• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vereenvoudiging van een formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Liesjes001

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2014
Beste Excellers

ik heb een formule gemaakt, maar ik denk dat ik ze niet logisch heb opgebouwd. Als bijlage stuur ik je het documentje om een duidelijker beeld te krijgen.
Het is namelijk de bedoeling dat de cellen in kolom F leeg blijven totdat er in kolom E een datum verschijn die >= de datum van vandaag (I1). Als de datum overschreden wordt, dan zou er controle moeten verschijnen.

Iemand enig idee hoe ik de formule kan verbeteren?

Mvg

Lies

Bekijk bijlage Formule controleI.xlsx

Alsnog ...
Code:
=ALS(OF($E3>VANDAAG();ISLEEG($E3));"";"controle")

Het is namelijk de bedoeling dat de cellen in kolom F leeg blijven totdat er in kolom E een datum verschijnt die >= de datum van vandaag (I1).
In je formule in kolom F schrijf je juist het omgekeerde van wat je hier zegt. Hier zeg je: als de datum in kolom E groter of gelijk is aan die van vandaag, dan moet het woord "controle"verschijnen. Dus bv. ALS(E3>=I1;.....) , terwijl jij in F3 schrijft: ALS(I3>E3;....
Als moet gelden wat je in je bericht hierboven schrijft, dan kun je in F3 volstaan met:
Code:
=ALS(E3>=I$1;"controle";"")
en die formule naar beneden kopiëren.

Dus dat is de reden dat ik op het verkeerde been was gezet. Ik had eerst de formule zoals zapatr aangeeft. Maar dat strookte niet met de formules in de sheet ...

Dag allemaal

Dankjewel voor de hulp! Uiteindelijk zal de juiste formule : =ALS(EN($E3>=$I$1+ISLEEG($E3));"controle";"") zijn!

Mvg

Lies

Dag allemaal

Dankjewel voor de hulp! Uiteindelijk zal de juiste formule : "=ALS(EN($E3>=$I$1+ISLEEG($E3));"controle";"")" zijn!

Mvg

Lies

De kortere fomule (die je wou) in bericht #5 doet hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Oeps, inderdaad...mag ik het even op de maandagmorgen steken. Dank je om het ook even te melden!

Oeps, inderdaad...mag ik het even op de maandagmorgen steken. Dank je om het ook even te melden!

Man man

ik ben precies nog niet goed wakker, ik probeer uit te dokteren om de cellen leeg te houden als er nog geen datum werd ingevuld, maar er verschijnt "controle" als kolom F leeg is. Dit zou ik willen vermijden. Kan er iemand mij hiermee helpen?

Wat je schrijft is nogal verwarrend.
In kolom F staat je formule, dus je zult een andere kolom bedoelen.
In de bijlage is in kolom F de formule ingevuld van bericht #5. Die doet wat je hier schreef. Als je wat anders wil, dan heb je je probleem niet goed beschreven.

Bijlagen

Zapatr

je hebt inderdaad een goed punt met het verward zijn, mijn excuses hiervoor. Wat ik wil zeggen is dat de formule die je in het voorbeeld hebt geplaatst perfect is. Maar, als ik de > vervang door <, en ik trek de formule door...dan verschijnt er "controle" ook als kolom E leeg is, en dat wil ik nu net vermijden. Kan jij me hiermee helpen?

Ik steek de bijlage met aangepaste formule erbij, dan zie je wat ik bedoel.

Bekijk bijlage Formule controle vbII.xlsx

Mvg

Lies

Dat is niet zo moeilijk om aan te passen, maar je wijzigt nu de vraagstelling.
Dus om zeker te zijn moet je nog even vertellen:
Wanneer moet er in de F-kolom "Controle" verschijnen, als een datum in de E-kolom kleiner is dan i1, of als een datum in de E-kolom groter is dan i1 ?

Dag Zaptr

dank je voor je hulp. Het definitieve en niet verwarde antwoord is als E-kolom kleiner dan I1 is.

Groetjes

Lies

Dan kan het met dit in F5 (zie de bijlage):
Code:
=ALS(OF(E5<=I$1;E5="");"";"controle")
Of het isgelijkteken er wel of niet bij moet, moet je nog even zelf beslissen.

Bijlagen

Nee, niet juist.
Er zijn in de E-kolom slechts 2 datums kleiner dan i1, nl. E11 en E12.
Dan moet het m.i. in F5 dit zijn:
Code:
=ALS(E5="";"";ALS(E5<=I$1;"controle";""))
Zie de bijlage.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan