• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verdeelsleutel

Status
Niet open voor verdere reacties.

dwerggeit

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2007
Berichten
8
Goedemiddag,

Ik zit met een probleem:

Ik heb 54 filialen, onderverdeeld in A, B, en C.
A zijn de grote: 9 stuks
B middel: 14 stuks
C klein 31 stuks

Totaal heb ik bijvoorbeeld 250 units die ik verdelen moet over de filialen met de volgende verdeelsleutel:
A:3
B:2
C:2

Graag zou ik in excel een formule willen zien hoe ik precies uitkom op hele getallen, met daar als uitkomst wat elk filiaal zou krijgen en hoeveel stuks ik overhoudt < het minste aantal filialen (9)

Hierdoor zal de verdelen niet exact zijn, maar dat maakt niet heel veel uit, als ik maar zo weinig mogelijk overhoudt.
Kan dit met de functie "Solver" (engelse versie) en hoe dan? Kom er zelf niet uit!

m.vr.gr.
Marco
 
Beste Marco,

Welkom op dit forum.
Kijk eens naar deze bijlage als eerste opzet.

Richard
 

Bijlagen

  • dwerggeit.zip
    2 KB · Weergaven: 142
Hallo Marco,

Bijgaand een poging. Restant is kleiner dan aantal filialen groep A

Groet

Dirk
 

Bijlagen

  • Verdeling.zip
    2,1 KB · Weergaven: 64
Beste Marco,

Welkom op dit forum.
Kijk eens naar deze bijlage als eerste opzet.

Richard

Goedemiddag Richard,

Ziet er goed uit, alleen er blijven er 16 over.
Hierdoor zou bijvoorbeeld filiaal B er nog 1 kunnen krijgen(zijn 14 filialen). Is het mogelijk om het aantal dat overblijft zo klein mogelijk te krijgen, kleiner dan een aantal filialen van A, B of C?

als we namelijk een ander aantal dan 259 gebruiken, kan het voorkomen dat er 10 overblijven. Dan kan bijvoorbeeld filiaal A nogallemaal 1 stuk kunnen krijgen, zodat ik er maar 1 over houdt.

gr. Marco

alvast bedankt voor je hulp.
 
Goedemiddag Dirktimm,

ziet er goed uit, alleen graag zou ik willen dat het aantal dat overblijft zo klein mogelijk is.
De 16 die eerst overbleven kunnen bijvoorbeeld nog verdeeld worden over filiaal B, zodat ik er maar 2 overhoudt.

Bij een ander getal dan 250, kunnen er bijvoorbeeld 10 overblijven. deze kunnen dan nog verdeeld worden over de 9 A filialen, waardoor ik er maar 1 over houdt.

Kan dit denk je?

Alvast bedankt.

Gr. Marco
 
Hallo Marco,

Kun je hier wat mee.
 

Bijlagen

  • Verdeling-a.zip
    2 KB · Weergaven: 64
Mijn probleem is nog niet opgelost.

Ik zou graag als uitkomst een zo klein mogelijk getal willen hebben, kleiner dan het het minste aantal filialen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

m.vr.gr.
marco
 
Hallo Marco,

Even geduld, ik ben er nog niet aan toegekomen. Vandaag zal ik er nakijken. Als je wilt jagen, kun je beter een geweer kopen.

Groet

Dirk
 
Hoi dirktimm,

Mijn excuses als het als jagen is overgeekomen.
Dat was zeker niet mijn bedoeling.

Ben nieuw hier en wilde laten weten dat het probleem nog niet is opgelost.
Er zin namelijk meerdere die reageren, en hoe weet je dan of iets is opgelost of niet.

Succes en ik hoop van je te horen.

gr. Marco
 
Hallo Marco,

Bijgaand een nieuwe poging om alle units te verdelen. Bij een restant van 45 gaat het nog niet goed. Ga ik nog nakijken. Wil je even testen of dit de bedoeling is.

Groet

Dirk
 

Bijlagen

  • Verdeling.zip
    2,3 KB · Weergaven: 31
Hallo Marco,

Foutje bij een restant van 45 gevonden. Bestand aangepast.

Groet,

Dirk
 

Bijlagen

  • Verdeling.zip
    2,3 KB · Weergaven: 36
Hierbij nog een oplossing met de "Oplosser", die nog nauwekeuriger is dan DirkTimm.
Probeer maar verdeelseutel 3 2 3 , zelfde aantal filialen en 10000 te verdelen.

GiMe
 

Bijlagen

  • verdeling GiMe.zip
    2 KB · Weergaven: 63
Hoi Dirk,

Hij werkt super....

Viel me alleen op dat als ik het aantal filialen verander naar 10 9 31 (a b en c) met het aantal stuks van 568 er 9 stuks overblijven: hetzelfde als filiaal B. Is het mogelijk om bijvoorbeeld dit op 0 te laten eindigen?

Gr. een blije Marco
 
Hoi GiMe,

Er staat geen formule in de toegewezen aantallen per filiaal.
als ik nu het anatal stuks verander, wordt er niet doorgerekend.
Is dit nog mogelijk?

gr. Marco
 
Werd gemaakt met "Oplosser".
Ga naar Extra > Oplosser > Oplossen

GiMe
 
Hallo GiMe en Marco,

Mooie oplossing GiMe. Dat jouw oplossing nauwkeuriger is hangt samen met de gekozen oplossing. Ik heb gekozen om de restanten over de verschillende filialen te verdelen om zo dicht mogelijk bij de verdeelsleutel te blijven. Daardoor ontstaat er soms een groter restant maar een nauwkeuriger verdeling over de filialen. In jouw voorbeeld-oplossing wordt het restant in een keer bij filiaal B toegevoegd en dus een lager restant. Of dit de nauwkeurig is die Marco wil, horen we wel. De keus is aan Marco.

Groet

Dirk
 
Goedemorgen GiMe en Dirk,

Het klopt wat Dirk zegt. Ik ben wel al heel tevreden. Maar,ja helaas een maar,... het mooiste zou zijn, als er een twee getallen hetzelfde zijn in de verdeel sleutel zoals de tweeën, dat deze dan wel gelijk blijven en daardoor A wordt aangepast. Dit is met het verdelen van de producten naar bijvoorbeeld de winkel ook makkelijker. Bij een ongelijke sleutel bijvoorbeeld 3 2 1 is het geen probleem. Sleutel 5 3 3 komt ook geregeld voor. Dan is het makkelijk als alle B en C filialen het gelijke aantal krijgen. Als dit lukt heb ik de perfecte oplossing.

Ik hoor het wel.

m.vr.gr.
Marco
 
Hallo Marco,

Dat lijkt me geen probleem. Voor de filialen B en C worden de getallen pas aangepast indien de restwaarde gelijk of groter is dan 45 ( 31 + 14). Immers dan kun je de getallan van de beide filialen aanpassen. Dit betekent dus dat indien de restwaarde kleiner is dan 31 altijd de restwaarde ( in veelvoud van 9 ) naar filiaal A gaat. Een restwaarde van 31+14+9 ( 54 ) kan niet voorkomen. Ik doe een poging.

Groet,

Dirk
 
Hallo Marco,

Op rij 19, 21 en 23 heb ik de nieuwe verdeling gemaakt. Wil je even testen. Daarna is het fraaier als het een formule wordt. Bij een gelijke sleutel van A en B ga ik er vanuit dat bij een restant tussen 23 (9+14) en 30 de verdeling gaat naar A en B en indien het restant 31 of meer is het restant naar C gaat. Bij een restant van 46 en groter zou je ook kunnen kiezen door het restant tweemaal over A en B te verdelen.

Groet,

Dirk
 

Bijlagen

  • Verdeling.zip
    2,6 KB · Weergaven: 55
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan