Veilig iets downloaden

Status
Niet open voor verdere reacties.

websitevrager

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2012
Berichten
49
Hallo,
Ik wil graag een spel downloaden van het internet, maar zoals veel mensen ben ik bij downloaden altijd heel alert, want je weet maar nooit wat je binnenhaalt.
Ik heb in elk geval een virus scanner. Maar dan nog moet je natuurlijk goed uitkijken.
Bij het downloaden vraagt mijn browser extra of ik zeker weet of ik het bestand wat ik download wel wil uitvoeren. Mijn browser zegt ook: Dit bestand wordt weinig gedownload. De browser vertrouwt het waarschijnlijk niet omdat het bestand over het algemeen vrij weinig wordt gedownload door andere mensen. Dit hoeft natuurlijk niet slecht te zijn.
Mijn browser is Internet Explorer 11.
Is er een manier om iets te downloaden zonder dat het meteen schade kan maken? Of een manier om met minder risico's te downloaden?
Graag hoor ik jullie tips of trucs.
 
Tip 1: open het bestand niet meteen na het downloaden maar scan het bestand zelf eerst even.
Tip 2: Gebruik torrents bv van piratebay enzo.... daar zoek je je spel op en slecteer je op meeste seed (word gedeeld door andere gebuikers ) staan ook vaak comments onder of er iets mee is enzo. De meeste torrents met veel seeders zijn allemaal ver veilig
 
Je kunt bij VirusTotal een tooltje downloaden VirusTotal Uploader
Gewoon installeren en je kunt dan via rechtklik het bestand bij VT laten controleren.

5310b182e7168-VIRUS_TOTAL.jpg


In dit geval https://www.virustotal.com/nl/file/...03e79f304563050a8bd241c2/analysis/1393591493/
 
Laatst bewerkt:
Download alleen bestanden uit vertrouwde bronnen, zoals rechtstreeks bij de maker zelf of via de downloadlinks die hij aanbied.
 
Dit soort downloads zijn tegenwoordig meestal niet echt helemaal gratis. De makers vinden dat er wat tegenover moet staan.

Ik heb CounterSpy shareware versie 2 met de instelling op Paranoid. Dan moet je nieuwe en onbekende acties en aanpassingen bevestigen. Veel pogingen om ongewenste zaken te installeren heb ik er mee tegen gehouden. Een programma kan haast niets doen of je merkt het. Het is nu Vipre geworden en je moet niet updaten want alleen in shareware versie 2 kan je acties vertrouwen, zodat de pop-ups niet blijven komen. Of Vipre het zelfde kan dat weet ik niet. Spybot wel (met tea timer) en deze gebruik ik daarnaast. Ik schrijf dit hier regelmatig, omdat het moeten bevestigen van onbekende acties, op voor of achtergrond, een ongebruikelijke manier van bescherming is waar je best wel wat aan hebt. De actie wordt bepalend voor detectie.

Je zou ook een programma kunnen nemen dat de computer bij het opstarten helemaal precies zoals de vorige keer kan maken. Rollback Rx Pro en SKANIX ILLUSION zijn voorbeelden ervan. Ik zou dan zeer ontspannen kijken wat een programma allemaal installeert. Zelf heb ik Rollback Rx Pro een keer op een computer geïnstalleerd gehad en uitgeprobeerd. Inderdaad kon ik de computer niet onbruikbaar maken door systeembestanden te wissen en te veranderen. Het houdt goed bij wat het verschil is. Heel anders wordt het als malware eerst lang verborgen blijft.

Als backup kloon ik mijn harde schijf regelmatig. Het is een paar uur werk. De schijven verwissel en gebruik ik tot ze stuk zijn en dat is zo natuurlijk pas na langere tijd. Wel moet ik iedere keer de Windows schijf er in doen om automatisch te laten repareren. Het is beslist niet zo dat elk kloon programma voor iedereen even goed werkt. Je zou een goed en bekend programma moeten zoeken en dat eerst uitproberen. Dan, als het lukt, adviseer ik je het vervolgens te blijven gebruiken. Ik heb trouwens Acronis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan