veilig bestanden verwijderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

inge o

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2007
ik vrees dat ik een 'overschrijf-proofe' computer heb :confused: : eerst heb ik eraser geïnstalleerd maar die liep telkens onmiddellijk vast van zodra ik een taak probeerde te starten (heb het programma 2 keer verwijderd en geherinstalleerd maar no way dat het wilde werken), daarna heb ik geprobeerd via CCcleaner (via de optie '35 x overschrijven) maar de bestanden in kwestie prijken nog steeds in volle glorie op mijn pc :rolleyes: .
dat eraser op sommige pc vastloopt had ik al hier en daar gelezen (dus natuurlijk had ik ook die pech) maar waarom de CCcleaner helemaal niks doet (terwijl hij me wel vraagt of ik de geselecteerde bestanden wil verwijderen - JA dus) snap ik niet.

met welke betrouwbare gratis software kan ik nog proberen om betrouwbaar bestanden te verwijderen/overschrijven?

Dan zul je toch eerst moeten achterhalen waarom je bestanden niet verwijderd worden. Lukt het bijv. wel om bestanden handmatig te verwijderen?

Geen idee hoe gevoelig je bestanden zijn die je wilt verwijderen. Maar hou er rekening mee dat als je losse bestanden verwijderd er een kans is dat delen daarvan later nog terug te vinden zijn. Dit ondanks het gebruik van allerlei tools. In dat opzicht is het veel gemakkelijker (maar natuurlijk niet praktisch in dit geval) een hele schijf te wissen. Dan weet je zeker dat je niets meer kunt terug vinden. Dit heeft te maken met de manier waarop bestanden worden opgeslagen op de fysieke schijf. Gebruik dan ook de optie om niet gebruikte ruimte (inclusief die op losse sectoren) ook te wissen, naast het shredden van het originele bestand.

Wil je helemaal op safe gaan. Gebruik dan TrueCrypt om je hele schijf te encrypten. Inclusief je bootvolume. Zorg wel dat je een backup hebt voordat je hier aan begint.

met handmatig verwijderen bedoel je via windows zelf? dat gaat probleemloos maar dat is natuurlijk niet veilig genoeg.

de hele schijf wissen is geen optie, ik wil alleen een paar bestandjes wissen waar kaartnummers en wachtwoorden op staan en gezien ik gehoord heb dat Windows XP binnenkort alleen maar meer lekken gaat krijgen wegens niet meer ondersteund door Microsoft wil ik die dingen weg (ze hadden er sowieso nooit mogen opstaan natuurlijk, stomstomstom).

Zoek eens op Free File Shredder. Er zijn een aantal hiervan beschikbaar en zouden voor jouw gebruik afdoende moeten zijn.

Zoek eens op Free File Shredder. Er zijn een aantal hiervan beschikbaar en zouden voor jouw gebruik afdoende moeten zijn.

dank je, had ik ondertussen gedaan maar dan loop ik tegen het volgende probleem aan : mijn sticky notes folder kan hij niet verwijderen gezien ik daarvoor geen permissie heb en ik kan die permissie ook niet wijzigen (misschien kan het wel maar ik slaag er niet in).

het probleem is ondertussen opgelost : door Eraser 'als adminstrator' te laten werken kon hij de notes wel bereiken om ze te vernietigen. daarvoor moet je de software eerst sluiten door rechtsklikken op exit in de traybar (taakbalk onderaan) en daarna het weer openen op het bureaublad maar dan door rechtsklikken --> 'uitvoeren als adminstrator'.

Die tip geldt voor veel programma's als ze niet goed lopen....zeker van dat type, daar heb je bijna altijd admin rechten voor nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan