Veel te hete laptop + uitvallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DopErwin

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2008
Hallo,

Sinds kort heb ik het probleem dat zo nu en dan mijn laptop ineens uitvalt. Dit gebeurt bijna altijd als ik hem zwaar belast. Als ik bijvoorbeeld GTA IV speel kan ik ongeveer 5 minuten spelen totdat hij uitvalt. Ik dacht dat het uitvallen aan de temperatuur lag en heb dus speedfan even geïnstalleerd, en dit waren de resultaten onder het spelen van een spel:

Temps.jpg

Dit lijkt me niet bepaald een normale temperatuur voor een laptop. Wat me ook is opgevallen is dat de laptop uitvalt als de temperatuur van de GPU iets over de 100 graden is.

Mijn vraag is dus; wat is de oorzaak van de hoge temperatuur van de laptop, en is dit ook de oorzak van het uitvallen ervan?

Specs van de laptop:
Intel core 2 duo T7300
2 gig ram
2x 120 gig harde schijf
Nvidia Geforce 8600m gs
Windows 7 bèta

jep

Je laptop heeft in zijn BIOS bescherming zitten tegen het overhitten van de onderdelen ervan, als de grens is bereikt schakelt het vanzelf alles uit. Zou er zelf nu niet in zitten prutsen met die waarden, anders brandt de hele boel straks door. Er bestaan speciale laptopkoelers die je eronder moet schuiven.

Kijk eerst anders eens bij processen, wat er zoveel van je CPU opvreet en probeer anders alle drivers eens te updaten.

jep

Je laptop heeft in zijn BIOS bescherming zitten tegen het overhitten van de onderdelen ervan, als de grens is bereikt schakelt het vanzelf alles uit. Zou er zelf nu niet in zitten prutsen met die waarden, anders brandt de hele boel straks door. Er bestaan speciale laptopkoelers die je eronder moet schuiven.

Kijk eerst anders eens bij processen, wat er zoveel van je CPU opvreet en probeer anders alle drivers eens te updaten.

System en System Idle Process zijn de processen die zoveel van mijn CPU opvreten. En over die laptopkoelers; het lijkt me niet de bedoeling van een laptop dat je er een externe laptopkoeler bij moet kopen..

System Idle wil het niet gebruikte voorstellen. System zou een van de minste verbuikende processen moeten zijn. Tenminste op de vorige besturingssystemen, voor windows 7 zou ik niet durven zeggen

Had je met oudere besturingssystemen dezelfde problemen?

Dat System Idle Process is niet veel bijzonders, dat geeft namelijk aan hoeveel jouw pc uit z'n neus aan het vreten is. Hoe hoger hoe beter.
Dat het System proces ook veel pakt is wel vreemd. Zover mijn kennis gaat gebruikt alleen Windows zelf het system process. Als dit proces regelmatig op willekeurige momenten dan zou ik gaan denken aan een virus (of iig een programma dat regelmatig ergens meebezig is).

Verder zijn dit aardig hoge temperaturen.
Werkt ventilator van de laptop zelf wel gewoon goed?
En is er recentelijk ook iets gebeurd met de laptop? Met andere woorden is de laptop gevallen of iets dergelijks?

System Idle wil het niet gebruikte voorstellen. System zou een van de minste verbuikende processen moeten zijn. Tenminste op de vorige besturingssystemen, voor windows 7 zou ik niet durven zeggen

Had je met oudere besturingssystemen dezelfde problemen?

Zover ik me kan herinneren vrat System ook al veel toen ik nog Vista op de laptop had draaien.

Dat System Idle Process is niet veel bijzonders, dat geeft namelijk aan hoeveel jouw pc uit z'n neus aan het vreten is. Hoe hoger hoe beter.
Dat het System proces ook veel pakt is wel vreemd. Zover mijn kennis gaat gebruikt alleen Windows zelf het system process. Als dit proces regelmatig op willekeurige momenten dan zou ik gaan denken aan een virus (of iig een programma dat regelmatig ergens meebezig is).

Verder zijn dit aardig hoge temperaturen.
Werkt ventilator van de laptop zelf wel gewoon goed? rd
En is er recentelijk ook iets gebeurd met de laptop? Met andere woorden is de laptop gevallen of iets dergelijks?

De ventilator werkt niet minder dan eerder, alleen is hij wel luider. Dit komt denk ik doordat hij nu meer toeren draait dan normaal, omdat hij eerder niet zulke hoge temperaturen haalde. Ook komt er nog gewoon een grote stroom (hele warme) lucht uit de opening. Met de laptop is verder niets gebeurd. Dat uitvallen begon zomaar ineens..

Laatst bewerkt:
Zet de automatische fan speed eens uit en zet de fans manueel op 100%.
Haal jij dan nog zo een temp.
Mij lijkt het dat er iets moet mis zijn met de koeling om zo een temp te halen.

Je clockt toevallig de processors toch niet over ofzo?
Staat je laptop toch niet te dicht bij een verwarming?
Bij zulke temperaturen blijft er natuurlijk niet veel meer over van je koelpasta, als je laptop uit garantie is en je hebt er wat verstand van. Kijk de processor na of hij nog niet aan de koeling is gesmolten.

Zet de automatische fan speed eens uit en zet de fans manueel op 100%.
Haal jij dan nog zo een temp.
Mij lijkt het dat er iets moet mis zijn met de koeling om zo een temp te halen.

Speedfan vindt de fan niet. Ik denk dat dit komt doordat het een laptop is.

Je clockt toevallig de processors toch niet over ofzo?
Staat je laptop toch niet te dicht bij een verwarming?
Bij zulke temperaturen blijft er natuurlijk niet veel meer over van je koelpasta, als je laptop uit garantie is en je hebt er wat verstand van. Kijk de processor na of hij nog niet aan de koeling is gesmolten.

Ik clock hem niet over nee, en de verwarming heb ik niet vaak aan. Het is dan meestal ook maar zo'n 17 graden op mijn kamer. Ik heb er denk ik niet genoeg verstand van om te kijken of de processor aan de koeling is gesmolten..

Laptop zelf open doen zou ik ook niet aan beginnen.
Als hij onder garantie is mee naar de winkel gaan.

Als je blijft werken met die temperaturen is hij binnenkort helemaal om zeep.

Allemaal niet zo vreemd hoor....

Hoe kun je het bedenken om GTA IV op een laptop te spelen.....

Op zo een korte tijd kan je nog zo een temperaturen niet halen denk ik.

Op zo een korte tijd kan je nog zo een temperaturen niet halen denk ik.

Ik weet wel zeker van wel!!!
GTA iV heeft dusdanig hoge systeemeisen, dat veel moderne desktops het spel niet eens aankunnen, laat staan een matige laptop, dat kan gewoon niet!!!

vlakke ondergrond

Het je je laptop op een vlakke ondergrond zodat de koeling goed kan werken; dus niet op je schoot of op een tafel met een kleedje dat de roosters onderin afschermt?

Allemaal niet zo vreemd hoor....

Hoe kun je het bedenken om GTA IV op een laptop te spelen.....

Het gebeurt niet alleen bij GTA IV, maar ook bij lichtere spellen als bijvoorbeeld Counterstrike: source en World of Warcraft. Alleen duurt het dan iets langer tot hij die temperatuur berijkt.

Het je je laptop op een vlakke ondergrond zodat de koeling goed kan werken; dus niet op je schoot of op een tafel met een kleedje dat de roosters onderin afschermt?

De laptop staat gewoon op een bureau met een vlakke ondergrond zonder dat er iets onder zit.

Tsja.... laptops zijn nu eenmaal niet gemaakt om te gamen.
Waarschijnlijk heeft zich inmiddels de nodige stof verzameld ook in d ekoelers van de laptop. Schoonmaken zou best wel eens kunnen helpen!

Tsja.... laptops zijn nu eenmaal niet gemaakt om te gamen.
Waarschijnlijk heeft zich inmiddels de nodige stof verzameld ook in d ekoelers van de laptop. Schoonmaken zou best wel eens kunnen helpen!

Ik heb hem ongeveer een weekje geleden nog open gehad om alle stof uit de koeler te verwijderen. Dit had verder geen resultaten..
Verder zijn het uitvallen en de hoge temperaturen pas sinds kort, spellen als WoW en counterstrike werkten eerder normaal, maar nu valt hij al uit na 10 minuten WoW..

Wellicht heeft een veel te hoge load van de videocip met GTA IV de videochip beschadigd....

zo fantastisch zwaar is GTA 4 nu ook weer niet. Zou zeggen steek er een koeler onder, of verander de video options in het spel.

Hallo

Nergens vindt ik merk/typenr/ouderdom terug van deze portable.

Het "stressen" v/d c.p.u. en g.p.u. zou geen uitval v/d p.c. mogen veroorzaken indien de koeling 100% in orde is.

Wat ik persoonlijk zou controleren.

Zijn de ventilatoren en alle voorziene ventilatieopeningen stofvrij ? (reinigen d.m.v. luchtdruk "compressor" , en dit tegen de normale richting v/d airflow in )

Uiteraard de ventilatoren niet op hol laten slaan , dus deze mechanisch blokkeren.

Draaien de ventilatoren soepel ?? (geen geratel bij koud opstarten??)

Indien al het voorgaande nog steeds tot uitval leidt , de thermisch geleidende pasta vervangen door nieuwe v/d c.p.u. en g.p.u. .

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan