Veldwaarde afhankelijk van ander veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

smitty

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2000
Hoi,
Ik heb 2 tabellen. Een "soort" hierin staan 2 velden: competitiesoort en bedrag
De ander tabel (leden) wil ik hier aan koppelen. Ik wil dan eigenlijk, als men het lidsoort kiest, in het veld "compeititiebedrag" de waarde komt te staan van het bedrag uit de tabel "soort" Ik heb van alles geprobeerd. Maar als ik in het tabelontwerp kies voor opzoeken moet ik de soort en het bedrag opzoeken. Dan kan toch ook anders?

Groetjes,

Smitty

Je hebt het over Lidsoort en Competitiesoort. Zijn dit verschillende gegevens?
Zo niet, dan wil je waarschijnlijk in de tabel Leden eeen opzoeklijst hebben, die in de tabel Soort het competitiesoort opzoekt, en feitelijk ook opslaat, maar het bedrag laat zien. Dat heb je waarschijnlijk geprobeerd te maken, want je hebt het over Opzoeken in het tabelontwerp.
Wat je nog eens kunt proberen, is de functie Opzoeken gebruiken, met de tabel Soort als basis. Tijdens het maken neem je dan de velden Competitiesoort en Bedrag op, en zorg je ervoor, dat de kolom Competitiesoort wordt verborgen. Als je bij het maken van de tabel Soort het veld Competitiesoort als sleutelveld hebt gedefinieerd, heb je al goede kans dat Acces op een bepaad moment de optie <Sleutelveld verbergen> aangevinkt zal hebben, en zie je dat veld niet, in welk geval je alleen het bedrag zult zien. En dat is volgens mij ook jouw bedoeling...
Als Lidsoort en Competitiesoort niets met elkaar te maken hebben, dan vermoed ik dat je nog een extra tabel nodig hebt, om Lidsoort en Competitiesoort aan elkaar te koppelen. In deze tabel staan dan op zijn minst de LidsoortID en de CompetitiesoortID. Als die tabellen gevuld zijn, kun je op basis daarvan weer de keuzelijst automatisch laten vullen.

Waar het op neer komt: we hebben iets meer info nodig over de opzet van je database. Is het mogelijk om een voorbeeldje zonder gevoelige informatie te posten?

Michel

Opzoeken en opslaan waarden

Hoi Michel,

Ik zou inderdaad in de tabel Leden een soort opzoeklijst willen. Als ik dan iemand toevoeg en ik selecteer bij. soort A dat er dan in het veld Bedrag het bedrag komt te staan dat in de tabel Bedrag staat achter soort A.

Ik weet niet of dit mogelijk is.

Groetjes,

Jos

Bijlagen

Hallo Jos,

De kracht van Access is dat je de gegevens maar op 1 plaats opslaat.
Wat je wilt is niet zo moeilijk, alleen moet je het zien als twee tabellen die je koppelt.
In tabel 1 staan de leden
in tabel 2 staat het soort leden.
Als je die koppeld kun je met een query het bedrag per lid opvragen.

Zie bijgevoegd voorbeeld.
Volgens mij is dit wat je wilt

Groet

Remco

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Oeps iets verkeerd gedaan.
Hierbij de goede versie van de bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Opgelost

Hoi Remco,

Dit is het. Ik was steeds met tabbellen aan het worstelen. Maar met deze query gaat het prima.

Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan