleerd of er wel voldoende koelpasta tussen het koelbok en je processor aangebracht is ?
En wat de hitte betrefd of die normaal is dat ligt aan je type en merk processor al zit er bij de nieuwe types weinig verschil meer tussen.
Maar een begin temp. van 62 gr is niet normaal.

Laatst bewerkt:
schoongemaakt heb ik al 2 keer
maar koelpasta heb ik er niet tussen volgensmij...
hoe ziet datt er uit??

Edit:
nu is hij dus al 66 gracden terwijl alleen internet aanstaat en speedfan

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de pc een tijd uit heeft gestaan en je zet hem aan, dan is ie al 62 graden????

is de meting wel goed. Zo snel wordt ie nu ook weer niet warm

Dat jij bij het begin al naar 60° schiet lijkt mij vreemd :confused:, ik zou ook denken aan een verkeerde meting.

Koelpasta is grijs of wit (precies dunne klei). De pasta zorgt voor een betere overdracht van de hitte van de cpu naar het koelblok op de cpu. Het is dus aangerade om koelpasta te gebruiken. Maar aangezien "te" nooit goed is zal de koelpasta zijn effect verliezen (zelfs omdraaien) als je het er te dik opsmeert.

Als je met speedfan niet de specifieke info van je moederboard erbij download [kijk bij info], kun je de raarste meetresultaten krijgen....
Download Everest eens en kijk eens wat dat programma zegt over de temperatuur....
Everest hier gratis te downloaden: http://www.majorgeeks.com/download4181.html

met everest en speedvan is het hetzelfde allebij geven ze als ik opstart ong. 60 graden weer.

en de computer heeft een dag uitgestaan en toen ik hem opstarte was het zo

Zal toch iets mis zijn met jouw temp sensor veronderstel ik.

als ik voel aan het ijzeren koel ding (waar een fan voor zit) is die bijna te heet om aan te raken

Dan ben ik bang dat je CPU een serieus probleem heeft.... als dat koellichaam ook bloedheet wordt zit er in ieder geval genoeg geleidingspasta tussen de cpu en de koeler.... in Everest kun je ook je spanningen aflezen [5, +12, - 12, 3,3 en vooral "core"], hoe hoog zijn die? [vooral "core"]

Laatst bewerkt:
Veld Waarde
CPU Core 1.75 V

Veld Waarde
+2.5 V 0.23 V

Veld Waarde
+3.3 V 3.28 V

Veld Waarde
+5 V 4.90 V

Veld Waarde
+12 V 11.46 V

hetbovenste is de core

Wat voor cpu is het?
Op het Speedfan scherm staat zelfs een corevoltage van 1,8 , dat is erg hoog......

De 2,5 Volt [is voor RAM] is helemaal krom..... maar als de PC verder gewoon werkt...... vreemde zaak...

Laatst bewerkt:
Tja, die processor is een heethoofd, ik had de 1200 ....

Ik zou er direkt het koelblok afhalen en er koelpasta op doen, haal wel alle oude pasta-resten weg en doe dan 1 heel klein drupje op het (bijna) middelste blokje, de 'core', strijk het uit over het (kleine) oppervlak met een stukje papier, en vervolgens plaats je je koelblok er weer VOORZICHTIG op, er wil wel es een stukje van de core afspringen (en dat wil je niet) tijdens (her)montage van een koelelement.

Mocht je dan nog steeds hoge temperaturen hebben dan zul je toch moeten kijken naar een andere/betere koeler, ArcticCooling heeft er de CopperSilent3 voor .... (voor SocketA)

Voor deze CPU is een core voltage van 1,75 precies wat hij nodig heeft... dus dat klopt wel... [Intel's doen het met minder.....]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan