• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Veldnamen in draaitabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dallandra

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Hoi,

Ik heb de volgende situatie.

Ik heb een flink aantal draaitabelen gemaakt welke gebaseerd zijn op één ander excel bestand. Dit bestand zal elke maand vernieuwd worden.

Nu zijn er per ongeluk verkeerde veldnamen gebruikt in het databestand waar ik de draaitabellen op gebaseerd heb. Het nieuwe maandelijkse bestand welke automatisch gegenereerd wordt zal andere veldnamen gaan gebruiken dan ik heb gebruikt voor het draaitabellen.

De vraag:
Kan ik in een draaitabel de verwijzingsnaam wijzigen zonder dat ik de gehele draaitabel opnieuw moet gaan maken. In het tabellen die ik gemaakt heb zit nl. al heel veel tijd/werk aan opmaak, etc. Ik heb al lopen zoeken in veldinstellingen etc. maar nergens vind ik iets dat lijkt op een verwijzing naar het veld met de mogelijkheid tot aanpassen.

Heeft iemand nog ideeen / suggesties?

Dallandra

Elke maand de veldnamen aanpassen

Hallo Dallandra,

is het een optie om maandelijks de veldnamen in het net gegenereerde bestand aan te passen?

Haije

Liever niet want dan blijft 't elke maand bewerkelijk, maar als 't niet anders kan zal ik wel moeten.

Met een macro?

Dallandra,

je zou dat via een macro kunnen automatiseren, maar daarvoor moet je de procedure die elke maand plaatsvind iets uitgebreider beschrijven.

Haije

Gewoon de korte pijn. Veldnamen aanpassen naar de werkelijke situatie en daarna je DT opnieuw instellen. Gaat op de lange termijn altijd beter zijn, dan elke maand zitten klungelen met je veldnamen.

Als je het gestructureerd aanpaakt, is het niet onnoemelijk veel werk denk ik (echter nog nooit zelf gedaan TBH). Pas bv. veldnaam per veldnaam aan, dan is nooit je hele draaitabel om zeep.

Was al bang dat dit de enige oplossing was, maar hoopte dat ik iets over het hoofd zag. :confused:

Zit niets anders op, maar even een paar uurtjes aan besteden om 't dan in één keer goed te krijgen. :o

Bedankt voor de reacties.

Dallandra

Beste,

Ik heb misschien nog wel een oplossing. En dat is een soort van dubbel "header" te maken. Dan is je veldnaam altijd hetzelfde en kost het je GEEN moeite je draaitabel aan te passen. Ik het bestand heb ik een voorbeeld.

Ik hoop dat je dit kunt toepassen en er dan dus iets aan hebt..

Suc6!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan