Ventilator draait, ledjes branden, geen opstart...

Status
Niet open voor verdere reacties.

jurre35

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2006
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Acer Aspire 7551g Laptop 17inch.
Hij deed het altijd goed, tot nu...

Zodra ik hem aanzet begint de ventilator te draaien, powerled brand en CPU led brand.
Alleen gebeurd daarna niks. De ventilator gaat langzamer draaien tot een rustig tempo en er gebeurd niks verder.

Er is ook niks geen actieviteit te zien op het beeldscherm.
Heb het idee dat hij na de 5 seconde in het begin, verder niet bezig met opstarten.

Iemand die weet waar het aan kan liggen??
ps, het accu ledje blijft wel oranje knipperen wanneer ik de accu erin heb. Weet niet of het ermee te maken kan hebben, maar dit is ook sinds vandaag.

Is er iemand die mij verder kan helpen?

ps, een behoorlijk gelijk probleem (alleen start mijn laptop niet vanzelf opnieuw op):
http://pchelper.nl/hardware-algemeen-10/acer-aspire-5520-start-niet-meer-op-53153/

Ik heb geprobeerd om het RAM geheugen (alle 2) eruit te halen: Resultaat niks. Ook geen Bliep.
Ik heb geprobeerd om een ander RAM geheugen erin te zetten: Resultaat niks.
Het trucje met tien keer aan/uit knop werkt ook niet...

Alvast bedankt

Jurre Hengstman

Laatst bewerkt:
Heb je al een monitor aan de laptop zelf gehangen?

Bios reset geprobeerd te forceren? Stroom eraf accu eruit en 10 seconden de aanknop indrukken.

Heb je al een monitor aan de laptop zelf gehangen?

Bios reset geprobeerd te forceren? Stroom eraf accu eruit en 10 seconden de aanknop indrukken.
Bedankt voor je reactie.

Extern beedlscherm werkt niet. De laptop lijkt ook niet volledig op te starten.
Bios Reset ga ik even proberen. Batterij zoeken en deze een keer omdraaien?

Stroom eraf tructjes heb ik allemaal geprobeerd.
Helaas geen resultaat...

Hallo

Een "Acer Aspire 7551g" met deze symptomen ... ziet er dus niet goed uit , en ik hoop voor u dat ik geen gelijk heb.

Hoe oud is deze laptop , en indien gedateerd ... hoe vaak is deze zuiver/stofvrij gemaakt ???

Met deze symptomen , lijkt het er immers heel sterk op , dat de g.p.u. gedeeltelijk van het motherboard is losgekomen (soldeerverbindingen)

De meest voorkomende oorzaak --> extreme langdurige oververhitting.

Dit :

"het accu ledje blijft wel oranje knipperen wanneer ik de accu erin heb. Weet niet of het ermee te maken kan hebben, maar dit is ook sinds vandaag. "

Kan 2 oorzaken hebben .

1 Of de batterij is intern defekt , en de laptop weigert deze op te laden.

Veel laptop's weigeren zelfs om op te starten met een defekte/kortgesloten batterij.

Je zou kunnen proberen om deze laptop eens op te starten met de l.i.o.n. batterij verwijdert ... dus enkel op netadaptor.

2 Het laadgedeelte is ook aangetast door de betrokken losgekomen chipset.

Dit :

"Zodra ik hem aanzet begint de ventilator te draaien, powerled brand en CPU led brand.
Alleen gebeurd daarna niks. De ventilator gaat langzamer draaien tot een rustig tempo en er gebeurd niks verder."

Is een indikatie , dat er nog grote delen van het motherboard werken ... c.p.u./r.a.m. , etc ...

Peter

VDK_P bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Het lijkt erop dat er iets op het moederbord los zit inderdaad , als ik het zo lees.

De laptop is nu 3 jaar oud en af en toe schoongemaakt. Niet heel vaak en vooral niet open gehaald om schoon te maken.

Is er een mogelijkheid om de GPU zelf weer vast te zetten of te controleren of hij wel goed vast zit?

Jurre

Hallo

"Is er een mogelijkheid om de GPU zelf weer vast te zetten of te controleren of hij wel goed vast zit?"

Enige manier is om deze te "reflowen" ... indien toestel dan wel werkt , heb je de oorzaak.

Met recente toestellen heb je wel een groot probleem om dit te doen.

Laptop fabrikanten hebben ook gezien dat steeds meer g.p.u.'s van het motherboard los kwamen. (acer , compaq , medion , etc ...)

Ze hebben dan blijkbaar beslist om deze als extra versteviging vast te lijmen op het motherboard.

Deze "lijm" is beenhard , en zo goed als altijd ook onder de g.p.u. gelopen. (tussen de i.c. eilandjes)

Een "reflow" is in deze gevallen dus uitgesloten , en je moet dan "reballen".

Als amateur is dit bijna onhaalbaar , en dien je terug te vallen op het professionele circuit.

De prijzen die men durft aan te rekenen zijn meestal pikant ... meestal zijn dit dan al gedateerde laptop's , en is herstellen niet meer rendabel.

Mocht je dit toch overwegen ... vraag zeker hoe veel garantie je krijgt op deze herstelling.

Peter

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je feedback!

Hij is nu ruim 3 jaar oud, dus kan altijd even kijken of de GPU nog vast zit.

Lijkt je dit de enige oorzaak van de problemen?

Jurre

Hallo

"Lijkt je dit de enige oorzaak van de problemen?"

Met de door u aangehaalde "foutsymptomen" is een gedeeltelijk losgekomen g.p.u./motherboardchipset het enige defekt die volgens mij volledig past.

Wacht eventueel verdere antwoorden af .... je weet maar nooit , maar ik vrees het ergste.

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan