ventilator voeding draait snel en traag ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
IK heb enkele maanden geleden een Rocketeer spire voeding gekocht.Is met een blauwe ledverlichting die je ook buiten de kast ziet.

Sinds gisteren heb ik regelmatig dat de ventilator gewoon draait en dan plots sneller draait, dan weer normaal en dan weer sneller.(is maar een seconde dat deze sneller draait)


Heeft iemand een idee waar dit kan aan liggen ?
 
Tja, als ik bij de fabrikant op de site rondneus dan lees ik o.a.


The new Spire series power supplies give even the most demanding PC users a way to keep it cool. Housed in nickel coated enclosures, these power supplies feature multiple, low-noise dual ball bearing fans to ensure smooth and silent operation in the workplace or home office. Whether it is work or play, business presentations or games, applications can take center stage because they no longer have to compete with typical PC cooling noise.

SP-ATX-500W - RockeTeer III
500W silent power supply

Main Features:

Intel ATX 2.01 Specification Compliant
Supports Intel Pentium 4, AMD Athlon XP and Athlon 64
3 Speed Variable Fan Speed Auto-Control
I/O Short Circuit & Overload Protection
Redundant Cooling System
SATA Power Connector
3 Year Warranty
[End of Quote]

Waarbij het vet en groter afgedrukte mogelijk het antwoord is op jouw vraag.
Noot: heb "zomaar" een willekeurige voeding aangeklikt op die site.
 
ofwel, de ventilator kiest steeds een andere snelheid omdat de temperatuur kennelijk op een drempelwaarde zit dat de ventilator sneller draait en dan weer niet, het lijkt mij in ieder geval geen defect, ondervind je er last van?
 
Ik vind het vreemd dat ik het nooit gehoord heb, en nu plots wel.

Die waarden voor de draaisnelheid en de temperaturen zou ik die ergens kunnen vinden ?
 
Het kan zijn dat je de processorkoeler meer warmte doorlaat door bijvoorbeeld te weing koelpasta (moet in sommige gevallen vernieuwd worden). De voeding heeft waarschijnlijk een warmtesensor die ie op pijl wilt houden. Misschien kan je ergens die temperatuur instellen?


Ik vind het vreemd dat ik het nooit gehoord heb, en nu plots wel.

Die waarden voor de draaisnelheid en de temperaturen zou ik die ergens kunnen vinden ?

Heb je software bij de voeding gehad?
 
Laatst bewerkt:
Software bij een voeding?:eek:

Ontstof de hele PC eens grondig, het is een zelfregelende ventilator, als de warmte in de pc hoger wordt, komt deze lucht ook via de voeding, die dan ook warmer wordt, en daardoor gaat de fan sneller draaien.

Als er meer koele lucht in de PC komt, heeft dat daar ook invloed op.
 
Software bij een voeding?:eek:

Ja;)

Bij sommige voedingen die de temperatuur meten en deze op peil houdt zit soms een proggie waarmee je dit kan peilen en aansturen. Ik dacht dat de laatste serie van coolermaster deze functie had, maar weet ik niet zeker:confused:.

Tjah, als ie stofvrij is... weet ik t ook niet meer.. misschien een extra case-fan kopen..
 
Ja;)

Bij sommige voedingen die de temperatuur meten en deze op peil houdt zit soms een proggie waarmee je dit kan peilen en aansturen. Ik dacht dat de laatste serie van coolermaster deze functie had, maar weet ik niet zeker:confused:.

Tjah, als ie stofvrij is... weet ik t ook niet meer.. misschien een extra case-fan kopen..

Tja, dat werkt alleen als je daar een aansluiting voor hebt op het moederbord en de desbetreffende aansluiting aan de voeding, en wordt alleen de snelheidregeling van de fan van de PSU geregeld, Asus heeft die mogelijkheid, maar dat is toch echt geen software voor de voeding, alleen maar voor de regeling van de fan.;)
 
Heb het deksel van de kast gehaald en heb nu dus koeling genoeg, maar de fan van de
voeding blijft constant traag en snel draaien.

Ik ga eens contact met de verkoper opnemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan