• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verdelen op basis van de grootste

Status
Niet open voor verdere reacties.

harrybrinkman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2019
Besturingssysteem
Windows 11 home
Office versie
Ms Office 365
Knappe Koppen,

Ik heb een lijstje met tekorten die ik automatisch wil verdelen over 10 verschillende teams. Als er bv. 4 tekorten zijn moeten de 4 grootste teams elk een medewerker leveren, en de rest 0. Om het nog moeilijker te maken heb ik soms meer tekorten dan teams waardoor de grootste teams er meer moeten leveren dan de kleinere, dit alles gebaseerd op de capaciteit van die teams.

Om een en ander duidelijk te maken heb ik een simpel bestandje bijgevoegd,

Alvast bedankt voor het meedenken,

mvrgr Harry

Bijlagen

dit zal al heel veel oplossen, helemaal perfect kan het niet zonder hulpkolom

Bijlagen

Met die hulpkolom kom ik wel weg, wat ik vergeten was te vermelden is dat de volgorde van de teams niet mag veranderen! dus de teams moeten van 1 t/m 10 boven elkaar staan (die zijn gelinkt aan een ander blad)
Tevens zag ik dat als je bv 12 tekorten wil verdelen er 2 teams niets hoeven te doen en 4 team moeten 2 man leveren.

kortom, lijkt er al wel op, maar is het nog net niet :(

lijkt een beetje op een verdeling van de zetels volgens het systeem "Dhont" bij politieke verkiezingen, die bevoordeelt eigenlijk altijd de grootste partijen.
Er zal altijd discussie zijn over het "eerlijk" verdelen van de restzetels.
Ik zal later (vanavond) eens kijken hoe die verdeling zou gewerkt hebben, maar laat het nu aan anderen ... .
https://blog.stevenkellow.com/excel-dhondt-proportional-representation-calculator/

Laatst bewerkt:
Verdeling

Hallo Harry,

Omdat er teams zijn met gelijke capaciteit heb ik een hulpkolom C gebruikt en nu verborgen.
Kan wellicht zonder hulpkolom. Formule eventueel uitbreiden met een verdeling boven de 20

Groet

Dirk

Bijlagen

Cow18, Dirktimm en Rebmog,

Geweldig, ik ben hier erg mee geholpen, dank jullie wel!

mvrgr, Harry

Nog een nabrander, met in wezen dezelfde oplossing maar in twee andere vormen.

Op Blad1 m.b.v. de nieuwe functie LET(). Nog niet overal beschikbaar, hier ziet hij er zo uit:
Code:
=LET(
  Rangnr; RANG.GELIJK([@capaciteit]; [capaciteit]);
  Tekort; VERT.ZOEKEN(Teams[[#Kopteksten];[ma]];Tekorten; 2;ONWAAR);
  AantalTeams; AANTALARG([team]);
  GelijkeVerdeling; Tekort/AantalTeams;
  CriteriumAfronden; REST(Tekort; AantalTeams);
  ALS( Rangnr <= CriteriumAfronden; AFRONDEN.NAAR.BOVEN(GelijkeVerdeling;0); AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(GelijkeVerdeling;0) ) )
Dit is nog niet goed, want de ranking is nog niet gecorrigeerd op dubbele resultaten maar dat is op te lossen. LET() is zeer veelbelovend.

Op Blad2 m.b.v. Power Query. De twee invoertabellen kun je naar wens wijzigen, daarna rechts-klik in de resultaat tabel en Vernieuwen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan