veel te hete cpu

Status
Niet open voor verdere reacties.

robjeh

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
Ik heb sinds gisteren, toen de stroom was uitgevallen tijdens het computeren, last van een overhitte cpu, waardoor de pc afslaat. Speedfan gaf temperaturen aan van 93 graden terwijl ik niets deed.
Vandaag heb ik hem na 14 uur uit te hebben gehad weer aangezet, en ben meteen naar de bios gegaan. Daar gaf hij aan het begin een temperatuur van 40 graden, maar binnen enkele minuten steeg deze naar 60-70, terwijl ik gewoon in de bios bleef.
Iemand een idee wat dit opeens kan veroorzaakt hebben? Mijn fan draait nog steeds even hard heb ik het idee.

Zou maar eens beginnen om de boel eens goed schoon te maken, haal eerst een tube koelpasta, haal het koelblok met vintilator eraf, en maak die goed schoon, en neem gelijk de rest van de comp mee.

Zal ik zeker doen.

Maar hoe kan het mogelijk zijn dat van de ene dag op de andere mijn pc deze kuren vertoond. Ik snap gewoon niet hoe het mogelijk is dat hij ineens veel te warm wordt.

Dat zegt helaas niet zoveel wanneer je niet kunt zien welke temperatuur en welke fanspeed van wat is.

bij die van everest staat het wel duidelijk.

Laatst bewerkt:
Gewoon de raad van @Lange Pier opvolgen.
Haal eerst een tube koelpasta, en demonteer voorzichtig de fan en het koelingsblok.
Maak het koelingsblok goed schoon, dus ook evt. resten koelingspasta.
Wanneer er ook resten koelingspasta op de CPU zitten, verwijder je die restjes ook.

Breng met beleid een dun egaal laagje pasta aan, en monteer het zooitje weer.

Zelf gebruik ik altijd perslucht om de pc aan de binnenkant van frisse lucht te voorzien.

(ps: denk niet dat meer pasta voor meer koeling zorgt, wat dit is juist niet het geval.)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het antwoord. Ga zo eens kijken of de locale pc-boer nog open is. Wel vreemd als de temperatuur zo hoog oploopt door de koelpasta.

Ik laat van me horen!

Bedankt voor het antwoord. Ga zo eens kijken of de locale pc-boer nog open is. Wel vreemd als de temperatuur zo hoog oploopt door de koelpasta.

Ik laat van me horen!

Denk niet dat de conclusie de juiste is, dat spul heb je alleen nodig om het koelblok opnieuw te monteren, en moet inderdaad zo dun mogelijk gebruikt worden, het is immers alleen bedoeld om de boel uit te vlakken, en zal een weerstand worden als er teveel op zit, de bedoeling is om de warmte van de cpu zo goed mogelijk naar het koelblok te leiden om daar eruit te worden geblazen door de ventilator.

Denk niet dat de conclusie de juiste is, dat spul heb je alleen nodig om het koelblok opnieuw te monteren, en moet inderdaad zo dun mogelijk gebruikt worden, het is immers alleen bedoeld om de boel uit te vlakken, en zal een weerstand worden als er teveel op zit, de bedoeling is om de warmte van de cpu zo goed mogelijk naar het koelblok te leiden om daar eruit te worden geblazen door de ventilator.

Wat bedoel je hiermee precies? welke conclusie is niet de juiste?

Je conclusie dat de koelpasta de oorzaak is, is niet de juiste conclusie.
Nogmaals, die heb je alleen nodig om na het demonteren en schoonmaken van de boel alles weer goed te monteren!!

Ik kwam erachter dat er recht achter de fan een dikke laag stof zat, waardoor de fan in feite nutteloos werk deed. Ik zit nu op een temperatuur van 44 graden.
Maar voor de volledigheid wil ik toch even ook de binnenkant schoonmaken, is er ergens uitleg hoe ik alles eraf/open haal etc.?

Wanneer je er niet zeker van bent of je dat probleemloss gaat lukken, zou ik alles lekker laten zitten en even een spuitbusje met "perslucht" halen en de boel goed schoonblazen.
Daarna de stofzuiger (VOORZICHTIG, geen onderdelen aanraken!) gebruiken om alle stof op te zuigen.

Daarna de stofzuiger (VOORZICHTIG, geen onderdelen aanraken!) gebruiken om alle stof op te zuigen.

Even een aanvulling op dit..
gebruik de plastic hulpmiddelen van een stofzuiger, zodat wanneer je toch iets raakt dit geen gevolgen heeft..

Als ik het zo lees dan lijkt mij stof de grootste boosdoener, zeker als je ventilator nog draait.

Mocht je toch een nieuwe ventilator willen én koelpasta moeten gebruiken, gebruik niet meer dan de hoeveelheid van een rijstekorrel.. meer werkt tegen je.

ik heb met een kwastje het stof losgemaakt en opgezogen, zou er dan nog veel stof in de binnenkant zitten die ik met bij.v die spuitbus kan losblazen, of is het vooral het roostertje recht acter de fan waar het stof zit?

En is 45 graden een hoge temperatuur als je alleen internet explorer open hebt, of kan dat nog wel?

edit: bedankt voor alle replys!

Laatst bewerkt:
intel pentium 4 cpu 3GHz

hij gaat naar de 55-57 als ik video,msn,muziek,schijfopruiming en ad-aware tegelijk heb aanstaan, vergelijkbaar met de cpu use van een spel.

Laatst bewerkt:
ik heb met een kwastje het stof losgemaakt en opgezogen, zou er dan nog veel stof in de binnenkant zitten die ik met bij.v die spuitbus kan losblazen, of is het vooral het roostertje recht acter de fan waar het stof zit?
Zou maar eens beginnen om de boel eens goed schoon te maken, haal eerst een tube koelpasta, haal het koelblok met vintilator eraf, en maak die goed schoon, en neem gelijk de rest van de comp mee.

Ik opperde dit niet voor niets, dat is eigenlijk de enige manier om de boel goed schoon te maken en gelijk het contact tussen cpu en koelblok te verbeteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan