Veel uren draaiende PC sneller kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ant ares

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2009
Hallo, Ik had eens een vraagje,

Het is ooit ook eens gepost, maar in '06

Dus,
Ik ben nu momenteel iets aan het downloaden van 15Gb groot tegen snelheid van MAX 150kb/s.
Dit duurt dus MAW zéér lang eer dit volledige bestand gedownload is.
Ik download momenteel alleen overdag, als ik bij/op mijn pc ben/zit.
Maar ik zou nu ook 's nachts willen downloaden zodanig dat dat veel sneller gedaan is.

Dus, mijn uiteindelijke vraag is dan:

Gaat je pc sneller kapot als hij bvb 26uur opstaat dan als hij maar 2uur opstaat.

Kan je koeling zo'n grote tijden constant werken?
(ik heb maar een standaard koeling, Case midi tower G3131 C2826 400w silver/black ALS DIT DE KOELING IS? anders weet ik ze zelf niet...)

Sommigen onder jullie zullen wrs zeggen, je PC gaat veel sneller kapot als je hem constant aan en uit zet.

Ik heb hier geen flauw idee van, en wil dus van anderen hun mening ook weten.

GRTZ, Alain
ps: sorry voor mijn 'slordige' tekst

Nee, je pc gaat sneller stuk als je hem 24 uur per dag aan laat staan. Je moet alleen wel de temperatuur in de gaten houden. Maar aangezien hij alleen aan het download is en dus verder niets uitvoert, zal die wel mee vallen (als je computer normaal niet uitvalt, hoef je je geen zorgen te maken). Dus de temperatuur is niet zo'n punt. Je hardeschijf kan er verder ook prima tegen. Het is dan wel het meest gevoelige onderdeel van de computer, maar de meeste crashes op hdd ontstaan doordat er tegen de computer wordt aangestoten. Dan boort de lees/schijfkop zich op de draaiende schijf en das niet zo bijster goed voor de schijf. Aan en uit zetten levert volgens mij ook niet heel erg veel slijtage op. Het zal iets sneller slijten, maar of je een hardeschijf nou 100 jaar laat draaien, of 50 jaar. Daar ga je niet veel van merken. Maw, voor je pc is het niet schadelijk. Het enige waar je rekening mee moet houden is je energie rekening. Want elke watt die 24 uur per dag aan staat, kost je op jaarbasis € 2,-. Voor een pc kan dat makkelijk in de 200 euro lopen.

idd,
veel recenter :D
thx ;)

maar kan dat echt geen kwaad??
ik kan me dat echt moeilijk voorstellen dat de slijtage evenveel is bij 2hr of 26hr...als de temperatuur constant is
ik zou eigenlijk denken dat die exponentieel verhoogd, maar ik heb dan ook geen ervaring in deze zaken.

Nog 1 ding, ik wil een andere koeling, de mijne maakt te veel lawaai.
Welke koeling is goed van kwaliteit/prijs?

grtz, Alain

Een pc is er voor gemaakt om lang achter elkaar aan te staan.:)

IVM mijn temperatuur, die heb ik al redelijk vaak gemeten met SiSoftware sandra...

Mijn CPU's (E6600) temperatuur zit nogal aan de hoge kant steeds (63° in rust en als ik aan het spelen ben kan die oplopen tot 72°)

verder is moederbord: 35° en ruimtetemperatuur 37.5° (momenteel)

ik ben er is mee naar de winkel gemoetten ivm kapotte RAM, en heb dat is gevraagd omdat mijn cpu te warm werd. Hij dacht dat het hoogst waarschijnlijk lag aan een te hoge Vcore.. wat het ook mag wezen... is dit verstelbaar? en aan te raden?

Dus die 15Gb zal zeker 5dagen nodig hebben om volledig te downloaden,
Is het aan te raden om toch niet constant 5dagen op te laten staan, of zou ik die echt 5dagen continu laten draaien?

ps: dit lijkt me een zeer goede en actieve site ;) ik denk dat ik deze meer ga raadplegen :D

Dat is redelijk warm. Al schoongemaakt van binnen? (voorzichtig)

Nog nooit ingeweest wegens garantieredenen....
Nu is ze sinds kort wel vervallen, dus ga ik 'm wel eens openmaken voor nieuwe koeling te installeren (enige tips? moet redelijk van prijs zijn, en stil )

Heel voorzichtig met de stofzuiger op afstand de dwarrelde stof opvangen. Met een schoon kwastje de stof losmaken.

Op mijn werk staan de pc's 5 jaar aan één stuk op zonder deze uit te zetten..

Het opstarten is het slechts voor de harde schijf omdat deze plots van 0 naar 7200 rpm moet

JIJ kan gerust je pc een weekje laten draaien hoor.

ik heb mijn pc dan ook lange dagen achter elkaar aan staan,
en volgens mij is het slechter een pc 15 keer per dag aan en uit te schakelen dan de pc een gehele dag aan te laten staan....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan