Velden wijzigen in Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

koossie

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2002
Applicatie: Access 2000.

Ik heb het volgende probleem. Ik heb een query gebaseerd op 2 andere query's, die aan elkaar gekoppelt zijn via hun ID's. Maar nu kan ik geen velden meer bewerken en veranderen....... Hoe kan dat?

alvast bedankt

grtz
koos

en je "zit" wel in de juiste query als je voor "ontwerp weergave" kiest ?

ik bedoelde eigenlijk te zeggen / vragen dat je de velden / werking / layout probeert aan te passen en dat dat niet lukt omdat :

bovenstaande opties allen maar werken in de "ontwerp weergave", m.a.w. in de "normale" modus KAN je ze toch niet bewerken etc ?

Als dit niet is wat jij bedoelt dan zit ik er naast, sorry!

Door de geneste structuur van queries die je toepast ben je er in geslaagd een 'read-only' query te maken.
Access weet niet meer precies welke records en/of velden geupdate moeten/kunnen worden en blokkeerd daarom alle velden in je resultaat query.

Om dit op te lossen zul je veel meer details over de queries moeten geven.

Oke, ik zal het proberen helemaal uit te leggen. Als het niet duidelijk is hoor ik het graag.

Ik heb bijgevoegd een deel van de relaties waar het ook echt om gaat. Deze twee tabellen van het plaatje laat ik in 1 formulier zien doormiddel van 2 tabs. Op het hoofdtab laat ik tbl Totaal 001 zien en dan heb ik een tab met de verschillende sites bij die het record op het hoofdtab horen.

Maar het probleem nu dus is dat ik op het hoofdtab een sommering van sommige gevens wil hebben van de sites die bij dat betreffende record horen. Dit wil ik dus doen doormiddel van een query. Ik heb een query van de TblSites met de verschillende sommeringen die ik op het hoofdblad wil laten zien en de gegevens van het record op het hoofdblad.
Dit heb ik dus in 1 query gezet. 1 guery bestaat uit sommeringen en de andere query is gewoon een selectie van velden. Deze query's voeg ik samen in 1 query.

Maar als ik Bartuls dus goed begrijp dan weet acces niet meer wat je kan bewerken en wel kan bewerken......Is er een andere manier hoe ik dit dan zou kunnen doen waardoor ik dat niet heb????

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!!

grtz
koossie

Bijlagen

• relatiedb.gif
    relatiedb.gif
    76,8 KB · Weergaven: 62
Als je op een venster een sommatie van gegevens in tabellen wilt laten zien dan kun je dat vaak het beste doen door in het ControlSource propertie van het betreffende veld een functie te gebruiken.
De functies die jij in dit geval kunt gebruiken zijn dSum en DCount. Die geven dan meteen het gewenste resultaat.
Als je gegevens wijzigt moet je niet vergeten de betreffende velden dan even te requerien om de boel up to date te houden.
De functies kun je dan weer van gegevens voorzien met queries.

Ja zo had ik het oorspronkelijk ook gedaan, maar dat is een stuk trager dan wanneer je het doormiddel van een query doet......
En het gene waar ik ook mee zit dan is dat als ik berekeningen in het subformulier van tblsites doormiddel van de controlsource van een veld in het formulier en hier weer een sommeringen op wil zetten in het hoofdblad kan dat niet.......

maar ik snap dat ik een andere oplossing moet zoeken....

in ieder geval bedankt

grtz koosie

Als je functies in een query gebruikt dan wordt de query per definitie read only! Dus dat verklaard waarom je geen updates kon doen met de query.

Als je problemen met queries hebt is het altijd verstandig de SQL van de query te posten. Als die erbij had gestaan dan had ik dat meteen wel gezien.

ja precies, had misschien wel wat makkelijker geweest ja......

Maar er is dus geen andere manier om dit met een query te doen waardoor die niet read only wordt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan