Vereist

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jitzuh

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2002
Ja daar was ik alweer, kan ik bij een verplicht invoervak ook zelf een bericht bedenken, waneer de gebruiker een invoervak niet invult, krijg ik nu steeds de melding "the field can't contain a Null value ..........."
Ik wil hier graag m'n eigen tekst, maar ik weet niet hoe dit moet.

Naar de ontwerpweergave gaan van je tabel, dan op je gegevenstype gaan staan, en nu kan je onderaan bij standaardwaarde jou tekst intypen.

Oh ja, ik had het via de gebeurtenisprocedure gedaan, en dat werkte niet, dit wel. Bedankt!

En hoe kan ik de tekst van de foutmelding veranderen?
Dat er bijvoorbeeld in plaats van "the field can't contain a Null value ...........",
"U heeft nog geen vervaldatum ingevoerd, dit is een verplicht vak" (of zoiets) komt te staan?

Dit kun je bereiken door zelf te testen wat er in het veld staat voor het record in de database wordt geschreven.
Op het moment dat access het record wil saven komt de foutmelding tevoorschijn omdat er een waarde in het veld moet staan.
Als je nu b.v. bij het verlaten van het betreffende veld een functie laat uitvoeren die test of de waarde <> null is dan kun je bij null een bericht te voorschijn laten komen en bv ook de focus terug op het veld zetten

En waar kan ik dat bricht wat moet verschijnen dan intypen (ik weet namelijk zeer weinig nog van access)
en dat testen op een null waarde gaat automatisch toch (als de optie vereist is ingeschakeld)

in de bijgevoegde database zit een tabel met een verplicht veld en een formulier waarop de data kan worden onderhouden.
Als je naar het formulier kijkt zit er voor de database wordt geupdate (record in de database geschreven) een kleine procedure die even controleerd of het eerste (vereiste) veld is gevuld zoniet dan geeft hij een tekst en annuleerd het wegschrijven van het record.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan