Ventilator notebook draait vaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

cjboer

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2007
Ik ben net een Acer notebook gekocht (3684 WLMI) met Intel Celeron M processor 440 (1,86 GHZ, 533 Hhz).

Nu heb ik geen ervaring in het werken met notebooks. Maar het valt mij op dat de ventilator zeer regelmatig hard begint te draaien. Ongeveer de helft van de tijd draait deze niet of op een (onhoorbaar laag niveau) de andere helft draait de fan op een (redelijk hoorbaar) hoger niveau.

De temperatuur van de processor bedraagt gem. 42 graden celcius. De temperatuur van de harde schijf zit meestal rond de 47 graden.

Mijn vraag is of het normaal voor notebooks is dat de ventilatir/fan regelmatig harder begint te draaien en of de temperatuurwaarden op een aanvaardbaar niveau zitten.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb het programmaatje speedfan geinstalleerd. Zo gauw de temperatuur van de processor hoger dan 48 graden wordt begint de fan te draaien. Dit todat de temperatuur weer tot 39 graden is gedaald. Na ongeveer 30 seconden zit de temperatuur van de processor (bij normaal gebruik) weer op ca 48 graden en draait de fan ongeveer 20 seconden.

Toch even ander dan bij een desktop computer. Ik moet er dus waarschijnlijk even aan wennen.

Dus volgens jou is dit vrij normaal voor notebooks of laptops?

IK weet niet hoe je temperatuur meet, maar kan je ook de variable 'RMT'.meten

Sorry het RMT moet RPM zijn. Dit is het aantal omwentelingen die je ventilator per minuut maakt.

Met mijn oude acer travelmate had ik dat ook. Als ie echt warm werd begon ie bijna op te stijgen. Verder is er niks mis mee. Zorg wel dat ie goed kan ventileren, dus niet de ventilators bedekken etc.

Bedankt voor jullie reacties. Het is mij duidelijk. De fan gaat zo nu en dan even draaien om de temperatuur van de CPU beneden de 48 graden te houden.

Ik wist niet dat notebooks vrij snel opwarmen.

Ik ben eraan gewend en vindt het geluid dusdanidg zacht dat het niet storend is.

Een slotje op dit topic (??)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan