• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verbergen commandbutton

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans04

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2010
Goedendag helpers,

Deze vraag heb ik in een andere context al eens eerder geplaatst. Daarin kreeg oplossingen van Edmoor en VenA, echter....

Ik heb diverse oplossingen geprobeerd, maar kom er niet uit.
Voor de duidelijkheid heb ik een voorbeeldbestand toegevoegd. Hierin is e.e.a. aan VBA modules bijgevoegd. Dit zal ongetwijfeld véééél beter kunnen, maar het werkt in elk geval.
Ik heb géén Commandbuttons ingesteld, maar dat wel geprobeerd.
Ranking is het hoofdblad, daarop staat een tweetal knoppen die de respectievelijke macro's uitvoert (VBA modules 5 of 6)
Het is de bedoeling dat de knop Macro <ctrl-s> NIET zichtbaar is.
Eerst moet enkele waarden op het blad Ranking (de cellen I2 t/m J4), worden ingevuld, waarna de macro knop <ctrl-r> wordt gebruikt.
Alles wordt in gereedheid gebracht voor een berekening. Daarna wordt deze knop onzichtbaar en wordt knop <ctrl-s> zichtbaar.
Deze blijft actief zolang de waarden op blad Ranking (de cellen I2 t/m J4) niet wordt veranderd.
Wanneer één van de waarden van cellen I3 t/m J4 wordt veranderd, of I2 of J2 leeg is (naamsverandering is niet relevant) dan moet knop <ctrl-s> weer onzichtbaar worden, maar knop <ctrl-r> weer zichtbaar.
Deze situatie ook wanneer excel wordt afgesloten en daarna weer wordt geopend.
Op het blad matrix cel I16 staat een controlegetal voor de hiervoor genoemde wel/niet verandering.

Oh ja, het programma is normaal beveiligd, waardoor een gebruiker alleen de genoemde waarden (cel I2 t/m J4) kan veranderen.

Ik hoop dat iemand hier raad mee weet. (voorbeeld is bijgevoegd)

Groet, Hans

Bijlagen

Hoi Hans,
Zoiets?
In ThisWorkbook
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Sheets("Ranking").Shapes("Knop 3").Visible = True
Sheets("Ranking").Shapes("Knop 15").Visible = False
End Sub
Op het einde van module 5 voor de End Sub
Code:
Sheets("Ranking").Shapes("Knop 3").Visible = False
Sheets("Ranking").Shapes("Knop 15").Visible = True
en in het werkblad Ranking
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Sheets("matrix").[I16].Value <> [I16].Value Then
Shapes("Knop 3").Visible = True
Shapes("Knop 15").Visible = False
End If
End Sub

Dag Philiep,

Deze oplossing is inderdaad goed werkbaar. Nog een vraag daarover.
Hoe kom je aan de namen knop 3 en knop 15? Ik kan dat nergens terug vinden.

Ik heb wel wat aangepast.
In module 5 wordt het controlegetal naar een andere plek gekopieerd en aan het eind (vóór End Sub) jouw code.
In ThisWorkbook, heb ik een if then ingebouwd om te zien of er iets is gewijzigd in de parameters van "Ranking" I2 t/m J4
Als dat zo is, wordt na opnieuw activeren van het bestand de 1e knop (=knop 3) weer zichtbaar, als dat niet zo is blijft knop 15 zichtbaar.
In het begin van module 6 heb ik eveneens die controle met if then ingevoerd.
Als de controlewaarde is gewijzigd, wordt knop 3 actief en stopt module 6, anders wordt module 6 (steeds weer) gewoon uitgevoerd.

Dank voor je oplossing.

Vriendelijke groet, Hans

Graag gedaan, blij dat je er iets werkbaar van hebt kunnen maken:thumb:.
Dit zijn de namen die je zelf hebt gegeven aan uw knoppen in uw vb bestandje.;)
Rechter muisklik op een van de knoppen en kijk wat er in het vakje staat net boven Kolom A.
Hoe kom je aan de namen knop 3 en knop 15? Ik kan dat nergens terug vinden.

Hoi Philiep,

Dom, dom, dat ik dat zelf niet meer wist.
Nogmaals hartelijk dank.
Ik zet dit touwtje als opgelost.

Groet, Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan