verbinding weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tveer

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2001
Beste lezer,

Ook ik ben de (on)gelukkige met ADSL extra + telefonie van Orange en de beruchte Livebox (LB).
Ik internet via draadloos netwerk, en daarom is mijn oude (maar betrouwbare!) Speedtouch 580 (ST) is met de LB verbonden en werkt als access point (AP).

Los van voorafgaande problemen heb ik nu een redelijk stabiele verbinding met internet, maar niet zo stabiel als ie was voordat ik met Orange in zee ging (voor die tijd telefonie van KPN en adsl van Wanadoo, draadloos met mijn ST580).

Probleem:
De verbinding is dus redelijk stabiel, maar niet helemaal. Opeens (ik zou niet weten waarom, omstandigheden verschillen) heb ik geen verbinding meer. Het icoontje van mijn Intel ProWireless 3945 ABG brandt rechtsonder nog steeds vrolijk groen, maar een internetpagina openen lukt niet en ik kan de ST ook niet meer benaderen.

Daarna volgt veel geklooi met netwerkkaart herstellen, uit-/aanzetten. Een ander draadloos netwerk proberen luk wel (er hangt hier een onbeveiligde in de lucht) maar dat is niet netjes, en bovendien is dat netwerk traag. In ieder geval is dat voor mij een bewijs dat de Intel ProWireless het probleem niet is.

En waarom weet ik niet, maar na wat geklooi heb ik opeens weer verbinding met mijn eigen netwerk. Maar wat is de oorzaak en hoe voorkom ik dat voortaan?

Na wat zoeken in het log van deze kaart vond ik onderstaande gegevens (deels weergegeven en namen zijn "verwijderd").

23-3-2008 16:52: Information Security NAAMXXX Aborting DHCP renew thread (timeout surpassed).
23-3-2008 16:52: Information Security NAAMXXX Excluding the current AP by calling iWrap.
23-3-2008 16:52: Error Security NAAMXXX Did not receive an IP address from DHCP server (NAAM VAN MIJN NETWERK).

Overigens is de DCHP van de ST als volgt ingesteld: ScreenShot010.jpg

(Ik heb de ST ingesteld op "no DHCP" maar als ik die instelling opsla en dan enige tijd weer kijk wat de instelling is, staat er "auto DHCP" .......?)

Is bovenstaand log verhelderend voor de oplossing van het probleem? Graag hulp. Alvast zeer bedankt!
Groet
T

Ik werk met XP sp1, Kaspersky AV, Zonealarm
en probeer te internetten via Orange

Laatst bewerkt:
Kijk even hier om routers als accespoint te misbruiken. Zoals je daar ziet gaat dan een LAN-poort naar de Livebox, niet de WAN-poort.

Uit jouw verhaal is mij niet duidelijk welke constructie je volgt, maar kijk dus even door genoemde discussiedraad.

Natuurlijk in die discussie de naam netgear lezen als Speedtouch ST580, voor jouw situatie.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs,
De ST is nu al via de LAN poort verbonden met de LB. Ik heb de range van de ST aangepast om m te kunnen gebruiken als AP bij de LB.
Volgens mij -maar ik ben nog geen deskundige in deze materie- heb ik al gedaan zoals in je verwijzing is omschreven. Zo niet, dan hoor ik het graag.

Maar mijn vraag/probleem is hier nog niet mee opgelost.

Heb je nog aanvullende ideeen?

Groet
R

In je screenshot zien we dat de DHCP server niet actief is. Hopelijk is de status nu ook nog zo. (PS: Met auto dhcp wordt eerst op het netwerk gekeken of er al een dhcp server is, blijkbaar wordt gezien dat de Livebox DHCP serving doet, hetgeen hoopgevend is).

Vertel ons eens welk ip-adres de draadloze pc's krijgen, en ook van welk apparaat:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all

Het gaat dan vooral om de vermelding DHCP server, ip-adres, standaardgateway en subnetmasker.

Vertel ons dezelfde informatie als de computer bedraad aan de ST 580 wordt aangesloten.

Vertel ons ook welk ip-adres de Livebox heeft aan de LAN-kant, vanaf welk ip-adres de DHCP server in de Livebox adressen uitdeelt en welke LAN ip-adres je ingesteld hebt voor de ST580.

Let er ook op het alleen het LAN-ip adres van de ST580 in de reeks van de Livebox moet komen. De WAN kant is hier niet relevant. Kies hiervoor een ip-adres dat duidelijk niet wordt uitgegeven, maar niet hetzelfde is als het LAN ip-adres van de Livebox.

Ook uitkijken dat routing niet aanstaat op de ST580 (pagina 74 in de handleiding). Schakel ook NAPT en UpnP uit (pagina 75 en 76). Ook DHCP relay moet uitstaan (pagina 78 en 79).

Daarnaast moet je zeker weten dat er (rechtstreeks aangesloten op de Livebox) er wél Internet mogelijk is, ander zou het probleem ook in de Livebox of diens verbinding met Internet kunnen liggen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nou Tijs, je hebt me wel wat huiswerk meegegeven.
Ik ga er mee aan de slag (voorzover ik de tips begrijp) en zal de gevonden resultaten hier vermelden.
Bedankt vast.
Groet
R

Tijs, hier de voorlopige resultaten.....

Ik heb je vragen laten staan en genummerd met daaronder mijn antwoord. Ben benieuwd wat je er van kan zeggen.

1. Vertel ons eens welk ip-adres de draadloze pc's krijgen, en ook van welk apparaat:
Het gaat dan vooral om de vermelding DHCP server, ip-adres, standaardgateway en subnetmasker. Vertel ons dezelfde informatie als de computer bedraad aan de ST 580 wordt aangesloten.

Ad 1
draadloos:
DHCP server: 192.168.1.1
ip-adres: 192.168.1.11
standaardgateway: 192.168.1.1
subnetmasker: 255.255.255.0

bedraad:
ip-adres: 192.168.1.12

2. Vertel ons ook welk ip-adres de Livebox heeft aan de LAN-kant, vanaf welk ip-adres de DHCP server in de Livebox adressen uitdeelt en welke LAN ip-adres je ingesteld hebt voor de ST580.

Ad 2
Toen ik net even bedraad verbonden was met de Livebox (LB) kon ik deze NIET benaderen. Normaal gesproken kan ik de LB draadloos benaderen op 192.168.1.1. Dat lukt nu (weer bedraad) ook weer.

3. Let er ook op het alleen het LAN-ip adres van de ST580 in de reeks van de Livebox moet komen. De WAN kant is hier niet relevant. Kies hiervoor een ip-adres dat duidelijk niet wordt uitgegeven, maar niet hetzelfde is als het LAN ip-adres van de Livebox.

Ad 3
Ik kan de Speedtouch (draadloos) benaderen op 192.168.1.138. Maar ik heb geen idee via welk ip de ST met de LB is verbonden........(?)

4. Ook uitkijken dat routing niet aanstaat op de ST580 (pagina 74 in de handleiding). Schakel ook NAPT en UpnP uit (pagina 75 en 76). Ook DHCP relay moet uitstaan (pagina 78 en 79).

Ad 4
IP-routing: zie bijlage
NAPT: in de ST staat bij NAPT: There are no NAPT entries defined!
UPnP: ik kan bij UPnP configuratie kiezen uit "full", "secure" of "off". Momenteel staat ie op "secure".
DHCP relay: huidige instellingen zie de 2 bijlages "DCHPrelay".

5 Daarnaast moet je zeker weten dat er (rechtstreeks aangesloten op de Livebox) er wél Internet mogelijk is, ander zou het probleem ook in de Livebox of diens verbinding met Internet kunnen liggen.

Ad 5
Dit kan ik alleen testen door een tijdje via een directe bedrade verbinding met de LB. Valt nu nog niets over te zeggen.

Kan je met bovenstaande een conclusie trekken of heb je nog meer info nodig? (met name de vragen bij 3 heb ik niet helemaal goed begrepen......)

Bedankt voor je tijd!
Groet
R

Bijlagen

• DHCP relay_relay interfaces.jpg
    DHCP relay_relay interfaces.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 29
  • DHCP relay_relay config.jpg
    DHCP relay_relay config.jpg
    51,8 KB · Weergaven: 21
  • IP routing.jpg
    IP routing.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 30
Tijs, hier de voorlopige resultaten.....

Ik heb je vragen laten staan en genummerd met daaronder mijn antwoord. Ben benieuwd wat je er van kan zeggen.

1. Vertel ons eens welk ip-adres de draadloze pc's krijgen, en ook van welk apparaat:
Het gaat dan vooral om de vermelding DHCP server, ip-adres, standaardgateway en subnetmasker. Vertel ons dezelfde informatie als de computer bedraad aan de ST 580 wordt aangesloten.

Ad 1
draadloos:
ip-adres: 192.168.1.11

bedraad:
ip-adres: 192.168.1.12

Dit ziet er goed uit. Dit betekent dat de LB je de DHCP informatie geeft, en dus niet de ST. Eigenlijk moet dit ook betekenen dat je moet kunnen internetten, als ook het DNS server gedeelte van ipconfig /all ook wijst naar 192.168.1.1 (=de LB).
Natuurlijk blijft relevant of de LB zelf wel een goede Internetverbinding heeft, want dat kun je hier niet aan zien. Vandaar dat de Internet-test (aangesloten aan de LB relevant is)!

2. Vertel ons ook welk ip-adres de Livebox heeft aan de LAN-kant, vanaf welk ip-adres de DHCP server in de Livebox adressen uitdeelt en welke LAN ip-adres je ingesteld hebt voor de ST580.

Ad 2
Toen ik net even bedraad verbonden was met de Livebox (LB) kon ik deze NIET benaderen. Normaal gesproken kan ik de LB draadloos benaderen op 192.168.1.1. Dat lukt nu (weer bedraad) ook weer.

Samen met 1. lijkt het erop dat de LB ip-adressen uitdeelt vanaf x.x.x.10 (of x.x.x.11). Ik meen me te herinneren dat een LB normaal gesproken ip-adressen uitdeelt vanaf x.x.x.50, maar dat kan bij jou anders zijn.
Gecombineerd met 1. lijkt hier geen probleem te zijn.

3. Let er ook op het alleen het LAN-ip adres van de ST580 in de reeks van de Livebox moet komen. De WAN kant is hier niet relevant. Kies hiervoor een ip-adres dat duidelijk niet wordt uitgegeven, maar niet hetzelfde is als het LAN ip-adres van de Livebox.

Ad 3
Ik kan de Speedtouch (draadloos) benaderen op 192.168.1.138. Maar ik heb geen idee via welk ip de ST met de LB is verbonden........(?)

Omdat de LB en ST in hetzelfde netwerk zitten kan de ST via 192.168.1.1 met de LB te communiceren net zoals je pc dat kan, maar omdat de ST daar geen reden voor heeft (ST is een 'passief apparaat') zal dat niet gebeuren. Zie ook bij 1. en 2. dat je vanaf je pc zowel de LB als de ST kunt benaderen, resp. over 192.168.1.1 en 192.168.1.138.
Hier is dus ook geen probleem, klaarblijkelijk

4. Ook uitkijken dat routing niet aanstaat op de ST580 (pagina 74 in de handleiding). Schakel ook NAPT en UpnP uit (pagina 75 en 76). Ook DHCP relay moet uitstaan (pagina 78 en 79).

Ad 4
IP-routing: zie bijlage
NAPT: in de ST staat bij NAPT: There are no NAPT entries defined!
UPnP: ik kan bij UPnP configuratie kiezen uit "full", "secure" of "off". Momenteel staat ie op "secure".
DHCP relay: huidige instellingen zie de 2 bijlages "DCHPrelay".

M.b.t IP-routing: Maakt hier niet uit, omdat op je pc toch 192.168.1.1 (=LB) als standaardgateway staat, en niet 192.168.1.138 (=ST)
M.b.t. UPnP: Zet die op Off. De ST mag geen directe functie hebben op het 192.168.1.x netwerk, dus ook niet UPnP.
M.b.t. DHCP relay: Maakt hier niets uit, omdat 192.168.1.1 (=LB) de ip-adressen uitgereikt heeft. DHCP werkt dus op de correcte manier.

5 Daarnaast moet je zeker weten dat er (rechtstreeks aangesloten op de Livebox) er wél Internet mogelijk is, ander zou het probleem ook in de Livebox of diens verbinding met Internet kunnen liggen.

Ad 5
Dit kan ik alleen testen door een tijdje via een directe bedrade verbinding met de LB. Valt nu nog niets over te zeggen.

Zie bij 1. dat deze test uiterst van belang is: Ik zie namelijk geen probleem met het gebruik van de ST als accesspoint: De verbinding is goed, DHCP werkt zoals bedoeld, de standaardgateway staat goed etc.

Kan je met bovenstaande een conclusie trekken of heb je nog meer info nodig? (met name de vragen bij 3 heb ik niet helemaal goed begrepen......)

Bedankt voor je tijd!

Geen probleem. :)

Groet
R

Laatst bewerkt:
Prettig Tijs, zo'n gestructureerde terugkoppeling. Goed om te lezen dat er geen probleem lijkt te zitten tussen LD en ST.
Ik ga 2 zaken (1 voor 1) proberen:
-UPnP uitzetten
-laptop direct met LB verbinden.

Opmerking A:
Overigens viel me laatst het volgende op: de internetverbinding deed het niet, dwz: ik kon geen websites bezoeken of vernieuwen. Maar ik had op dat moment outlook ook open staan en heb diverse emailaccounts. Via de niet webbased (?) accounts kon ik probleemloos checken of er nog mail was. Leek mij niet logisch als internet het niet doet. De hotmail-account (geintegreerd in outlook) deed het (natuurlijk?) niet.

Maar goed. Ik begin maar eens met bovenstaande 2 opties. Voorlopig zijn de resultaten voor mij een bevestiging van het vermoeden dat de lijn van/met provider Orange kuren vertoond.

Opmerking B:
Is er trouwens een (ander) log in XP beschikbaar waarmee ik e.e.a. inzichtelijk kan maken?

Tot zover maar weer
Groet
T

[...]
Maar goed. Ik begin maar eens met bovenstaande 2 opties. Voorlopig zijn de resultaten voor mij een bevestiging van het vermoeden dat de lijn van/met provider Orange kuren vertoond.

Dit geef ik momenteel de meeste kans, maar dat schreef ik eerder al. Misschien kun je vanuit de 'website' van de LB nog wat tests doen m.b.t. de Internet-verbinding (vaak te vinden onder Advanced of Troubleshooting of zoiets. Kijk ook bij de WAN-poort informatie van de LB.)

Opmerking B:
Is er trouwens een (ander) log in XP beschikbaar waarmee ik e.e.a. inzichtelijk kan maken?

Niet echt. Je moet daarvoor weer andere programma's gebruiken, zoals (de freewareversie van) Pingplotter .
Die laat je dan een ping-log lopen naar bijv. www.google.nl
Dan kun je ook gemakkelijk zien of de lijn eruit valt of niet en waar precies.

[...]

Laatst bewerkt:
Dag Tijs of andere lezers,

Geen idee of je dit nog leest, tis alweer enige tijd terug.
Ik heb eergisteren de laptop bedraad en direc op de LB aangesloten.
Na enige tijd (ongeveer half uur internetten etc) liep de verbinding -als vanouds- vast. Ik kon geen sites meer openen ("pagina kan niet geopend worden").

Conclusie: de storingen zitten niet in de draadloze verbinding!

Opmerkelijk genoeg kan ik dan in veel gevallen (ook indien draadloos) nog wel m;n mail checken via bij orange en zonnet-accounts. Het lukt me niet via mijn hotmail-accounts.
Vind ik gek.......

Klopt mijn conclusie dat nu duidelijk is dat de oorzaak in de "lijn" zit ipv mijn hardware en netwerk?

En dat is dan een probleem voor Orange om op te lossen?

Bedankt voor t meedenken maar weer
Groet
T

Gebruik PingPlotter (zie mijn vorige posting) om een idee te krijgen of het in je pc ligt of aan Orange. Trace naar websites die je op een gegeven moment niet (meer) openen kunt en naar een goed bereikbare site zoals www.google.nl (die laatste als referentie).

Het feit dat je mail kunt ophalen geeft mij overigens het idee dat het probleem niet bij Orange maar ergens anders ligt.

Installeer, naast PingPlotter, in ieder geval nog een extra internet-browser, zoals firefox, zodat je meer mogelijkheden hebt om webpagina's mee te testen op het moment dat internetpagina's in Internet Explorer niet (meer) openen.

Tijs.

Tot slot (oeps):

Inmiddels sinds feb 09 overgestapt naar Tele2 telefonie+internet en niets aan het handje: goede en betrouwbare verbinding. Aanrader!

Voor mij het bewijs dat Orange/Online aan mij destijds een product van slechte kwaliteit heeft verkocht. Nooit meer Online.

Groet
Tveer

Fijn dat er met je interne netwerk niets mis bleek te zijn (hadden we eigenlijk al volledig uitgezocht, zie eerdere postings) en dus de problemen zich op het provider-netwerk bevonden (Orange).

Ook fijn dat je nu een terugmelding gegeven hebt, waarin je meldt dat wisseling van provider je probleem heeft opgelost. :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan