Verbindingsprobleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter buick
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Ik heb een paar weken een probleem gehad met mijn verbinding (een onherstelbaar beschadigde TCP/IP stack) en daarna een clean install van XP gedaan.

Mijn internet werkt wel, alleen lijkt na een paar uur de DNS uit te vallen. Ik kan dan wel gewoon pingen op IP adres, maar er vind geen DNS omzetting meer plaats. Ik heb zelf @home internet en heb op de router al de DNS van UPC als backup dns ingesteld, maar zonder resultaat.

IPCONFIG /FLUSHDNS helpt niet; IPCONFIG /RENEW wel, maar dan ook weer voor 2-3 uur.
Uiteraard kan ik instellen dat die renew elk uur wordt uitgevoerd ;) maar ik los toch liever het probleem op.

Situatie :

@home internet
Edimax router/printserver
2 PC's gekoppeld.
Op PC 2 speelt het probleem niet; heeft gewoon constant internet. Je zou dus denken dat het aan XP ligt op PC 1, maar dat is een clean install (uiteraard met alle updates en SP)

Verder heb ik NOD32 als virusscanner (op beide PC's) en draai ik ZOneAlarm Security Site op PC 1.
Ik heb zitten twijfelen of die de boosdoener kan zijn maar dan zou een /renew ook niet moeten werken lijkt mij.

Iemand een suggestie? :)

Alvast bedankt voor het meedenken

Probleem lijkt dus niet in de router te zitten (al staat je topic wel in die sectie)

Je kunt er heel makkelijk achterkomen of het zonealarm is. Deinstalleer zonealarm en kijk wat er dan gebeurt

@Mario: Ik twijfel nog. Juist omdat ik Windows al opnieuw geinstalleerd heb. Kan nog niet echt een reden vinden.

@casepimper: Ik heb DNS ook op automatisch staan. Alleen lijkt @home tegenwoordig nog maar 1 DNS te hebben ipv een primary en backup DNS. Vandaar dat ik zelf (handmatig) als backup die van Chello heb opgegeven, voor het geval dat @home niet werkt.

ZOnealarm deinstalleren is inderdaad een optie maar dan moet ik wel zorgen dat er nog andere beveiliging in blijft, zoals een andere goede firewall.
Misschien dat ik de standaard zonealarm kan proberen, of heeft iemand een beter alternatief voro ZA ? :)

Je hebt een router waar standaard een firewall in zit.

Maar als je dat niet veilig genoeg vind zou je de standaar ZA kunnen proberen of Kerio

Als het aan de router zou liggen zou pc2 er ook last van moeten hebben lijkt mij

Ik heb vanmorgen ZA gedéinstalleerd en ga even een dag of 2 zonder draaien. Dan kan ik kijken of de verbinding niet meer weg valt
Ik laat het nog ff weten :0

Ben inmiddels een paar dagen verder maar heb nog steeds problemen. Het lijkt echt DNS gerelateerd omdat bestaande verbindingen (bv newsleecher download) gewoon doorlopen en ook pings op IP adres normaal werken. Alleen pingen op hostnaam of Internet explorer werkt dan niet. ipconfig /renew helpt nu soms, maar soms moet ik ook ipconfig /release geven en dan bij de netwerkmelding die Windows geeft, op herstellen klikken, voor ik verder kan gaan.
Dus ZA lijkt mij niet de oorzaak...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan