Verdwenen/onbereikbare netwerkshare

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen Hooijer

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2001
Berichten
25
Hallo iedereen!

Even proberen de volgende situatie even uit te leggen:

Een zaak met een aantal computers, op 1 na alle XP. Deze hangen aan elkaar via een modem/router van Belkin voor het internet gebruik.
Echter is een van deze pc's ook met een tweede netwerkkaart verbonden aan een prehistorische pc (win95) die als kassa in de winkel wordt gebruikt. Dit gaat via een hubje, omdat er vroeger (nu niet meer) een tweede kassapc aan hing. Dus had de hub 3 pc's aangesloten, nu alleen nog maar die twee voornoemde pc's, de "server" met de share en de kassapc.
Deze netwerkverbinding is nodig voor opslaan van kassagegevens naar de "server" wat niet veel meer is dan een pc met een netwerkshare. Deze pc heeft dus een share "c:\f-drive"genoemd. (Handje eronder). Voorheen waren op de oude kassapc een tweetal pc's in netwerkbeheer te zien; nl Winkelpc en Serverpc. So far so good. Andersom op de server waren er ook een Serverpc (hijzelf dus) en een Winkelpc te zien.

Deze twee pc's hebben dezelfde werkgroep, en zitten in een dezelfde IP range, namelijk 192.168.0.101 en 192.168.0.102. (Ook subnet 255.255.255.0). Zodoende zou dit mini netwerkje niet mogen interfereren met de eveneens in de "server pc" aanwezige tweede netwerkkaart die weer op zijn beurt aan de router hangt. (IP 192.168.2.1).
Dit heeft zo gewerkt, alleen nu kan de WinXP computer (de "server" dus) wel die oude win95 pc zien, maar is de share andersom vanaf de win95 pc niet te zien. Opeens.

Ik heb wel eens gehoord dat shares zowiezo niet zichtbaar zijn voor win95 computers als die share op een nieuwere pc staat, bijv winXP.

Klopt dat? Probleem is dat de share al een tijdje niet meer bereikbaar is, onder vermelding van "probleem met de netwerkverbinding" . Alle lampjes op de hub branden, en cross/straigt kabel mogelijkheid al gecheckt, immers de hub heeft een aansluiting voor beide typen kabels op de uplinkpoort.

Rechtstreeks aansluiten van de win95 en de winXP bak hebben geen resultaat.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Met vriendelijke groeten,

Jeroen Hooijer
 
Misschien is het inmiddels al opgelost?

Maar ik reageer toch maar even. Het eerste wat bij mij opkomt is dat op het XP systeem (waarschijnlijk door een update) de firewall is ingeschakeld? Maakt het wat uit als je die uitzet?
 
Nee, dat maakt dus niet uit, vreemd is dat ik nadat ik met "net use \\server-pc" de boel weer aan de gang krijg. Maar na het uitschakelen van de pc en weer inschakelen is de share wederom onbereikbaar. :shocked:

Thx voor je hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan