verdwijnende en verspringende kolomgegevens in access 2013

Status
Niet open voor verdere reacties.

YvonneR

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 okt 2014
Ik heb een probleem met verdwijnende en verspringende kolomgegevens in mijn tabellen in access 2013.

Als ik in de normale tabelweergave een willekeurige kolom verwijder, verdwijnt die kolom, dus dat is normaal. Maar ook de gegevens in de kolom rechts ervan verdwijnen en alle gegevens in kolommen nog verder naar rechts schuiven een plaats op naar links. Ik mis dus een kolom en allerlei gegevens komen in verkeerde kolommen terecht. Als vervolgens ik naar de ontwerpweergave ga, staan daar wel alle juiste kolommen en als ik vervolgens terugga naar de normale tabelweergave, springt alles juist terug.

Ik werk al langer met access, ook met deze versie, en ik heb iets dergelijks nog nooit meegemaakt. Het probleem doet zich voor in alle databanken, ook in nieuwe eenvoudige testtabellen, dus het ligt niet aan een enkel bestand. Het kan om een instelling of een bug gaan, maar zelfs na het volledig opnieuw installeren van office blijft het probleem zich voordoen.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?

Het is een raar probleem dat je hier neerzet, waar ik nog nooit van gehoord heb. Laat staan dat ik zo een oplossing uit de duim kan schudden. Om uit te sluiten dat het aan jouw pc (of Access) instellingen ligt, zou ik wel een voorbeeldje willen proberen bij mij, dus als je een testdb kunt maken waarin het verschijnsel zich voordoet, dan graag!

Zelf gooi ik nooit kolommen weg uit via de tabelweergave (nou ja: bijna nooit tot zeer zelden) want ik vertrouw dat eigenlijk niet. Velden verwijderen doe ik dus altijd vanuit het Ontwerpvenster van de tabel. Dat is (tot nut toe dan toch) 100% betrouwbaar gebleken. Dus geen oplossing, maar een andere werkwijze. Je kunt eens kijken of dat verschil maakt. En je er aan gewonen om het op die manier te doen. :)

Het is niet zo zeer dat ik in dergelijke aanpassingen in table view wil doen. Ik werk ook liever in design view. Ik ben alleen bang dat als de zaken blijkbaar zo makkelijk verspringen, ik een keer per ongeluk iets fout doe waardoor mijn hele dataset om zeep is.

Ik heb een voorbeeld bestandje toegevoegd. Het zou mij echter niet verbazen als er hier sprake is van een probleem dat alleen in mijn access-programma of alleen op mijn computer voorkomt.

Nog iets opmerkelijks. Ik heb gemerkt dat als ik een nieuwe testtabel aanmaak en in table view kolommen toevoeg, in sommige gevallen iets raars gebeurt met mijn de getallen in mijn Id veld (primary key, autonumbering). Elke keer dat er een kolom bijkomt, telt het id-veld 1 op. In het testbestand beginnen de records daardoor vanaf ID 7. Dit zou toch echt niet de bedoeling moeten zijn.

Bekijk bijlage test.zip

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan