veel vragen over Writer...

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Berichten
1.836
Eerst even dit: wat een in-actieve sectie...!
Sinds 2004 geen vraag meer gesteld!

Begrijp hier niks van: ik dacht juist dat erg veel particulieren met OpenOffice.org werken, omdat het office-pakket van MS toch wel erg duur is...


Maar goed, ik werkte ook altijd met MS Office, maar sinds kort heb ik een nieuwe baan en mijn baas werkt met OpenOffice 1.1.4
Da's één, maar daarnaast installeert ie dat ook op alle pc's die ie aflevert, en laat ik nou in dienst gekomen zijn om die klanten te leren werken met hun pc...!

Betekent dus dat ik een cursus die ik al had vanuit mijn eerdere werkzaamheden nu moet herschrijven voor Word, wat tevens voor mij een goed oefening is want daarin kom ik de meeste handelingen wel tegen.
Maar betekent dat ik jullie ga bestoken met vragen. Heb al meerdere handleidingen gedownload en bekeken, zowel van Writer als Calc, maar heb meteen bij de start al een paar vragen.

Gaat over Writer:

1. Waar is mijn linkerliniaal?
2. hoe kan ik dus snel de marges (vertikaal) vergroten of verkleinen?
3. In Word kon ik klikken in de kantlijn om een hele regel of zelfs een alinea te selecteren. Hoe in Writer?
4. Harde pagina maken?
5. Tekstvak invoegen?
6. Afwijkende kop/ voettekst op eerste pagina?
7. Knop / opdracht "Opmaak kopieren?"
8. Knop Afdrukvoorbeeld?
en Paginainstelling?
9. Wat is "veld gegevensbronnen"
10. Mijn opsomming is in bijna alle documenten die ik omzet "ontregeld". Begint ipv met 1.1.1. met 4.2.1 Dus alle nummering weggehaald. Nu wil ik de hoofdstukken nummeren en e koppen als volgende laag, dus
1 Hoofdstuk
1.1 kop
1.1.1 kopje
Echter begint èlke keer weer met 1 en niet in lagen. Hoe doe ik dat?



Dit zijn de eerste vragen, er volgen er ongetwijfeld nog veel meer!
 
Laatst bewerkt:
vraag 1/2 verticale liniaal: menu Extra -> Opties -> Tekstdocument -> Beeld -> Verticale scrollbar aanvinken. (sorry als de verwijzing niet helemaal klopt, heb geen nl versie staan)
 
Ha! Ja, daar zitten allerlei mogelijkheden om knoppen aan werkbalken toe te voegen. Goeie tip.


1-2-4-8 zijn inmiddels beantwoord.

Iemand nog voor de rest?
 
Om te beginnen zou ik je de tip willen geven om eens in de help rond te neuzen. Er zijn veel vrijwilligers geweest die mee geholpen hebben om de help in het Nederlands te vertalen (waaronder ikzelf) en ik denk dat je daar dan ook best wel wijzer van kan worden.

Wat even belangrijk is om te weten is dat OOo gebruik maakt van stijlen. Deze stijlen kun je zien door op de respectievelijke knop in de werkbalk te klikken. Wanneer je nu bijvoorbeeld een gehele alinea een ander lettertype wilt geven maak je een nieuwe stijl aan met dat lettertype. Vervolgens zet je de cursor ergens in de betreffende alinea en dubbelklik je op de betreffende stijlnaam in stylist. De alinea krijgt dan het nieuwe lettertype.
Aan de hand van deze stijlen kun je ook je afwijkende kop/voetteksten maken. Raadpleeg de help voor meer informatie.

Met de gegevensbronnen is het mogelijk om databases aan OOo te koppelen. Hiermee kun je eenvoudig databasegegevens (bijvoorbeeld adressen) toevoegen aan je documenten.

De hoofdstuknummering regel je met extra --> Hoofdstuknummering (hoe verzinnen ze het!!). Daar kun je niveau's en tekens toekennen aan je stijlen. En nu komt het mooie: Dit werkt perfect. Waar je in Word nogal eens gefrustreerd raakt omdat het aanpassen van een kop tot gevolg heeft dat je het hele document nog een keer mag nalopen heb je in OOo geen enkel probleem. Ook wanneer je automatisch een inhoudsopgave genereert heb je geen problemen.

Tot slot nog een tip:
Kijk eens op http://nl.openoffice.org/about-documentation.html
Daar staat een hele verzameling documenten o.a. over Writer. Met name het handboek Writer is een aanrader. Dit document is nog in aanbouw, maar bevat al ontzettend veel zinvolle informatie.
 
Ben er al de halve dag en hele avond mee bezig. In de help staat al wel veel nuttigs. Maar omdat men in OOo niet dezelfde termen voor alles gebruikt is het wat lastig.

Ik dacht dat ik door mijn bestaande document om te zetten en daarin de tekst aan te passen eea wel tegen zou komen.
Maar bij het Word-bestand opslaan als tekstdocument van OOo is er toch wel erg veel opmaak gewijzigd... Dus da's niet zo simpel zoals ik had gehoopt. Met name de nummering is compleet van slag!

3-5-6-7 hebik het antwoord ook nog steeds niet op kunnen vinden. Misschien dat je me daarmee nog even alvast op weg kunt helpen? Dan ga ik mijn document hoofdstuk voor hoofdstuk omzetten in een OOo-verhaal.

Op de door jou genoemde site heb ik al eea gedownload en uitgeprint, zitten inderdaad 2 lespakketten van Writer in die elkaar redelijk aanvullen. Ook een aardige start voor Calc.

En voor de rest: oefenen.....

Dank alvast voor je / jullie moeite!
 
Allrighty then.

3.
4 x klikken in de alinea. (zelfde snelheid als dubbelklik)

5.
Invoegen --> Frame (of zwevend kader) Heb even geen nederlandse versie bij de hand, dus even uitproberen.

6.
Hiervoor moet je een nieuwe paginastijl maken in de stylist. Die stijl kan een kopie zijn van een bestaande paginastijl, maar je geeft hem een andere naam en zorgt ervoor dat de kop-en/of voettekst ingeschakeld zijn. Vervolgens ga je naar de pagina waar je de afwijkende kop/voettekst wilt hebben en kies je Invoegen --> koptekst (of voettekst) --> en kies je de nieuw aangemaakte paginastijl.

7. Staat in de beta van versie 2 gewoon in de werkbalk naast het plakken icoontje. Ook een versie 1.x heb ik niet bij de hand, maar volgens mij zit ie daar ook gewoon in.
 
Bedankt, Brutus. Ik ga er de komende weken eens mee spelen. Mocht ik nog eens ergens echt niet uit komen, meld ik me hier wel weer.


Even terzijde: ik dacht dus dat OOo door particulieren al behoorlijk wordt gebruikt, maar deze sectie is zó inactief... Snap jij dat nou???
 
Ja dat snap ik inderdaad. OOo is gewoon zo goed, dat er maar heel erg weinig mensen hulp nodig hebben. :)

Naast deze sectie in het helpmij forum zijn er ook nog andere plaats waar hulp gezocht kan worden. Een daarvan is OOo gebruikers mailinglist. Daar wordt wel veel gebruik van gemaakt.
 
haha, dat eerste antwoord verwachtte ik al precies zo....!

Maar ik ga daar dan ook eens kijken. :thumb:
 
7. Staat in de beta van versie 2 gewoon in de werkbalk naast het plakken icoontje. Ook een versie 1.x heb ik niet bij de hand, maar volgens mij zit ie daar ook gewoon in.

Klopt niet helemaal,

is in versie 1.1.x niet aanwezig.

Maar daar hebben onze Franse vrienden iets op gevonden.
http://www.apicnet.net/article.php3?id_article=17

Door dit te downloaden verschijnen de benodigde knoppen in de werkbalk.

Is in versie 2. standaard opgenomen zoals Brutus al had gezien

DiGro
 
Je blijft me ook maar verbeteren he....:D

Bedankt voor de aanvulling. Weet ik dat ook weer.
 
Ik ben al lang blij dat jij er ook al zo veel van weet :thumb:

Marianne is ook op de "goede" weg :thumb:

Brengen we OOo toch onder de aandacht van een breder
publiek.
Alles moet groeien, zo ook OOo en de liefhebbers daar van.

CU

DiGro
 
oeps, gá ik weer met mijn talen...

Bij het downloaden en installeren krijg ik de keuze tussen Engels en Frans. Alleen ik heb de NL-versie. Dus kies ik dan maar voor Engels. Als ik ga installeren heb ik OOo open. Na installatie sluit ik OOo en start het weer op. Nou kan ik geen nieuw icoontje ontdekken...

Is het omdat IK het niet zie?
Of installeert het niet vanwege de NL-versie?
 
re: install PincOOo

Marianne,

volgens mij probeer je PincOOo te installeren.
De stappen die je hebt uitgevoerd zijn juist.
Ik begrijp even niet waarom de knoppen niet in jouw werkbalk staan.

Heb PincOOo even gedownload en geinstalleerd.
Bij het openen van PincOOo moet je de macro's inschakelen
Vervolgens kies je inderdaad Engels, want NL hebben ze niet en drukt op de Install knop
PincOOo installeert zichzelf

(Ter controle: Onder Extra > Macro's > Macro , opent zich een dialoogvenster. In de lijst onder "soffice" moet zich een map APICnet bevinden. Daar staan de betreffende macro's in)

Vervolgens OOo en de QUICKSTARTER (in de systemtray) afsluiten. OOo opstarten en er zouden twee
nieuwe knoppen in je werkbalk moeten staan. Een kwast ala M$ en een schaartje.

PincOoo.jpg


Installeert taal-onafhankelijk dus daar kan het niet aan liggen.


DiGro
 
Re: re: install PincOOo

Geplaatst door DiGro

(Ter controle: Onder Extra > Macro's > Macro , opent zich een dialoogvenster. In de lijst onder "soffice" moet zich een map APICnet bevinden. Daar staan de betreffende macro's in)

Vervolgens OOo en de QUICKSTARTER (in de systemtray) afsluiten. OOo opstarten en er zouden twee
nieuwe knoppen in je werkbalk moeten staan. Een kwast ala M$ en een schaartje.

DiGro

Ik kan die Quickstarter niet vinden... Waar zit die? Zie hierbij wat printscreentjes.
OOo.JPG
 
Je hebt gelijk. Ik zie hem ook niet.
Kan zijn dat je hem al uit hebt staan.

Zie Extra > Opties > OpenOffice.org > Werkgeheugen
Daar heb je de optie
"OpenOffice.org laden bij opstarten"
Dat is dus de SnelStarter (of Quickstarter) Als die bij jou niet aangevinkt is, dan is hij al uitgeschakeld en zou het gewoon moeten functioneren.
(Als hij uitgeschakeld is, zet hem dan eens aan en kijk dan eens in de systeemtray-tje, dan weet je gelijk hoe ie d'r uit ziet)

EDITED: Kan ik natuurlijk ook zelf laten zien
Quickstarter.jpg


Ik neem aan dat mijn 1.1.3 nagenoeg gelijk is aan jouw 1.1.4.

Ik heb PincOOo net gedeïnstalleerd - geen probleem en
picto's weg
en weer geïnstalleerd - geen probleem en
picto's weer terug

DiGro
 
Laatst bewerkt:
Heb bij die opties gekeken en staat inderdaad niet aangevinkt, dus zou goed moeten zijn.

Heb het intussen nog paar keer geprobeerd, met opstarten pc, opstarten OOo, niets werkt zodat de knop verschijnt.

<knip>, is inmiddels wel gelukt verbinding te krijgen.

3.jpg


Vreemd he. Als het niet een functie was die ik vrij veel gebruik, zou ik het hierbij laten, maar ik wil hem er wel èrg graag in hebben...

Zit het dan misschien in het feit dat ik versie 1.1.4 heb?

Heb je nog een tip?
 
Laatst bewerkt:
Ben 1.1.4 aan het installeren.
Je hoort van me.

DiGro
 
OK,

OOo 1.1.4 geïnstalleerd.
PincOOo V2.2 geopend met macro's uitvoeren.
Taal: English

Vervolgens knop Install
Alles verloopt gladjes
OK

OOo helemaal afsluiten (Quickstarter niet actief)
OOo weer opnieuw starten et voila :D

PincOOo114.jpg


Het moet het dus gewoon doen !
Ook al omdat jouw macro's keurig netjes zijn geïnstalleerd zag ik in één van de eerdere screens.

Ik begrijp niet waarom het bij jou niet zo is als bij mij

:8-0: :8-0: :8-0: :eek: :eek:

De kwast en de schaar moeten dus gewoon in de menubalk staan.

DiGro
 
hèèlp, als jij het al niet weet...
Ik doe het ECHT precies zo!
Had wel ontdekt dat bij een andere "Gebruiker" die optie Quickstart"wèl nog aan stond. Dus toen eerst maar allevier de gebruikers gecontroleerd en daar deze functie ook uitgeschakeld. Toen weer terug naar de gebruiker waar ik nu onder werk. De download ed weer uitgevoerd: niente! nada! niks hoor...

Ik snap het ook niet...
En ik wil hem er zo graag in hebben... :confused:


Maar goed, intussen maar eens lekker aan het oefenen (en dat met dit mooie weer:( . Kom er aardig uit, meeste komt wel terug uit Word, soms wat andere termen en zoeken naar waar alles zit. Heb daarom eerst maar eens de werkbalken aangepast, scheelt al een hoop.

Ik doe maar weer een printscreentje, werkt het beste:

kolommen.jpg


Heb dus in 2 kolommen gewerkt. Oefenen met inhoudsopgave en profielen.

Heb hierover twee vragen:
1. heb nu 2 lijnen getekend naast de kolommen, hoe kan ik die (net als de tussenlijn) meteen laten weergeven?

2. Stel dat ik alle hoofdstukken en subtitels in één keer wil gaan nummeren, hoe doe ik dat? Krijg het niet gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan