• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Verbruik per week tussen vandaag en laagste datum

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Georgyboy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2007
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Goede avond,

Heb een Query als tabel met daarnaast een andere tabel waar we het verbruik van grondstoffen kunnen zien.
Hier is dit een test tabel vanaf begin 2023.
Het verbruik per maand kunnen we zien, echter het verbruik per week lukt me niet!

Zit in de knoei met MAX.ALS.VOORWAARDEN en MIN.ALS.VOORWAARDEN.
Mogelijk kan het ook anders?

Kolommen M en N zijn toegevoegde kolommen, waarbij N via datumwaarde.
Kolom N zou eigenlijk ook via datumwaarde of andere naar de maand als tekst omgezet moeten worden.

In kolom AE geprobeerd maar zit daar vast.
Wat is er mogelijk?

Alvast bedankt!

Groeten,
Georgyboy

Bijlagen

Hallo ieder,

Heb een andere aanpak gedaan, zijnde het verbruik "U" Vanaf de éérste In "I"
Voorbeeld in cel AE4
Formule: =SOMMEN.ALS(H:H;$B:$B;P4;$I:$I;"U")/((VANDAAG()-MIN.ALS.VOORWAARDEN(M:M;$B:$B;P4;$I:$I;"I"))/7)

Dit om het verbruik "U" per week te weten vanaf de éérste Inkoop datum "I"

Kan hier mee verder tenzij beter kan?

Fijne avond!
Groeten, Georges

Geef anders eens handmatig een paar voorbeelden van verwachte uitkomsten.

Dankjewel AlexCEL :)

Heb me niet goed uitgedrukt, sorry!
Eigenlijk gaat het om het Gemiddeld verbruik "U" per week / per maand.
Dit vanaf onze 1° inkoop datum "i".
Zo kunnen we beter afstemmen wat de inkoop moet zijn.
Bij een overzicht vanaf het begin per maand kunnen ook zien in welke periode we het meest nodig hebben (seizoen, grote klanten, pieken, dalen, ..)

In bijlage een nieuwe tabel waar extra kolommen zijn toegevoegd: Kolommen B:C:D, wellicht kan dit beter via de Power Query?
De gegevens van de tabel halen we uit onze ERP via OBDC naar een Qry die we kunnen vernieuwen telkens we het nodig vinden voor de laatste gegevens.

Met de M code kunnen we de opmaak en bijkomende gegevens bijwerken, maar dan ben ik nog niet handig in.

Alvast bedankt!
Groeten, Georges

Bijlagen

Handmatig kolommen toevoegen lijkt me niet handig.... Dat kan Power Query voor je doen. Een keer instellen en je hoeft voortaan alleen maar de nieuwe gegevens in te laden. Wat komt er uit je ERP aan gegevens?

Ik zal er nog een keer naar kijken, maar beloof nog even geen reactietermijn ;).

Geniet vooral van het eindejaar AlexCEL ! 😁

Bijlagen

Heb hier de Data uit ERP Tabblad "Blad1"
en aangepaste Qry "Tabel2" zelf geëxperimenteerd :) met extra kolommen.

Bijlagen

Hallo,

Ik heb het zelfde gedaan als jou. Alleen met minder stappen.
Maak zoveel als mogelijk gebruik van de ingebouwde functionaliteiten van power query.
Ik heb het draadje niet helemaal gevolgd maar heel veel berekeningen zijn ook mogelijk in power query.

Bijlagen

Dankjewel Peter :)
Interessante bruikbare info!

=Date.ToText([Datum],"MMM")
=Date.Year([Datum])

let
Bron = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Tabel2"]}[Content],
#"Fouten vervangen" = Table.ReplaceErrorValues(Bron, {{"THT", null}}),
#"Type gewijzigd" = Table.TransformColumnTypes(#"Fouten vervangen",{{"Datum", type date}, {"Soort", type text}, {"Artikel", type text}, {"NaamRek", type text}, {"MutatieKg", type number}, {"BeginVoorraadKg", type number}, {"MutatieSt", type number}, {"BeginVoorraadSt", type number}, {"Partij", Int64.Type}, {"THT", type date}}),
MndToegevoegd = Table.AddColumn(#"Type gewijzigd", "MNd", each Date.ToText([Datum],"MMM"), type text),
JaarToegevoegd = Table.AddColumn(MndToegevoegd, "Jaar", each Date.Year([Datum]), Int64.Type),
#"Volgorde van kolommen gewijzigd" = Table.ReorderColumns(JaarToegevoegd,{"Datum", "MNd", "Jaar", "Artikel", "NaamRek", "BeginVoorraadSt", "MutatieSt", "BeginVoorraadKg", "MutatieKg", "Soort", "Partij", "THT"})
in
#"Volgorde van kolommen gewijzigd"

Vermoed dat we hieraan gegevens kunnen exporteren om zoals in een draaitabel het verbruik per week / maand vanaf de 1° inkoopdatum,
Inkoop = "I"
de verbruikte "U" kunnen zien?

Mogelijks ook in Power BI?

Fijn eindejaar!

Groeten,
Georges

Begint de bijlage al op iets te lijken?

Bijlagen

Helpt zeker verder! :)

heb de draaitabel wat aangepast.

1703956161666.png

1703956114284.png

Oké, waar ben je nu nog naar op zoek?

Met alle huidige info kan ik verder :)
Bedankt om je kennis te delen 👍

Naar kijken niet meer nodig? 👍

Hey AlexCEL,
Sorry indien ik misschien verkeerd heb geantwoord en je antwoord niet heb afgewacht.
Weet dat ik nog heel veel kan leren van je.

Geeft niet hoor. Als het opgelost is prima. Dan hoef ik er niet meer naar te kijken. :)

Dankjewel!
Voelde me even schuldig.
Dank voor de hulp welke je me steeds bied.
Fijn eindejaar!
Groeten Georges

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan