Velden aanroepen in standaardwaard

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aggror

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2009
Berichten
46
Hallo,

Ik probeer in een veld automatisch een datum in te laten voeren. Ik heb in een ander veld een begin datum en in een veld in een andere tabel het aantal dagen. De EindDatum moet dus de begin datum plus het aantal dagen in de andere tabel zijn.

De expressie die ik tot nu toe probeer werkt niet
Code:
[Contract.IngangsDatum] + [Prijzen.Aantal dagen]

Weet iemand wat ik hier verkeerd doe?
 
Deze formule werkt alleen als je de twee tabellen aan elkaar hebt gekoppeld; als dat niet het geval is, weet Access niet welke datum bij welke waarde moet worden opgeteld.
Als je er niet uitkomt, is het wel handig als je een voorbeeld db kunt meeposten.

Michel
 
In het voorbeeld zitten 2 tabellen. In de eerste tabel moet er bij Eind Datum automatisch een datum worden ingevoerd die berekend wordt op de begin datum en het aantal dagen van de andere tabel.
 

Bijlagen

  • db1.zip
    8,3 KB · Weergaven: 14
Je had een paar kleine denkfoutjes gemaakt, die ik in je voorbeeld heb aangepast. De uitleg daarbij is:

1. Je hebt voor het ID veld een opzoekveld gemaakt, op basis van de datum uit tabel1. Dat zal niet werken, omdat een opzoekveld terug moet leveren wat je wilt opslaan, in dit geval een getal.
2. De veldeigenschappen stonden bij de velden niet goed; voor een datumveld kun je geen tekst als type gebruiken, want dan kun je geen berekening maken. Dat geldt ook voor het veld aantal.

In de nieuwe db zit een query, die de berekening voor je uitvoert.

Michel
 

Bijlagen

  • db1 v2.rar
    8,6 KB · Weergaven: 16
bedankt voor je uitleg. Ik zie inderdaad dat ik alle velden een verkeerd data type heb gegeven. Echter, ik moet de einddatum automatisch in gevuld krijgen, zodra de begin datum en het aantal dagen bekend is. Hoewel dit gedaan kan worden via de bijwerk query is dit niet helemaal wat ik zoek.

In de eerste tabel moet in de standaard waarde een expressie komen te staan die de [begindatum] + het aantal dagen omrekent naar een eind datum.
 
Je kunt van de einddatum in een query een berekend veld maken. Is dat wat je zoekt?
 

Bijlagen

  • db1 v2.zip
    8,6 KB · Weergaven: 20
Moet ik altijd eerst een quearry aanmaken wanneer ik iets wil laten berekenen in een tabel?

De eindatum wordt inderdaad goed berekend in de querry, maar is het ook mogelijk om dat berekeningsveld aan te roepen via een standaardwaarde van veld in een tabel?
 
Een tabel slaat gegevens op; een query gebruik je voor berekeningen en gerelateerde gegevens die je tegelijk wilt bekijken, of om gegevens bij te werken. Je kunt een query ook gebruiken om gegevens toe te voegen aan een tabel, door dus tabellen aan elkaar te koppelen, en daar een berekening aan vast te knopen.
Echter: in de tabel zelf dus alleen vaste gegevens. (gelukkig wel... ;) )
Een optie zou kunnen zijn om een formulier te maken voor de tabel met de gegevens die je op wilt slaan, en daar een aantal berekeningen op te maken, die dan bij het opslaan in de tabel worden opgeslagen.

Voorbeelden te over, ook hier op het forum! Maar kijk bijvoorbeeld maar eens in de Noordenwind database, die Microsoft meelevert, daar staan veel voorbeelden in die je kunt bestuderen.
En anders kun je uiteraard altijd hier om help vragen!

Michel
 
thanks voor je hulp!! Ik ga zelf es ff goed zoeken naar oplossing. Ik post nog wel wat terug als het gelukt is. Mocht het nou echt niet lukken, dan horen jullie me wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan