Ventilator op processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Excuses voor het niveau van mijn volgende vragen. Maar ik zou erg geholpen zijn met wat info over de volgende zaken.

Eerst mijn info:

Bij het ontstoffen van de PC ontdekte ik, dat het ventilatortje, dat op de koelribben van de processor zit, los zat,

Bij inspectie bleek het kunststof raamwerkje, waar de ventilator op bevestigd is met parkers, gebroken te zijn. Het raamwerkje hoort dan (volgens mij...) mét de ventilator in de koelribben geklemd te worden.

De ventilator is 0,8 watt, 12 volt. Meet 6 x 6 cm.

Ik heb de ventilator voor even nu zónder raamwerkje min of meer op de koelribben gemonteerd.

Dan de vragen:

1) Moet de ventilator naar de processor blazen of juist lucht "zuigen"? (dus hoe moet de ventilator er op...)

2) Is een dergelijk raamwerkje los te koop? Of moet ik een dergelijke ventilator met een raamwerkje kopen? Bestaan er meer soorten van bevestiging van zo'n ventilator op de koelribben?

Groet, Dick

Blazen, aangezien het de warmte van het koelblok moet afvoeren.

Ik laat hem zuigen :D . Nee maar als je roosters hebt aan de zijkant zuigt ie de warm lugt tussen de koelvinnen weg regstreeks naar buiten toe. Als je hem laat blazen komt de warme lugt terug de kast in.

Ik laat hem zuigen :D . Nee maar als je roosters hebt aan de zijkant zuigt ie de warm lugt tussen de koelvinnen weg regstreeks naar buiten toe. Als je hem laat blazen komt de warme lugt terug de kast in.

Elke ventilator op een processor "blaast" de warme lucht tussen de koelribben weg, omdat dat het meeste rendement geeft, "zuigen" heeft bijna geen rendement, waarom je het nu anders doet als wat de bedoeling is, is mij een raadsel.:confused:

Dus al die fabrikanten van CPU coolers hebben het fout.:thumb:

Wel eens gehoort van airflow?:rolleyes:

Ventilator blaast idd op de CPU. Vandaar ook altijd al dat stof tussen de ribben.

Ik heb een verticale cooler, ventilator staat 90° graden gedraait tenopzigte van de cpu, en deze zuigt wel degelijk de warmte tussen de koelvinnen weg.

Ook al laat je hem zuigen dat doet niet af aan het feit dat het koelblok warmte produceert.

Die warmte moet toch ergens heen en als je hem laat blazen controleer je als het ware de airflow.

Laat je hem zuigen dan voer je dus eigenlijk de warme lucht, die in de kast is blijven hangen omdat je het niet wegvoert vanaf de CPU, weer naar het koelblok...

Tja, ook een Arctic werkt zo.

airflow_freezer64pro.gif

Ik ga bekijken wat voor socket ik heb. Ik had geen idee dat er zo veel verschillende ventilatortjes bestaan...

Op zich is de ventilator overigens nog goed, maar het vierkanten raamwerkje is dus gebroken op meerdere plaatsen. Volgens mij zitten aan het raamwerkje een soort pinnetjes die geklemd worden tussen de koelribben. De ventilator zit dan met parkers weer aan het raamwerkje vast. Een voedingsstekkertje verbindt de ventilator met het moederbord.

Ziet er simpel uit, maar ik moet dus de juiste ventilator met raamwerkje hebben...

Nog kans bij een computerwinkel zo iets te vinden?

Laatst bewerkt:
Ik ga bekijken wat voor socket ik heb. Ik had geen idee dat er zo veel verschillende ventilatortjes bestaan...

Op zich is de ventilator overigens nog goed, maar het vierkanten raamwerkje is dus gebroken op meerdere plaatsen. Volgens mij zitten aan het raamwerkje een soort pinnetjes die geklemd worden tussen de koelribben. De ventilator zit dan met parkers weer aan het raamwerkje vast. Een voedingsstekkertje verbindt de ventilator met het moederbord.

Ziet er simpel uit, maar ik moet dus de juiste ventilator met raamwerkje hebben...

Nog kans bij een computerwinkel zo iets te vinden?

Aangezien een standaard koelertje geen drol kost, zou ik niet op zoek gaan naar losse onderdelen.
En de meeste knutselaars hebben nog wel een koelertje in een doos zitten. Vooral de gamers

Hoi !

Ik heb nog wel een Zalman Cu/Al over, compleet met bevestigingsmateriaal, handmatige toerentalregeling etc.

Geschikt voor socket A, 478.

Greetz,
Harry.

Hoi !

@patrickt: waag er es een mailtje aan !

Greetz,

Harry.

Leuk Patrick en Harry, maar uhhhh...

Maar de vraag was:

Is een "standaard koelertje"/ventilator te koop in een computerzaak?

Dat klinkt gezellig!

Momenteel op het werk, niet in de buurt van de betreffende PC.

Ik ga daar straks thuis voor kijken.

Groet, Dick

Hier thuis weer bij Everest wat rondgekeken:

Moederbord: AOpen AX4G Pro

Processor: Pentium 4, 2400 MHz

Moederbord chipset: i845G

Verder temperaturen:

CPU 32 graden C

Koelingsventilator CPU: 3590 RPM

Dan nog:

CPUID Eigenschappen:
CPUID Fabrikant GenuineIntel
CPUID CPU Naam Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.40GHz
CPUID Revisie 00000F27h
IA merkaanduiding ID 09h (Intel Pentium 4)
Platform ID 0Fh (Socket 478)
IA CPU Serienummer Onbekend
Revisie van de Microcode-update 37
HTT / CMP apparaten 0 / 0

Kan iemand hiermee een beetje de weg wijzen naar een geschikte simpele ventilator?

Bijlagen

• ventilator 002.jpg
    ventilator 002.jpg
    61,4 KB · Weergaven: 51
  • ventilator 003.jpg
    ventilator 003.jpg
    50,5 KB · Weergaven: 36
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan