Veldwaarde "passief" meenmen naar rapport op basis van query

• Onderwerp starter Onderwerp starter Johgs
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Ik heb een tabel met storingsgegevens, o.a. de datum, of het uitloop heeft veroorzaakt en hoe lang die eventuele uitloop is.
In een rapport wil ik de laatste storing vermelden die uitloop gaf met tevens de duur van de uitloop.

In een query selecteer ik de datum op max en uitloop op waar. Als ik het veld waarin de duur van de uitloop meeneem in de query balk dan krijg ik een uitvoer met laatste datum van elke duur van de uitloop. Laat ik die weg in de query heb ik de waarde niet in het rapport.

Hoe laat ik die waarde van de uitloopduur meelopen naar het rapport zonder dat die waarde de query zelf beïnvloed?

Zonder de query te zien wordt het lastig. Maar ik denk dat je de verkeerde functie gebruikt voor het veld Uitloop.

Het veld uitloop is toegevoegd vanuit de gebruikte tabel zonder er verder iets bij in te stellen. De selectie vindt plaats op datum en het waar zijn van het veld of er uitloop is (vinkje op formulier) de duur van de uitloop is verder functieloos, althans, niets zelf ingesteld.

Ik neem toch aan dat je de knop Totalen aan hebt geklikt, en dat Uitloop dus ook een functie heeft. Maar zoals eerder gezegd: zonder de query te zien wordt het lastig.

Met totalen aangeklikt bedoel je dan tijdens de wizard (dan nee) of in het overzicht via de sigma in de balk? Dan ja om het group by veld te activeren.

Bijlagen

• query.JPG
    query.JPG
    20 KB · Weergaven: 31
Zoals ik al dacht, heb je het veld [Uitloop] op Group By staan. Sowieso als je wilt filteren op dat veld, moet je de functie WHERE gebruiken. En als je het veld ook wilt zien (wat niet erg zinvol is als je het als filter gebruikt) dan moet het dezelfde functie krijgen als [Datum]. En nog iets dat het resultaat om zeep helpt: je gebruikt Group By op het veld [Overschrijding], maar je laat dat veld niet zien!

Je kunt die group by dus niet alleen toepassen op het veld waarbij je wat invult begrijp ik. Dacht dat als er niets stond, er ook geen group by werd toegepast.

Bedankt, weer wat geleerd. (Bij alle overige soortgelijke query hoefde er enkel een datum te worden gegenereerd en dan werkte group by prima).

Group By is een functie die er voor zorgt dat elk veld één keer wordt getoond. Gebruik je 1 veld, dan werkt dat prima. Heb je 2 velden, dan is de combinatie van de twee velden uniek, en bij 3 velden met Group By gaat het groeperen op basis van de combinatie van 3 velden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan