• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

veel voorwaarden om formule te laten werken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronsom

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2012
Hallo,

Ik probeer met de als/en functie een formule te maken die kijkt naar verschillende voorwaarden. Nu wil dit niet lukken.
Dus ik heb in het voorbeeldbestand in de rode cellen een functie gezet die voor die cel de goede uitkomst geeft.
Alleen dit is per cel en niet in het geheel.
Ik heb geprobeerd om in het voorbeeld bestand duidelijk te maken wat ik probeer te bereiken.

Bijlagen

Code:
=IF(A2=0;0;MIN(10;A5))
=ALS(A2=0;0;MIN(10;A5))
ik denk dat deze formule het doet

Hallo Popipipo,

Helaas, ik heb een fout gemaakt in mijn vraagtelling.
Ik heb het voorbeeld bestand aangepast, het gele vlak laat zien waar ik een fout heb gemaakt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
en wat als a2 bv 2 is?

Code:
=IF(A2=1;MIN(A5;10);IF(A2=0;"";"?"))

Hallo VeNa,

Je inbreng heeft me denk ik de goede kant op geholpen.
In de bijlage jou formule en daarin mijn aanpassing.

Bijlagen

Hallo, er is nog 1 variatie mogelijk, in de bijlage de groene cellen, deze zorgen nu nog voor een fout.
Wie kan mij daar nog mee helpen.

Bijlagen

Het lijkt mij dat je dat best zelf wel kan oplossen.

Hallo VenA,

In de bijlage mijn 'oplossing'. alleen is dit niet wat ik wil.
Ik wil dat hij ook een 0 schrijft bij de formule in cel I5.

Bijlagen

Dan moet je maar even verder puzzelen. Het is gewoon een geneste als formule die je eenvoudig kan aanpassen. Daarnaast zijn de voorwaarden niet duidelijk en soms ook overbodig.

Zet een 0 niet als "0" als resultaat in een formule. Dan wordt het tekst en kan je er niet verder mee rekenen.

Ik heb hem denk ik.
Code:
=ALS(EN(A2=1;A5<>"");MIN(A5;10);ALS(EN(A2=0;A5="");"0";ALS(EN(A2=1;A5="");"0";"")))

En zo zie je maar dat je best zelf wel wat kan.:thumb:
Al kan het eenvoudiger maar dat maakt niet zoveel uit.;)

Hallo VenA,

Ik puzzel me suf maar het is gelukt. Als je wilt zou ik graag de makkelijke oplossing ook willen zien.
Maar voor nu hartelijke dank!!!

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu wil bereiken.

Dit doet hetzelfde
Code:
=IF(AND(A5="";OR(A2=0;A2=1));0;IF(A2=1;MIN(10;A5);""))

Mijn voorkeur
Code:
=MIN(--A5;10)*(A2=1)

Eventueel met voorwaardelijke opmaak het een en ander in de gewenste opmaak zetten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan