Verbinding met router knippert

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Ik heb een half jaar oude PC staan met Win7. Ik heb internet van Tele2 via een modem/router van deze aanbieder. Omdat het signaal van deze router niet sterk genoeg is voor het hele huis, loopt er een netwerkkabel naar een Linksys-router, die vervolgens de Wifi verzorgt. Letterlijk naast de vaste PC staat ook een laptop, die vanzelfsprekend van dezelfde verbinding gebruik maakt. Op de laptop heb ik geen enkel probleem: stabiele verbinding van maar liefst 18 Mbps down bij een abo van 20 Mbps.

De PC is echter een ander verhaal: de verbinding met de router valt steeds weg (soms om de minuut) en áls er verbinding is, is de snelheid dramatisch. Nooit wordt de 18 Mbps gehaald, als ik een kwart haal mag ik blij zijn. Ik vermoed dat het wellicht wat met de Wifi-kaart te maken heeft, maar is dat op de een of andere manier te testen? In het apparaatbeheer lijkt alles OK. Of zijn er andere oorzaken waar ik aan moet denken? Deze problemen zijn overigens pas recent gestart, voorheen geen last van.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Probeer de adapter instellingen gelijk te trekken met die van de laptop die geen problemen levert.
Herstart de pc en kijk eens of dat helpt.

Welke draadloze netwerkkaart zit er in die pc? En is daarvan de driver nog vernieuwd?
En verder: Zet in je router een vast kanaalnummer (als die nu op Auto staat). inSSIDer zou je kunnen helpen bij het kiezen van een (zoveel mogelijk) 'vrij' kanaalnummer.

Succes,

Tijs.

Even nog wat aanvullende info: ik heb nog wat zitten testen en het is niet helemaal zoals ik het beschreef. Ik heb zojuist ombeurten een speedtest uitgevoerd op zowel de laptop als de PC. Bij beide apparaten haal ik nu een vergelijkbare snelheid die varieert tussen de 9 en 14 Mbps, dus in deze test is de PC net zo snel als de laptop. Gisteren echter viel op de PC zoals gezegd de verbinding met de router om de haverklap weg, dan heb ik met de laptop nog nooit meegemaakt. Ook zie ik zojuist dat het bereik van de router op de PC momenteel een stuk beter is dan gisteren: 5 streepjes ipv 2. Gek, router en PC zijn niet van hun plaats geweest.

De netwerkkaart is een Realtek RTL8191SU WLAN 802.11n USB 2.0 Network Adapter. Ik heb sinds gisteren overigens in de eigenschappen van de kaart de -n uitgeschakeld, omdat mijn router enkel -b en -g ondersteunt.

Ik heb inSSIDer geïnstalleerd, en ik zie dat ik op kanaal 11 zit, evenals 2 andere netwerken binnen het bereik. Zie plaatje hieronder (ik ben FenK Linksys). Wat zou een volgende stap kunnen zijn?

attachment.php

Bijlagen

• Naamloos-2.jpg
    Naamloos-2.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 564
Laatst bewerkt:
Vwb het vernieuwen van de driver heb ik in het apparaatbeheer op 'bijwerken stuurprogramma' geklikt. Hij is online gaan zoeken maar heeft geen nieuwere of betere driver gevonden.

@Jackall: wat bedoel je met 'adapterinstellingen gelijk trekken'? Welke instellingen bedoel je precies?

Laatst bewerkt:
Heeft die Linksys router de keuze voor een Automatisch kanaalnummer? Indien ja, zie dan de tip waar ik het al over had (dus afzetten en zelf een kanaalnummer instellen).

Je schemafdruk is onduidelijk, maar je zou kanaalnummer 13 kunnen instellen en daarmee testen.

Overigens kan de vertraging makkelijk zijn veroorzaakt door de andere netwerken in de buurt (of andere verstoringen). De enige eerlijke test is om ook bedraad te kijken op momenten van 'storing' of de snelheid bij speedtest etc. tegenvalt. Is dat bedraad niet het geval, dan weet je in ieder geval zeker dat het probleem in jouw hoek ligt, dus niet bij de provider.

EDIT: Laatste Realtek drivers: hier

Tijs.

Laatst bewerkt:
Eeeh, ik ben even kwijt hoe ik in mijn Linksys-router kom om het kanaal aan te passen. Als ik naar 192.168.1.1 ga kom ik in de Tele2 router. Kan ik wireless in de Linksys komen, zo ja hoe kom ik aan het IP?

ps schermafdruk aangepast

Dat zou betekenen dat zowel de Tele2 router als de Linksys een 192.168.1.x ip-adres hebben?
Nu wordt het héél belangrijk:
a. Welke aansluiting van de Linksys is nu op de Tele2 router aangesloten? De ene WAN/Internet aansluiting van de Linksys of een van de 4 LAN aansluitingen?
Ik krijg nu namelijk het idee dat de Linksys via een van de LAN aansluitingen is aangesloten op de Tele2 router.
b. Wat heb je aan de Linksys verbouwd vóórdat je 'm aan de Tele2 router gehangen hebt? DHCP server functionaliteit uitgeschakeld? UPnP functionaliteit uitgeschakeld? RIP routing uitgeschakeld?

Afhankelijk van de antwoorden op a. en b. krijg ik langzamerhand het idee dat je zelf de oorzaak bent van problemen, door de Linksys verkeerd in te richten/verkeerd aan te sluiten.

Tijs.

a. Je hebt gelijk, de kabel van de Tele2 naar de Linksys zit in een LAN-poort.
b. Ik heb alleen DHCP uitgezet, verder niets.

Ik heb een beschrijving gevolgd die ik op internet heb gevonden, maar die blijkt dus niet correct. Wat ik dan wel vreemd vind is dat ik met de laptop geen problemen heb, en met de PC wel.

Wat zijn nu de te volgen stappen?

Laatst bewerkt:
Had er eerlijk gezegd weinig zin in om er nog tijd in te stoppen: Lees nog eens je startposting terug en kijk wat we allemaal aan informatie uit je hebben moeten peuteren om een eerlijk beeld te krijgen hoe het allemaal in elkaar zit. "In het bos gestuurd worden" is toch wel het minste wat me zo te binnen schiet. :rolleyes:

Ik zal hieronder, aangepast aan jouw apparatuur, even de instructie zetten die ik standaard geef voor een router-na-router setup.

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Linksys zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Tele2 routermodem. En daarna de Linksys via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Tele2 routermodem verbinden.

Voorbereiding:
[Dit kun je overslaan, want in je postings blijkt dat het 192.168.1.x netwerk door de Tele2 router wordt gebruikt.]
Het ip-netwerk van de Tele2 routermodem moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Tele2 routermodem, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Tele2 routermodem aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Linksys router:
Je kunt daarna je Linksys router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Tele2 routermodem). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Linksys van de Tele2 routermodem.
[1a. Zet de Linksys terug naar fabriekswaarden (kijk in handleiding hoe). Dit omdat je al aan de Linksys bent gaan veranderen.]
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Linksys.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Linksys, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
5. Zet DHCP serving uit op de Linksys.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Linksys uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Linksys een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Tele2 routermodem, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Tele2 routermodem. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Tele2 routermodem als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Tele2 routermodem al als LAN ip-adres gebruikt!
[In dit geval zou ik 192.168.1.253 toekennen aan de LAN poort van de Linksys.]
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Linksys bedraad met een LAN poort van de Tele2 routermodem.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Tele2 routermodem ipv. de Linksys.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Linksys nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Linksys].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Linksys zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Tele2 routermodem.
Je hebt dus de Linksys als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Sorry Tijs, maar ik kan natuurlijk niet weten wat wel en niet relevant is. Ik constateer een probleem en probeer de situatie zo goed mogelijk te beschrijven. Excuses als dat niet heeft voldaan.

Voordat ik aan de slag ga: in je vorige post constateer je dat ik mogelijk de LAN-poort van de Linksys gebruik voor de kabel vanuit de Tele2, en dat dat niet goed is. Maar in de beschrijving van je laatste post schrijf je dat ik de kabel juist wel in de LAN-poort van de Linksys moet stoppen. Wat begrijp ik niet?

Overigens moet ik nog even checken of ik niet al een vast IP-adres heb ingesteld op de Linksys, het is namelijk al even geleden, maar volgens mij heb ik dat al gedaan.

Nog wat info. Ik heb even zitten zoeken, maar heb nu ook de beschrijving gevonden die ik van internet heb gehaald:

Bridgen met bijv Tele2 modem/router:
- Eerst Linksys direct aansluiten op pc
- Linksys IP aanpassen naar 192.168.1.253
- DHCP uitzetten
- Kabel tussen LAN-poorten van beide routers plaatsen
- Wireless verbinden met Linksys.

Volgens mij komt het behoorlijk overeen met jouw beschrijving, behalve dan dat ik niet UPnP e.d. heb uitgezet. Of zitten er nog andere verschillen in?

Wat ik in mijn instructie beschrijf is hetgeen jij wil(de) bereiken met je Linksys, namelijk degraderen tot een accesspoint.

Omdat
a. je blijkbaar niet verder bent gegaan dan het uitschakelen van de DHCP server functionaliteit
b. je (mogelijk) niet weet hoe je (nu) de Linksys kunt bereiken (dus op welk ip-adres) om aanpassingen te doen (en vooral ook om de draadloze instellingen te controleren/terugmelden)
c. je mogelijk een (ip-)conflict gecreëerd hebt op het Tele2 netwerk (incl. jouw laptop + pc)
heb ik de hele instructie er nog eens volledig neergezet, met de bedoeling dat je alles ervan gaat uitvoeren

EDIT: Ik zie dat je zojuist nog wat gepost hebt. Dan lijkt het enige verschil te zijn dat je UPnP etc. niet hebt uitgezet.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu UPnP uitgeschakeld. RIP routing kon ik niet vinden en bij port forwarding staat niets ingesteld. Ik heb nu het kanaal gewijzigd naar 13, zoals je eerder voorstelde. Vanaf nu maar testen, of heb je nog andere ideeën?

Andere tips: Niet echt, behalve (evt.) driver updaten en checken of er geen malware op de computer aanwezig is.

Tijs.

Ok, dank voor de hulp zover. Ik zal malwarebytes en superantispyware voor de zekerheid eens draaien, en voor de rest houden we de verbinding de komende dagen in de gaten.

Helaas is het probleem nog niet opgelost. De verbinding heeft lang goed gefunctioneerd, maar zojuist was het weer raak:

- De verbinding met de router valt steeds weg, waarna hij weer gaat verbinden, wegvallen, etc
- Internet wordt erg traag of valt weg
- Wat me nu ook is opgevallen is dat het aantal streepjes van de signaalsterkte afneemt. Normaal 5 streepjes, gedurende deze problemen slechts 2 of 3. Router of PC zijn niet verplaatst.
- Naast een 'vaste' router heb ik ook een dongel van Vodafone, wat eigenlijk een klein routertje is met een simkaartje erin. Als alternatief heb ik geprobeerd verbinding te maken met deze dongel, maar dat lukt ook niet. Hij ziet de SSID wel, maar als ik op verbinden klik zegt hij na verloop van tijd 'kan geen verbinding maken'. Ik krijg ook geen mogelijkheid om de WPA2-key in te voeren. Deze dongel staat vlak naast de PC.

Het lijkt erop dat de PC van tijd tot tijd niet in staat is om überhaupt met een router verbinding te krijgen, noch met de Linksys, noch met de dongel. Toch heeft het weer een dikke week goed gefunctioneerd. Iemand nog ideeën? Zou het een proces op de pc kunnen zijn die de boel verstoord? Overigens heb ik inmiddels malwarebytes en superantispyware gedraaid, maar de PC was zo schoon als een pasgeboren kuikentje.

a. Driver updaten: Voor de Realtek RTL8191SU: link
b. Nog eens met inSSIDer checken hoe het er nu bij staat qua kanaalbelasting en daar evt. het draadloze kanaalnummer (hernieuwd) op aanpassen.

Tijs.

- Driver bijgewerkt...
- inSSIDer weer gedraaid, momenteel ben ik de enige in de buurt met kanaal 13, al moet ik wel zeggen dat ik nu maar 3 netwerken zie ipv de 8 die ik eerst zag

We gaan het weer proberen, dank je Tijs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan