Verbinding tussen hd en computer valt steeds weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laura21

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2007
Hallo,

Het is voor het eerst dat ik hier een vraag post, dus ik hoop dat ik de goede info geef.

Ik heb van het weekend een externe HD gekocht (Western Digital Elements 640GB). Aansluiten en formatteren naar NTFS ging goed. Het kopiëren van kleine bestanden & mappen gaat ook prima (variërend van 10 tot een paar honderd MB), maar zodra ik grotere bestanden en mappen ga kopiëren wordt halverwege dat proces de verbinding tussen de PC en de HD verbroken lijkt wel, ik krijg dan ook de melding: "Windows - Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt" - lijkt me vrij logisch als de HD wordt "losgekoppeld". Even later is de HD weer zichtbaar.

Ik heb al aardig wat speurwerk verricht, en daarbij heb ik de volgende mogelijke oplossingen geprobeerd, echter werken deze geen van allen.. :confused:

- Schijfcache aan- of uitzetten

- Andere USB poorten proberen (allen zijn overigens USB2.0)

- In het USB gedeelte in de BIOS "Hi-speed" aanzetten -> onvindbaar in m'n BIOS?

- Chkdsk / Schijfcontrole -> gaf terug: "Er is een onbekende fout gevonden" oid, daar schiet ik dus ook niet meer op, want watvoor fout is het dan?

- Schijf optimaliseren voor prestaties

Code:
Besturingssysteem             Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack                Service Pack 3

CPU Type                          Intel Pentium 4, 3066 MHz (23 x 133)
Moederbordnaam               Onbekend
Moederbord Chipset           ATI Radeon Xpress 200
Systeemgeheugen             1024 MB  (DDR2-533 DDR SDRAM)
BIOS Type                         AMI (04/10/06)

Is er iemand die nog een mogelijke oorzaak / oplossing hiervoor weet? Ik ben ten einde raad, aangezien ik dit probleem ook al had bij een vorige schijf (dezelfde). En ik werd in de winkel nogal vreemd aangekeken toen ik het probleem uitlegde..

Alvast bedankt!

Laura

Kijk eens of je in Apparaatbeheer gele uitroeptekentjes ziet staan.
In Apparaatbeheer kom je zo: rechtermuisklik op het icoon Deze Computer, kies Beheren, kies Apparaatbeheer.

Als je gele uitroeptekentjes hebt, geef even door bij welk kopje ze staan en dan kunnen we wellicht daar iets mee.

Ik heb allen bij Overige apparaten een uitroepteken staan bij SM-Buscontroller - heb me inderdaad wel eens afgevraagd wat dat was, maar heb dat ook nooit echt kunnen achterhalen..

Stuurprogramma's hiervoor installen lukt overigens niet.

Laatst bewerkt:
Dat kan hem dus wel eens zijn. Dat is iets op je moederbord wat doorvoeren regelt.
Je moet hiervoor de nieuwste chipset voor je moederbord downloaden. Kun je even kijken welk moederbord je hebt (merk en type). Als je dit niet weet kun je hier achter komen met bijvoorbeeld PC Wizard

Edit: kan trouwens kloppen dat Windows niet automatisch stuurprogramma's vind, omdat deze geintegreerd zijn in de moederbord chipset die je op een cd'tje meegeleverd krijgt als je een nieuw moederbord koopt. Als het een OEM pc is moet je er maar op vertrouwen dat die geinstalleerd zijn, de juiste chipset van de fabrikant krijgen is moeilijk als het niet HP of Dell is.. Weet uit ervaring dat Packard Bell nauwelijks aan support doet.

Laatst bewerkt:
Ik heb een tijd terug een Everest rapport gemaakt (en gelukkig bewaard) en deze vertelde mij het volgende:

Code:
Moederbordnaam               Onbekend
Moederbord Chipset           ATI Radeon Xpress 200
Systeemgeheugen             1024 MB  (DDR2-533 DDR SDRAM)
BIOS Type                         AMI (04/10/06)

Dan moet ik op zoek naar een nieuwe chipset van ATI?

Ik heb die orginele ATI drivers geïnstalleerd (van de HP site) en het verbindingsprobleem lijkt vooralsnog verholpen te zijn :eek: Ik juich nog niet te vroeg, maar voor nu, thanks Ronald! :thumb:

Wel merk ik dat mijn computer erg traag wordt tijdens het overbrengen van bestanden, maar dat lijkt me enigszins normaal?

Hoi Laura,

Dat hangt er een beetje vanaf wat je probeert te doen. Als ik bijvoorbeeld een sterk gecomprimeerd bestand uit ga pakken en tegelijkertijd 20 GB naar mijn externe harde schijf verplaats gaat het ook allemaal een stuk trager.

Nu is het normaal dat alles wat trager gaat als je USB poorten zich in het zweet werken, maar als alles bijna stilstaat op het moment dat je een bestand over gaat zetten, is er iets niet helemaal pluis..

Het gaat dan om trage reacties van andere software op de computer en het internet dat heel traag loopt. Ook "kraakt" de computer tijdens overdracht van grotere bestanden (Hierbij gaat het om mappen van een aantal GB tot bijv. een map van 38GB). Ik heb nu in iets minder dan 3 uur tijd 82 GB overgezet naar de schijf zonder een enkele onderbreking, dus dit lijkt me redelijk. En op dit moment doe ik bijvoorbeeld niets met de schijf en loopt de computer ook weer normaal.. waarschijnlijk komt het dan gewoon door de werkdruk die ik de computer geef?

Hmm dat is mijns inziens niet helemaal normaal. Internet zou bijvoorbeeld niet tot nauwelijks last mogen ondervinden van bestanden overzetten, dit neemt totaal andere wegen over het moederbord.

Kun je wellicht aangeven met hoeveel MB per seconde het overzetten ging? 82GB in 3 uur is namelijk ook niet heel snel, mijnes doet 20GB in ongeveer 20 minuten.

Misschien een stomme vraag, maar hoe kom ik daar achter? Moet ik daar een programmatje voor downloaden oid?

Nee dat hoeft niet, en stomme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden :thumb:
Als je een bestand overzet komt er een klein schermpje omhoog met een groene balk, waaraan je kunt inschatten hoe ver ie is.

Bij XP weet ik even niet meer hoe het precies eruitziet, bij Vista kun je op 'Meer Informatie' klikken (in datzelfde schermpje) om onder andere te zien hoe snel het gaat.

Wil je een betrouwbare snelheid hebben, probeer het dan even met een bestand van ongeveer 250 MB.

Ja klopt, dat er een schermpje komt met de geschatte tijd, en de voortgang (in groene blokjes), maar ik kan in XP niet meer info opvragen over de overdracht..

- Ja, ik heb een HP Pavilion t3530, maar er is na een crash XP prof. op gezet ipv Home en heb een andere dvd brander (LG, omdat de orginele het begaf), maar verder zijn alle specs. volgens wel hetzelfde
- Harde schijf is een Western Digital Elements desktop (black), van 640GB
- Ik heb de schijf pas sinds zaterdag en dit probleem is er dus sinds het begin geweest.. het installeren van de ATI driver heeft in ieder iets geholpen, maar blijkbaar toch niet helemaal, als ik jou mag geloven :) - bij andere devices als USB sticks heb ik me er nooit aan gestoord en is het ook nooit echt traag gegaan naar mijn gevoel..

Wat ik graag zou willen dat je probeert is het volgende: bekijk in het BIOS van je computer of de "USB Legacy Support" en/of "USB 2.0 Controller" functie ingeschakeld is (zijn).

Hoe in het BIOS te komen:
Start je pc opnieuw op. Ergens helemaal in het begin verschijnt onderin een tekst als "Press Del to enter setup" of iets dergelijks. De toets Del (Delete is dat) is bij mij zo, maar dit kan ook één van de F-toetsen zijn. Wat ik ook vaak hoor is F10.
Blijf in ieder geval lekker doorhameren op de toets die genoemd wordt in die regel, tot je een heel simpel scherm voor je neus krijgt. Vaak is dit blauw met witte letters, grijs met blauwe letters of iets dergelijks.

Daar kun je met behulp van de pijltjestoetsen naar verschillende tabbladen (zoals Main, Advanced, enzovoort) gaan, en binnen die tabbladen ook weer bepaalde items kiezen.
Zoek eens in je BIOS naar iets met USB in de naam, zoals USB Configuration, USB Setup etc. Het betreffende item open je met Enter, en met Esc ga je terug naar waar je vandaan kwam.
Kijk of er onder dat kopje de mogelijkheid is om USB Legacy Support en/of USB 2.0 Controller in- en uit te schakelen.
In mijn BIOS krijg ik de keuzes USB controller, USB Legacy support en USB 2.0 controller. Deze 3 kan ik in- en uitschakelen.
Deze moeten allemaal ingeschakeld zijn.
Druk dan op F10 (Save and Exit), bevestig met Y of Enter en laat de pc zijn gang gaan met opstarten.

Waarom ik dit aan je vraag?
De snelheden lijken mij zo langzaam, dat het haast geen USB 2.0 kan zijn. Ik zou eerder gokken op USB 1.1, een vroegere standaard. Jouw PC heeft echter wel de mogelijkheid om de poorten op USB 2.0 snelheid te laten werken.

Als je geen andere pc bij de hand hebt om de 'instructies' (beetje zelfspot :P) erbij te houden, print het even uit of schrijf het over.
Als je iets niet zeker weet, eerst vragen voordat je iets doet!

Laatst bewerkt:
Ik heb je aanwijzingen opgevolgd en op de Advanced tab kwam ik USB Legacy Support tegen, deze heb ik van auto op Enabled gezet. De andere opties waren nergens te bekennen.. (ehb ook geen aparte USB tab) wel zag ik dat mijn BIOS versie van 2006 was (versie 3.11) en op de HP website kwam ik iets tegen, wat mij deed vermoeden dat ik deze misschien moet updaten? Namelijk het volgende:

BIOS-update moederbord RC410-M
06-2007
3.24

BIOS moet je niet updaten als er geen reden voor is, dat is veels te riskant. En dit probleem is niet te verhelpen met een BIOS update.
Kun je nog even testen hoe lang het ongeveer duurt om laten we zeggen 1GB aan data te verplaatsen?

Laatst bewerkt:
Oke, heb ik dat ook weer geleerd.. heb je verder nog ideeën?

Ik heb net trouwens even gecheckt (op het klokje van m'n computer haha) - een bestand van 210 MB (had even niks dichterbij de 250MB bij de hand) stond in 25 seconden op m'n HD.

Edit: en nog een testje, 1 GB duurde net 2:10 mins, hierbij heb ik echter niks anders gedaan en geen software open gehad of gebruikt

Laatst bewerkt:
Dat zijn goede snelheden! :thumb:
Loopt je pc ook nog half vast terwijl je een bestand overzet naar je externe schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan