veld geïmporteerd uit excel, in rapport access dit veld netjes onder elkaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hollypro1

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2007
Access 2013
Ik heb via access , uit excel een bestand geïmporteerd.
Nu staan er in dit veld voedingswaarde. voorbeeld: Gemiddelde voedingswaarde per 100 gramEnergie 1364,8 Kj/(325,12 Kcal) Vetten 2,4 g Waarvan verzadigd 0,6 g Koolhydraten 60,6 g Waarvan suiker 1,4 g Eiwitten 12,7 g Zout 1,4 g Voedingsvezels 6,1 g

Nu wil ik in het rapport, het nestjes onder elkaar hebben. zoiets

Gemiddelde voedingswaarde per 100 gram
Energie 1364,8 Kj/(325,12 Kcal)
Vetten 2,4 g
Waarvan verzadigd 0,6 g
Koolhydraten 60,6 g
Waarvan suiker 1,4 g
Eiwitten 12,7 g
Zout 1,4 g
Voedingsvezels 6,1 g

Is mogelijk om dus bij elke hoofdletter een nieuwe regel (enter). bvd

Ik krijg de indruk dat je alles in één veld hebt staan, klopt dat? En heb je dat in je Excel bestand ook zo staan? Als dat zo is: waarom niet gescheiden? Want je hebt nu een heel groot probleem, want een veld dat je op deze manier vult, kun je bijna niet (en zeker niet zonder VBA functie) splitsen. Met een VBA functie is het nog wel te doen overigens, maar boy, wat maak je het jezelf lastig :)

Ja, ik weet het, maar dit bestand krijg ik zo binnen, ik kan hem wel opsplitsen in excel /gegevens en dan tekst naar kolom.
maar als het vast ligt in access, hoef ik niet elke keer het excel bestand, met de nieuwste gegevens op nieuwe te splitsen.

Dan zul je dus een functie moeten maken. En daarvoor hebben we een voorbeeldje nodig, want je begrijpt natuurlijk dat ik niet sta te popelen om al die teksten over te typen, en ik denk niet dat ik de enige ben met typangst :D.

Dit is de tekst uit teks vak:

Veld33
Gemiddelde voedingswaarde per 100 gramEnergie 1400,5 Kj/(333,63 Kcal) Vetten 3,9 g Waarvan verzadigd 2,8 g Koolhydraten 59,1 g Waarvan suiker 1,3 g Eiwitten 13,1 g Zout 1,4 g Voedingsvezels 6 g

Je tabel [Artikel] is eigenlijk volslagen onbruikbaar als tabel; geen enkel veld is genormaliseerd en dat is een groot probleem. Je ziet het wellicht zelf (nog) niet, maar geloof me: zo wil je een database niet opbouwen. In een goede database bevat elk veld één waarde. En niet, zoals bij jou, 16 of 17. En het veld waar je vraag over gaat (veld33) is helemaal hopeloos, want dat heeft niet eens kommagescheiden waarden, maar spaties tussen de verschillende waarden.
Code:
Gemiddelde voedingswaarde per 100 gramEnergie        1364,8 Kj/(325,12 Kcal) Vetten                           2,4 g Waarvan verzadigd                0,6 g 
Koolhydraten                    60,6 g Waarvan suiker                   1,4 g Eiwitten                        12,7 g Zout                             1,4 g 
Voedingsvezels                   6,1 g
als voorbeeldje. En de ene keer zijn dat er 8, de volgende keer 16 of 27. Geen peil op te trekken. Kortom: ik zou mijn vingers hier niet aan willen branden. Op zijn minst zou ik de oorsprong van de gegevens eens tegen het licht houden, want dit is geen manier om gegevens in een database in te lezen en te verwerken.

Zo werk ik zelf ook niet, maar deze heb ik zo geïmporteerd uit excel.
ga het excel bestand wel aanpassen voor ik hem ïmporteer.
Bedankt dat je hierna hebt willen kijken.

Lijkt mij de beste oplossing; in Excel kun je veel beter velden scheiden (functie Tekst naar kolommen) dan in Access, dat veel strikter is t.o.v. de data. Sowieso zou ik je database ook bekijken, want je zou je tabel [Artikel] moeten opsplitsen in een tabel met Recepten, en een tabel met Ingrediënten. Alles in één tabel zetten is ook een redelijk doodlopende straat.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan