Verbinding met NAS ineens verdwenen. Kan netwerkpad niet (meer) vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

zondernas

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jan 2012
Berichten
4
Win vista
Netgear router
Netgear NAS.

probleem; kan ineens mijn nas niet meer benaderen. zie hem niet meer in mijn netwerkcentrum. Heb netwerkdetectie aanstaan. Heb vernieuwd etc.
heb netwerkproblemen opgelossen geprobeerd etc.

Heb kabels uit router gehaald en de er op andere volgorde ingeklikt, maar de NAS is van de aardbodem verdwenen (volgens mijn computer;-)

Op de NAS geeft hij een IP adres aan. 192.168.168.168
Dit nummer kom ik niet (exact) tegen als ik in mijn routermanagement software naar attached devices kijk.

Wel kom ik hier iets tegen wat er op lijkt; 192.168.1.6
 
Laatst bewerkt:
Wat je kunt doen, is eerst kijken wat jou eigen IP adres is:

- Start --> Uitvoeren --> type "cmd" --> type "ipconfig"

Dan moet je even kijken wat jou IP adres is, en of deze wel in dezelfde range als je NAS valt. Dus 192.168.168.X

Als dit niet het geval is kan het zijn dat jou PC of de NAS een statisch IP heeft waardoor jullie niet in hetzelfde "IP gebied (range)" zitten.

Als je wel in hetzelfde IP gebied zit, kun je eens kijken of je via je browser de NAS kunt bereiken door in je adresbalk http://*ip van je NAS* te browsen.

http://192.168.168.168

p.s. Het ip adres 192.168.168.168 vindt ik al een heel raar IP omdat dit geen IP is wat door een huis/tuin & keuken router wordt gebruikt. Dus lijkt mij dat er ergens iets handmatig is ingevoerd.

Mocht jou PC een vast ip hebben. dan kun je dit wijzigen (of controleren) :

Netwerkcentrum openen --> kopje "Adapterinstellingen wijzigen" --> Rechtermuisknop op je netwerkkaart --> eigenschappen --> Internet protocol versie 4 aanklikken --> eigenschappen --> bolletje "Automatisch een IP adres toewijzen" aanvinken. --> ook DNS automatisch toe laten wijzen.
 
mijn nas valt idd niet in de IP range
de standard gateway staat op 192.168.1.1 en het IP 4 adres is 192.168.1.4
http://192.168.168.168 is dan ook niet via de browser benaderbaar.
Als ik netwerkcentrum open dan is er bij mij geen kopje adapterinstellingen wijzigen, maar als ik via een omweg ergens uitkom waar ik eigenschappen kan aanklikken zie ik dat internet protocol versie 4 is aangeklikt. Ik zie hier ook nergens de mogelijkheid om een ip adres toe te wijzen en/of DNS automatisch toe te wijzen.


Als ik in mjn router menu kijk wat er aan hangt en welke adressen deze hebben lees ik het volgende

# IP Address Device Name MAC Address
1 192.168.1.3 -- 00:1c:50:4f:15:f7 (kan andere computer, printer, tv of NAS zijn, maar als ik dit ip adres in een browser copy paste is e.e.a. in ieder geval niet te benaderen)
2 192.168.1.4 PC_VAN_GOEROEBV 0 0:1a:a0:9d:6b:c0
3 192.168.1.5 -- 98:0c:82:01:b6:7c (kan andere computer, printer, tv of NAS zijn, maar als ik dit ip adres in een browser copy paste is e.e.a. in ieder geval niet te benaderen)
 
Met mijn beperkte verstand van zaken vraag ik me dan af of ik het IP adres wat de NAS aangeeft op zijn display (192.168.168.168) kan aanpassen zodat hij in de range gaat vallen waarin hij automatisch gedetecteerd kan worden.
Hoe doe je zo iets, als je de NAS niet eens meer in je netwerk ziet;-)
 
opgelost.
(door NAS correct uit te schakelen en weer op te starten ;-))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan