• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Veranderende zoekwaarde in de functie vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuk12345

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2008
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem:

In Excel heb ik de volgende functie:
=INDEX(Blad1!A:B;VERGELIJKEN($C$8;Blad1!B:B;0);$B$2)
De zoekwaarde is in dit geval altijd C8. Nu wil ik graag dat de zoekwaarde steeds naar de juiste zoekwaarde verandert als ik de formule doortrek naar onderliggende cellen. Ik heb een excel bestand bijgevoegd om e.e.a. te verduidelijken.

Op blad 2 moet in kolom a per rij de juiste naam (bijvoorbeeld a) komen te staan bij een behorend nummer (bijvoorbeeld 77712084, zie kolom c op blad 2). Het aantal rijen dat bij een nummer hoort verandert steeds en ook de positie van de nummers.

Hopelijk begrijpen jullie mijn probleem en kunnen jullie mij hier mee helpen!

Alvast bedankt
Bekijk bijlage Test.xlsx

PHP:
=ALS.FOUT(ALS($B3="";"";INDEX(Blad1!A:B;VERGELIJKEN(MAX($C$2:$C2);Blad1!B:B;0);$B$2));"")

Voorwaarde is wel dat de waarden in kolom C oplopend zijn.

Als de waarden in kolom C niet oplopend zijn, kun je deze formule gebruiken:
Code:
=ALS.FOUT(ALS(B3="";"";INDEX(Blad1!A:B;VERGELIJKEN(ZOEKEN(9,99999999999999E+307;C$2:C2);Blad1!B:B;0);$B$2));"")

Beide formules werken uitstekend. Ik heb voor de onderstaande gekozen, omdat de uitdraai waar het om gaat niet automatisch oplopende waardes weergeeft.

Hartelijk dank hiervoor!

Dag allemaal,

Ik heb deze vraag heropend omdat ik tegen het volgende probleem aanloop. De bovenstaande formule van Marcel gebruik ik maar werkt voor mij niet in de volgende situatie (zie het bijgevoegde bestand). Ik heb een formule aantallen.als die telt hoeveel enen en hoeveel nullen er bij een bepaald nummer2 horen. Dit werkt prima voor zover nummer 2 op blad3 in kolom B hetzelfde blijft. Wanneer er echter een afwijkend nummer tussen staat (zie roodgedrukt), worden deze niet meegeteld. Nu is het zo dat dit nummer op blad3 in kolom B niet altijd hetzelfde is. Ook heb ik het probleem dat op blad1 de aantallen dubbel worden geteld wanneer er een rijen zijn met dezelfde 'naam', terwijl ze wel een ander Nummer1 hebben, dit komt omdat Nummer2 dan hetzelfde is. Ik heb geprobeerd de te tellen aantallen te koppelen aan Nummer 1, maar dit lukte mij niet omdat er op blad3 in kolom b telkens willekeurige nummers staan onder de Nummer1's.

Hopelijk is mijn probleem duidelijk en kunnen jullie mij hier mee helpen!
Bekijk bijlage Test2.xlsx

Mij is zoveel duidelijk dat het hier een hele andere vraag betreft. Het is dan handiger om een nieuwe vraag te starten met een link naar de oorspronkelijke vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan