• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verbruik per vandaag uitrekenen gebaseerd op vorige periode

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.663
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Verbruiksstand per vandaag uitrekenen gebaseerd op vorige periode.
Mijn werkelijke verbruik (stand vandaag) staat in kolom J. Maar ik zou graag willen weten wat de stand zou zijn gebaseerd op de cijfers van de vorige periode. Dan kan ik zien of ik redelijk goed zit met mijn verbruik en moet bijstellen.

Bekijk bijlage Excel Energie _Verbruik tot vandaag.xlsx
 
in K6

PHP:
=(H6/365)*(TODAY()-EOMONTH(TODAY();-MONTH(TODAY())))

Lijkt me geen zinvolle excercitie omdat het verbruik inherent niet gelijkmatig is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze ingevoerd:
Code:
=(H6/365)*(VANDAAG()-LAATSTE.DAG(VANDAAG();-MAAND(VANDAAG())))
Vind het vreemd die uitkomsten. Jouw uitkomst in cel K8 = 405 maar er is nog maar van 18/4 (vandaag) tot 4/8/20 te gaan dat is ongeveer 4 maand = 451 dus 1355 - 451 = 904 dat kan geen 405 zijn.
 
je vraagt een voorspelling, dus gebruik je de voorspellen-functie, simpel.
Laatste rij, water, check je datums
 

Bijlagen

  • Excel Energie _Verbruik tot vandaag.xlsx
    17,3 KB · Weergaven: 22
Het is geen voorspelling. Denk dat het wiskunde is. Je kunt de vraag anders stellen, wat is de stand op de datum van 18 april 2019 (vorige periode) bij het vastgestelde eindverbruik in die periode. En dan dezelfde vraag op 28 april 2020 en dan is het natuurlijk het eindverbruik van kolom H. Dus als we met een werkelijke eindstand van 955 (J8) en een jaarverbruik van 1355 (H8) nog vier maanden te gaan hebben dan moet de uitkomst ongeveer 1355:12*8 = 903 (K8) zijn.
 
Laatst bewerkt:
1355:12*8 = 903

Deze formule zou alleen kloppen als het verbruik iedere dag/week/maand gelijk is.
Echter in de winter gebruikt de gemiddelde nederlander veel meer gas voor verwarming van het huis dan in de zomer.
 
Senso toch, leer nadenken.
Voorspelling <> wiskunde !!!! Jongen toch, dit is het simpelste regeltje van drie, pure wiskunde.

Ik geef je in K de voorspelde meterstand op vandaag. Als je daar zo nodig het verbruik wilt zien staan, dan trek je toch de laatste meterstand af, dus kolom G.
Kolom L geeft weer hoeveel je meer of minder verbruikt hebt tussen de verwachtte en de werkelijke meterstand.

Als jouw redenering in jouw kopje anders is, dan pas je de formules aan naar eigen goeddunken.
Als je de te verwachten meterstand binnen 4 maand wilt weten, wel dan zet je in die "voorspellen"-functie die einddatum er in. Fluitje van een cent.
 
Ik maak fouten maar je moet niet zeggen dat iets niet zinvol is met name als je zelf niet goed begrijpt wat de bedoeling is. Neem ik iemand niet kwalijk hoor, want ik begrijp veel ook niet.
Deze formule zou alleen kloppen als het verbruik iedere dag/week/maand gelijk is.
Echter in de winter gebruikt de gemiddelde nederlander veel meer gas voor verwarming van het huis dan in de zomer.
Mee eens, maar dat is niet aan de orde.
Ik zal zelf wel kijken of ik er uitkom. Ik moet dan het verbruik delen door 365 maal de dagen die verstreken zijn van de einddatum tot vandaag.
 
maar dat is niet aan de orde

Dat was volgens mij wat je wel wilt
Je wilt namelijk zien of je op de juiste weg bent.


Het is zinvoller om het verbruik t.o.v. van het vorige jaar te bekijken.

Zie voorbeeld bestandje.
 

Bijlagen

  • Excel Energie _Verbruik tot vandaag-2.xlsx
    14,6 KB · Weergaven: 25
Met grote dank voor de getoonde inzet en geboden oplossingen. Echter het duizelt mij vaak en uiteindelijk moet ik het zelf begrijpen. Ik heb nu gebruikt:

Code:
 =H6/(DATUMVERSCHIL(D6;E6;"d"))*(DATUMVERSCHIL(E6;VANDAAG();"d"))
Dan krijg ik toch een snel en redelijk inzicht in de verhoudingen van het werkelijk en gewenste verbruik. Bij seizoenschommelingen zoals popipipo aangaf kijk/vergelijk ik dan naar/met het totale eindverbruik van de vorige periode.
 
Ik heb het maand verbruik van jan 19 vergeleken met het maand verbruik van jan 2020
In jan 2019 was het verbruik 250 dit is 19.2 % van het totale jaar verbruik van 1300
Jan 2020 zou dus ook 19.2% van het totale jaarverbruik van 2020 moeten zijn
19.2% van 900 is 173 en dit staat in cel E16
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan