veld vullen uit twee tabellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter scw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Hallo,

Ik zit met het volgende dilemma:

Ik heb een tabel met natuurlijke personen. Deze tabel is dus ingericht voor natuurlijke personen. Helaas hebben mijn gebruikers, er ook rechtspersonen tussengezet. Zij doen dit omdat op het form een veld ' betrokkene' staat en zeggen dan dat het ook een rechtspersoon kan zijn. Zelf vind ik dit vervuiling van de DB. Maar ergens hebben de gebruikers ook weer gelijk.

Maar nu wil ik graag naast de tblNatuurlijkePersonen ook een tblRechtspersonen maken. Dit om elders in de DB de juiste informatie weer te geven en vervuiling tegen te gaan. Maar op dat specifieke form moet dan eigenlijk wel telkens alle Nat. Personen + Rechtspersonen worden weergegeven in de dropdown-box.... Wat is hier nu een goede oplossing? Moet ik de dropdown gewoon met de tblNat.Personen en tblRechtspersonen vullen? Dit door middel van UNION in de query toch ofzo? Of zijn er mogelijk nog nettere oplossingen. Het probleem is dus dat de doeltabel een veld heeft dat gevuld wordt met nummers uit twee verschillende tabellen???? :confused:

Is een rechtspersoon wezenlijk anders dan een natuurlijk persoon? Hebben ze niet beide een naam en een adres? Kan een persoon niet beide zijn?

Ik zit te zoeken naar een oplossing in de trant van een tblPersoon waarin je aangeeft dat een persoon of het een of het andere is. Als een persoon beide kan zijn dan kan je denken aan twee extra j/n velden waarin je aangeeft dat een persoon een rechtspersoon is én een natuurlijk persoon.

Op deze manier heb je een genormaliseerde database en onderdruk je redundantie. Dit is geen vervuiling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan