Ventilator

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frebo

Verenigingslid
Lid geworden
21 nov 2006
Ik heb vanaf de site 'GameTop.com' het spel 'Great Mahjong' ge-download. Als ik dit spel op mijn pc speel gaat na ongeveer 4 minuten, ik vermoed, de ventilator werken. Een bijzonder vervelend geluid ! Hoe kom ik hier vanaf ?

misschien kost het spel veel rekenkracht en komt er veel warmte vrij waardoor de koeler gaat werken. Hier kan je verder in dat geval niks tegen doen.

Je kunt de kast openen en de ventilatoren schoonmaken mbv een schoon kwastje en een stofzuiger,kijk uit dat je niks raakt en niet te dicht tegen de onderdelen komt (gevaar dat je wat opzuigt).
Ook eerst jezelf ontladen door iets metaal aan te raken >statische electriciteit.
als dit niet helpt dan zijn je fans aan vervanging toe.
Ook kun je op de fan het stickertje wegnemen en er een druppeltje naaimachineolie in doen en het stickrtje weer terug plaatsen.

Heel belangrijk!!
Hou de ventilator tegen als je met de stofzuiger in de buurt komt. De zuigkracht van de stofzuiger laat de ventilator mogelijk verkeerd om of te hard draaien en kan daardoor als dynamo gaan werken. Hierdoor breng je verkeerde spanning je moederbord in en kun je componenten beschadigen!

Je kunt in de Bios vaak een profiel kiezen voor je CPU koeler waardoor hij stiller kan worden. Er bestaan ook programmas zoals RivaTuner waar je zelf koelprofielen voor je videokaart mee kunt maken.
Let wel (langdurige) temperatuur verhogingen kunnen zorgen voor snellere veroudering van elektronische componenten op lange termijn. Er zit vaak ook een programmas bij het moederbord waar je dit soort gegevens uit kunt lezen (zie ook elders op deze site). ASUS geeft standaard bv max 65C CPU en 45 Moederbord als alarmgrenzen volgens mij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan