ventilator probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Floes3

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2010
hallo,

ik ben Sjoerd en ik heb problemen met mijn ventilator.

hij draait heel hard en mn laptop word echt veel te warm waardoor ie soms uitvalt.

ik heb: processen: 60
procesorgebruik: rond de 15%
fysiekgeheugen: 35%
HD0: 51C
temp1: 70 C
core: 63 C

als ik meer info moet geven moet iemand het maar zeggen,

ik heb al meerdere keren de drivers geupdate maar hielp niet

ik wil graag geholpen worden en wil alles proberen.

Mvg,

Sjoerd

Hoi Sjoerd, ik zou als eerste de boel eens ontstoffen, mischien dat je een busje perslucht bij de hand hebt?

hej, zou een compressor ook lukken? :P of zou ik dan onderdelen slopen?
of meschien een föhn?

Laatst bewerkt door een moderator:
oke oke,

moet ik dan even mn laptop open maken? om die Fan tegen te houden?

ik probeer het morgen even,

bedankt voor jullie antwoorden

Hoi,

Sorry hoor maar heb je dan een goede vocht afscheider op die compressor zitten anders zou je wel eens last van vocht kunnen hebben.

vocht afscheider? ik heb geen idee, ik weet bijna niets van hardware spullen

Hoi,

Heeft in dit geval weinig met hardware te maken maar bij lucht compressors zit door het comprimeren van de lucht ook een bepaalde vochtigheid in en dat lijkt mij niet echt fijn voor je notebook

dus ik zou een föhn moeten gebruiken? of misschien een luchtbed pomp?

Of zo als eerder gemeld een busje lucht dat is in dit geval volgens mij het meest nuttig en het veiligst.

en als ik dit niet heb? waar kan ik dat kopen en hoe duur is het?

dank u,

ik bestel of koop er morgen een, nu geen zin in xD

bedankt voor je hulp, als dit het niet oplost zal ik zeker weer hier gaan vragen

Ik wil niks zeggen hoor,maar busjes met lucht komt ook VOCHT uit
en ik heb een compressor zonder tank ,dus geen last van vocht

Hoi Bertus,

Als ik deze lees ga ik er van uit dat het vocht probleem bij de busjes niet aanwezig is maar inderdaad wat jij hebt is het fijnst maar dat heeft niet iedereen:confused:

Mod edit

@Floes3: Graag gebruik maken maken de knop "reageer op vraag".Alle berichten quoten van je voorganger is niet nodig.

Hej, het schoon maken van de ventilator heeft niet geholpen,
hij is nog steeds volle toeren aan het draaien en de temperatuur zo hoog dat ie uitvalt als ik hem op tafel zet en pijn doet aan je benen als je hem daar op houd.
iemand een ander iedee?
alvast bedankt,

Sjoerd

Hallo

"iemand een ander iedee? "

Je vermeld geen merk/typenr/ouderdom van deze laptop.

Persoonlijk vind ik dit nuttige info , en ik weet ook graag over wat we spreken.

Bijna alle laptops kun je zuiver maken zonder deze te openen , en kost slechts enkele minuten werk.

De enige uitzonderingen zijn deze waar je geen toegang hebt langs onder om de ventilator te blokkeren.

Deze dienen te worden geopend , en kost afhangkelijk van het model meer tijd (soms dien je zelfs de laptop voor de helft te demonteren).

Verwijder de netspanningsadaptor en ingebouwde batterijpack.

Blokkeer de c.p.u. cooler (fan) van de laptop toegangkelijk onderaan de laptop , zodat deze zeker niet op hol kan slaan (kans op motherboard schade of defekte fan)

Een cocktailprikker of een stukje harde plastic , zelfs een paperclip kun je hiervoor gebruiken (let hiermee wel op = elektrisch geleidend).

Blaas doormiddel van luchtdruk "compressor" (3 a 4 bar) doorheen de heatpipe radiator , dit in de omgekeerde richting van de normale airflow.

D.m.v. pincet of stukje koperdraad kun je eventuele grote stofpluizen verwijderen doorheen het roosterje onderaan de laptop.

Dit uiteraard herhalen totdat alles zuiver is.

Doe dit uiteraard voor alle aanwezige ventilatoren/heatpiperadiatoren (g.p.u. , etc...).

Indien er toegangsluikjes onderaan voorzien zijn , verdient het uiteraard de voorkeur deze te openen en zo alles zuiver te maken (werkt vlotter).

Terwijl je dan toch bezig bent , reinig ook (voorzichtig) het keyboard.

Indien er ventilatoren ratelen , deze smeren d.m.v. een druppel dikke olie (15W40 o.i.d.).

Indien er dan nog steeds uitval is door te hoge temperatuur , dient de laptop te worden geopend en de thermisch geleidende pasta of thermal pad te worden vervangen.

De pasta is dan vermoedelijk gekrompen (versteend) , of de thermalpad is misschien zelfs weggesmolten door de hitte.

Doe al het bovenstaande uiteraard met de nodige voorzichtigheid.

Een compressor met luchttank dien je regelmatig te ontwateren om roestvorming in de tank te voorkomen.

Zo kun je geen waternevel hebben in de gebruikte lucht.

Peter

Laatst bewerkt:
ik heb een Acer Aspire 6530 G en hij is nu bijna 1.5 jaar oud.
ik heb hem al eerder helemaal moeten resetten ivm een virus.
dankje voor je uitleg ik ga het zo snel mogelijk doen.

Gr,'

Sjoerd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan